کد خبر: ۲۰۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲

آغاز بررسی‌های علت سقوط هواپیمای آنتونوف

در حالی که کارگروه‌های یازده گانه سازمان هوایی کشور از دیروز کار بررسی و علت‌یابی سقوط هواپیمای آنتونوف را آغاز کرده‌اند، اما تناقض‌گویی‌های برخی مسئولان و اظهارنظرات متفاوت دراین‌باره همچنان ادامه دارد.


به گزارش فارس در حالی که سرپرست دادسرای ویژه قتل به نقل از مصدومین این حادثه بر نقص فنی هوایپما تاکید دارد، اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور معتقد است که شائبه نقص فنی هواپیما به هیچ‌وجه صحت ندارد.
محمد شهریاری سرپرست دادسرای ویژه قتل گفت: مصدومین تاکید دارند که در حین و قبل از پرواز از وجود ایراد فنی در هواپیما مطلع بوده‌اند.
علیرضا جهانگیری نیز در پاسخ به این اظهارات با اشاره به مختصات هواپیمای سانحه‌دیده گفت: این هواپیما ساخت سال 2008 میلادی است و تنها 5 سال از تاریخ ساخت آن می‌گذرد.
وی تاکید کرد: این هواپیما صبح از اصفهان حرکت کرده، در تهران فرود آمده و در روزهای گذشته نیز مشکلی به لحاظ فنی نداشته است.
در همین حال شاهدان عینی حادثه نیز تاکید دارند که عامل اصلی سقوط هواپیما از کار افتادن یکی از دو موتور هواپیما و جدا شدن قطعاتی از بال‌های آن در انتهای باند فرودگاه مهرآباد بود، اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور ضمن آنکه عملیات پرواز را طبق ضوابط می‌داند با اشاره به توانایی این هواپیما برای پرواز با یک موتور تاکید دارد، از دست رفتن یک موتور نمی‌تواند عامل سقوط هواپیما باشد. چون قاعده این است در صورتی که یک موتور از دست داده شود هواپیما می‌تواند بر زمین بنشیند یا پرواز ادامه پیدا کند.
جعبه سیاه احتمالا به اوکراین می‌رود
علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشور و معاون وزارت راه و مسکن در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: در صورت صدمه ندیدن جعبه‌‌های سیاه، از طرف اوکراین خواسته می‌شود تا با حضور در ایران به بررسی موضوع بپردازد و اگر لازم باشد جعبه سیاه به اوکراین منتقل خواهد شد.وی درباره خلبان هواپیما هم گفت: کاپیتان پرواز استاد خلبان بوده است و نزدیک به 2 هزار ساعت با این هواپیما پرواز کرده است.
محدودیت‌ پرواز برای هواپیمای سانحه دیده صحت ندارد
به گزارش ایسنا در حالی که سرپرست باشگاه سپاهان اعلام کرده هواپیمای آنتونوف اجازه پرواز پس از ساعت 8/30 صبح را نداشته و از محدودیت پرواز برخوردار بوده، اما نماینده وزیر راه ضمن رد این موضوع تاکید کرده است، اینکه هواپیمایی محدودیت پرواز در ساعات خاصی داشته باشد صحت ندارد.رسول خوروش  سرپرست تیم فولاد مبارکه سپاهان به ایسنا گفت: این هواپیما نمی‌توانست در ساعت یاد شده پرواز کند، اما پس از این سانحه شنیدیم که هواپیما ساعت 9/20 صبح پرواز کرده است.
احمد مجیدی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری تاکید کرد:  اینکه قانون اجازه پرواز به یک هواپیما را در ساعات خاصی ندهد صحت ندارد.
وی تصریح کرد: در کشور ما نیز مانند کشورهای دیگر برخی فرودگاه‌ها به دلیل قرار گرفتن در شرایط جوی متفاوت و ارتفاع بالا شرایطشان با دیگر فرودگاه‌ها متفاوت است، اما این مسئله که از ساعت 8/30 صبح به بعد هواپیمایی اجازه پرواز نداشته باشد امکان‌پذیر نیست.
مجیدی گفت: با بررسی محتوا و اطلاعات جعبه‌های سیاه به پاسخ تمام سوالاتمان دست خواهیم یافت و این بررسی مستلزم یک فرصت استاندارد 400 روزه است، اما تلاش خواهیم کرد، در کمتر از این مدت نتیجه را اعلام کنیم.وی افزود: در جریان بررسی جعبه‌های سیاه نماینده کشور سازنده، تحویل‌گیرنده، پروازکننده و کشورهایی که اتباع آنها در هواپیما بودند، می‌توانند حضور داشته باشند، اما برای این کار 10 روز فرصت دارند تا آمادگی خود را برای حضور در جلسات بررسی اعلام کنند.
بازسازی هواپیما برای یافتن علت سقوط
معاون مدیریت بحران وزیر راه تاکید کرد: یکی از کارگروه‌های بررسی علت سانحه فعال شدن مهندسین و کارشناسان هواپیما در صحنه سقوط است.
این کارگروه در حال حاضر قطعات باقی مانده را کنار هم می‌گذارند تا مشخص شود، کدام یک از قطعات در لحظه سقوط با مشکل مواجه شده است.
همه اعضای گروه پروازی ایرانی هستند
مسئله ایرانی و غیرایرانی بودن گروه پروازی از دیگر مواردی بود که در روز حادثه و حتی دیروز باعث سردرگمی مردم و برخی مسئولان شده بود.
برخلاف برخی اخبار منتشر شده که گفته می‌شود خلبانان این پرواز اوکراینی بودند و برخی از خبرگزاری‌ها با انتشار این خبرها به آن دامن می‌زدند.احمد مجیدی معاون وزیر راه در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: کلیه گروه پروازی اعم از خدمه و خلبان و کمک خلبان ایرانی بودند.وی افزود: این هواپیما شامل دو خلبان، دو مهماندار، دو مهندس پرواز و دو نفر گارد پروازی بود که همه ایرانی بودند.
وی خلبانان را معلم خلبان ایزدپناهی و کمک‌ خلبان برقه‌ای معرفی کرد.