kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
کمیت، کیفیت و اهداف برگزاری پویش «قهرمان من» در حوزه تولید محصولات ایرانی- اسلامی -بخش پایانی

رویارویی با تحریف منش شهدا در جهاد فرهنگی





 گالیا توانگر
امروزه تولید محصولات شخصیت‌محور در حوزه کودک و نوجوان به عنوان مهم‌ترین مخاطب محصولات فرهنگی که تأثیر بسیاری در آینده سبک زندگی نسل آینده جامعه دارد، در تمامی دنیا رونق بسیاری یافته و این اتفاق در ایران نیز طی چند سال اخیر با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. نوشت‌افزار و پوشاک به‌عنوان کالاهای استراتژیک فرهنگی با مخاطب کودک و نوجوان، نقش جدی در تعیین جهان‌بینی و سبک زندگی و هویت افراد دارد.
بچه‌ها با قهرمانان خود، زندگی می‌کنند و آنها را الگوی زندگی قرار می‌دهند، پس خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که الگوی فرزندانشان چه کسی است؟ همین موضوع باعث شده تا در آستانه سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، پویش «قهرمان من» از تولید و توزیع نوشت‌افزارها و پوشاک مزین به تصاویر شهید حاج قاسم سلیمانی حمایت کند.
حاج قاسم
الگویی برای جوانان جهان امروز
جواد باقریان مدیر مجموعه آرش(مرکز تجاری ‌سازی
کاراکترهای ایرانی- اسلامی) در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان درباره فعالیت بر روی کاراکتر شهید حاج قاسم سلیمانی توضیح می‌دهد: «نگاه ما به ارائه کاراکتر حاج قاسم، منحصرا یک نگاه داخلی نبوده است. در مورد چاپ تصویر و جملات حاج قاسم روی محصولات از دو جنبه وارد عمل شدیم: یکی مبحث برندینگ کار بود که به ابداع برند «مستر ژنرال» انجامید.
از سوی دیگر با بررسی‌هایی که در گستره جهانی صورت گرفت متوجه شدیدم، انقلابیون دنیا
(غیر مسلمان) پیشتر روی شخصیتی‌هایی مانند «چه» -چگوارا- قهرمان ‌سازی داشته‌اند، اما حالا ما تصاویری از موزیک ویدئوهای انقلابی از سراسر جهان به دستمان رسیده که نشان می‌دهد، از تصاویر حاج قاسم به عنوان یک قهرمان بهره فراوان برده‌اند و حاج قاسم را قهرمان فعالیت‌های فرهنگی خود می‌دانند.
این طور نیست که ما بگوییم یک کار جهانی انجام داده‌ایم، سطح کارمان بر این اساس بوده، ان‌شاالله با کمک شهدا کاری می‌کنیم که جوانان سراسر جهان هر چه بیشتر با شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی آشنا شوند و به عنوان یک الگوی قهرمان مسلمان و شیعه ایرانی به ایشان بنگرند.»
وی در ادامه می‌گوید: «بیشتر سعی کرده‌ایم از مدل‌های موجود در بازار استفاده کنیم. نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم که بازار اولش رو‌به‌روی ما گاردی داشته باشد. هدف اصلی ما این هست که فعلا فقط محتوای بازار تغییر کند. در مراحل بعدی ان‌شالله لوگو و ترکت‌های فارسی هم بیشتر استفاده خواهیم کرد. الانم هم یکی و دو قلم استفاده کرده‌ایم که ان شاالله بیشتر خواهد شد. ما باید آرام آرام بازار را به سمتی گرایش دهیم که موارد نوشتاری که روی لباس‌ها هست، به سمت فارسی نویسی به پیش رود.
کاری که الان انجام می‌دهیم این است که مثلا از صحبت‌های حاج قاسم استفاده کرده‌ایم.
به عنوان مثال جمله: آقای ترامپ قمار باز و متنی که بعدش حاج قاسم ایراد فرمودند را ترجمه کردیم، با پرداخت و تیپ امروزی برای جوانان امروزی.
طرح‌هایمان را به تولیدکنندگان بازار ارائه داده‌ایم. این طرح‌هایی که ارائه شده، بخش زیادی از آنها مناسب تابستان هستند؛ چون بازارها حدود دو فصل قبل‌تر عمل می‌کنند. بازار پوشاک فعلی ماحصل کار دو فصل قبل است و الان بازار پوشاک کشور دارد برای تابستان کار می‌کند. منتظریم که ببینیم بازخورد بازار نسبت به طرح‌های ما در تابستان پیش رو چه خواهد بود؟»
بهره‌گیری بازار از طرح‌هایمان را
رصد می‌کنیم
جواد باقریان مدیر مجموعه آرش(مرکز
تجاری ‌سازی کاراکترهای ایرانی-اسلامی) از یک تعامل منطقه‌ای با کشورهای همجوار برای محصولات داخلی خبر داده و می‌گوید: «نمونه‌های کارهایمان را برای دوستان عراقی فرستاده ایم که الحمدلله با استقبال خوبی مواجه شدیم. با روی خوشی استقبال کردند و کارها را پسندیدند. قرار شده با هم یک همکاری‌هایی را داشته باشیم. نمونه‌های دیگر که در داخل هست،
تک فروشی محسوب می‌شود؛ نظیر همین پویش «قهرمان من» که اتفاق اُفتاد.
از کانال مراوداتی که خودمان در مجموعه‌های مختلف داریم، برای فروش بهره می‌بریم و کار را معرفی می‌کنیم؛ برای مثال ستادی که خانم زینب سلیمانی مسئولش هستند (بنیاد حفظ آثار شهید سلیمانی) یکی از طرف‌های قرارداد ماست و همه طرح‌هایمان را به این بنیاد ارائه داده‌ایم.»
وی می‌افزاید: «شخصیت، رفتار، منش، تیپ، حتی مدل حرکتی، خنده‌ها،‌گریه‌ها و احساسات شهید
حاج قاسم سلیمانی، نوعی الگو برای ما بزرگترها محسوب می‌شود و حتی برای فرزندان و کودکان و نوجوانان ما. ما تمام تلاشمان را به کار برده ایم تا نام این شهید بزرگوار در دنیای امروز ماندگارتر گردد و به الگویی بزرگ در داخل کشور و نیز خارج کشور تبدیل شود تا قدرت مقاوت را به رخ ساختار فرهنگی دشمن بکشیم.»
مدیرمرکز تجاری ‌سازی کاراکترهای ایرانی- اسلامی درباره کیفیت پوشاک ارائه شده تولیدی زیر مجموعه خود توضیح می‌دهد: «با توجه به گرانی ارز، بازار اقبال زیادی به پوشاک خارجی یا وارداتی نشان نداده است؛ چون واردات کالای خارجی مخصوصا پوشاک، به صرفه نیست. درواقع حجم زیادی از بازار پوشاک، دست مواد اولیه ایرانی است. همین مواد اولیه هم کیفیت‌های مختلفی دارد، ما از کیفیت خوب برای تولید محصولاتمان استفاده کرده‌ایم. مواد اولیه داخلی هستند، کار چاپ، دوخت و بسته بندی هم در داخل انجام می‌شود.»
وی درباره قیمت محصولات ارائه شده، می‌گوید: «ما در دو بخش کار می‌کنیم: یک بخش تولیدات خودمان است با کمترین سود ممکن می‌فروشیم. یک بخش بازار است که 4 تا 5 ماه آینده در بازار برای فروش وارد می‌شویم. چون بحث رقابتی هست و این‌ها هم جزو کالای لاکچری و گران نیستند، مطمئنا با قیمت مناسب فروخته می‌شوند. حالا ببینیم بازخورد مردم و بازار چگونه خواهد بود؟»
این مدیر بخش تولیدات فرهنگی در تکمیل صحبت‌هایش درباره فروش آنلاین محصولات پوشاکی خود توضیح می‌دهد: «در رابطه با فروش آنلاین و مجازی در بحث تک فروشی تازه ورود پیدا کرده‌ایم. در مورد طرح‌هایی که به تولید کنندگان ارائه کرده‌ایم، الحمدلله خیلی روی خوش نشان داده‌اند وعلاقه‌مند شده‌اند. تا کنون سی و‌اندی طرح ارائه داده‌ایم که تعداد کمی برای کودکان بوده‌اند و بیشتر طرح‌ها مربوط به گروه سنی نوجوان و جوانان هستند.
معمولا تولید کنندگان طرح‌هایی ساده از چهره شهید را روی محصولات خود کار می‌کنند- البته ما مخالف این نیستیم- اما انتظار داریم طرح‌هایی به تولید انبوه‌تر برسند که رصد بازار را گذرانده باشند و سلیقه مخاطب در تهیه آنها لحاظ شده باشد.
ظرفیت پوشاک به این گونه است که وقتی می‌خواهید به واسطه طرح روی آن، شخصیتی را مطرح کنید، باید کمی در پرده وغیر مستقیم طرح را عنوان کرده و روی پوشاک ارائه دهید.
دشمن هم همین کار را می‌کند، بیشتر از کنایه‌ها و جملات مرتبط با شخصیت مد نظر خود بر روی  
تی شرت‌ها و پوشاک تولیدی شان استفاده می‌کنند.»
باقریان در انتهای سخنانش به نبود نظارت قوی بر روی بازار چاپ پوشاک اشاره کرده و گله مندانه می‌گوید: «جای تعجب است که دشمن محصولات خود را به راحتی در بازار داخلی ما ارائه می‌دهد و هیچ‌کس رو‌به‌رویشان تقابل نمی‌کند. بخش‌های نظارتی باید روی پوشاک رصد قوی داشته باشند، بعضا درج تصاویر و جملات بسیار زشتی را روی پوشاک وارداتی شاهد هستیم.
متاسفانه چاپخانه‌هایی که در حوزه چاپِ طرح روی پوشاک کار می‌کنند، اغلبشان زیرزمینی‌اند و کمترین نظارتی بر کارشان اعمال نمی‌شود. باید از سمت نهادهای موظف، خود اتحادیه‌ها و یا نهادهایی چون ما که ارتباط تنگاتنگ با بازار داریم، این مراکز چاپ زیرزمینی و پخش، شناسایی شوند، تا به  آنها تذکر لازم داده شود. چون برای کودکان و نوجوانان ما الگوهای نادرست را به جای الگوهای درست و خودی ترویج می‌کنند. متاسفانه هنوز روی محصولات کاراکتری و چاپی در کشور پس از انقلاب اسلامی هیچ انقلابی صورت نگرفته است. اگر هم در مواردی نظارتی بوده، کوتاه مدت و گذرا اعمال شده‌اند.»
تلاش کنیم، شخصیت شهید سلیمانی تحریف نشود
حجت‌الاسلام سبحانی، مدیر انتشارات جوان(یکی از نشرهای فعال در پویش قهرمان من) با تاکید بر اینکه اولین سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید به معرفی شخصیت‌هایی مانند سردار قاسم سلیمانی بپردازیم؟ توضیح می‌دهد: «کافی است در اینترنت نام این شهید را جست وجو کنید، می‌بینید ویکی پدیا به عنوان اولین سایت درباره این شهید، نوشته است که سردار سلیمانی تروریست بوده و حتی از واژه مرگ برای شهادت او استفاده کرده است، علاوه‌بر آن این سایت می‌نویسد که مردم ایران و عراق از مرگ سلیمانی خوشحال شده‌اند! این مهم نشان می‌دهد که هنوز به اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نرسیده ایم، با تحریف بزرگ پیرامون این شخصیت مواجه هستیم. از طرف دیگر در داخل هم عده‌ای در حال تحریف شخصیت قاسم سلیمانی هستند و حتما اگر کمی صبر کنیم، انحرافات و تحریف این وقایع را از زبان داخلی‌ها هم خواهیم شنید.»
وی در ادامه اظهار می‌دارد: «قطعا اگر به تاریخ نپردازیم، نه تنها دشمن، بلکه برخی عناصر نفوذی دشمن در داخل نیز از زاویه خودشان ماجرای شهادت قاسم سلیمانی را یا به سمت خود کشیده و یا آن را طرد می‌کنند؛ در نهایت باعث تحریف تاریخی و مصادره این شخصیت به منافع سیاسی خود خواهند شد. از این رو باید تلاش کنیم تا این اتفاق نیفتد و این مهم نیز یک دین ماندگار است که در طول تاریخ ادامه خواهد داشت. نگاه کنید وقتی یک افسانه‌ای مانند رستم خلق می‌شود، سرداران ادبی ما برای حفظ، نوآوری و بازنویسی آن تلاش می‌کنند و حالا که قهرمانان واقعی‌ای داریم که دنیا را متحول کرده‌اند، باید آن را حفظ و به جامعه بشناسانیم.»
زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت
امام‌ خامنه‌ای در یکی از سخنانشان می‌فرمایند:«امروز زنده نگه داشتن یاد شهیدان کاری کمتر از شهادت نیست.»
مدیر انتشارات جوان با بیان اینکه شهید قاسم سلیمانی در طول زندگی اش همانند یک شهید زندگی کرده است، بیان می‌کند: «قطعا ترویج شخصیت این شهید زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت است. علاوه‌برآن‌جامعیتی که در این شهید وجود داشت، در کمتر کسی سراغ داریم. به عبارت دیگر این شهید شخصیتی جامع داشته که باید به این جامعیت پرداخته شود. در حالی که گاه ادیبی داشته ایم که در زندگی شخصی خود مشکلاتی داشته و یا فیلسوفی که در برخی گرایش‌ها با مشکل روبه رو بوده است، اما سلیمانی و دیگر شهدا را می‌توان به عنوان یک الگوی کامل به جامعه معرفی کنیم و طبیعتا اگر خودمان چنین کاری را انجام ندهیم، دیگران با تحریف واقعیت این کار را خواهند کرد.»
حجت‌الاسلام سبحانی با تاکید بر اینکه قطعا جامعه نیازمند معرفی الگو است، می‌گوید: «رسانه ملی با خرید سریال‌هایی از کشورهای دیگر تلاش می‌کند تا الگوهای ساختگی این کشور را به مردم نشان دهد، در حالی که خودمان الگوهای واقعی داریم و چرا نباید آنها را به جامعه نشان داد؟ الگوهایی که با معرفی شان می‌توان کاری کرد تا کودکان و نوجوانان پیرو و ادامه دهنده راه آنها باشند. باید کاری کنیم که سردار دل‌ها، سردار دل‌ها بماند؛ قاسم سلیمانی الگوی بشریت برای طول تاریخ خواهد بود. به همین دلیل باید کاری کنیم که زوایای مختلف این الگو را در وهله اول شناخته و بعد به جامعه بشناسانیم.»
ترجمه بازی رایانه‌ای دلاور
علایی، تولیدکننده بازی رایانه‌ای دلاور(یکی از شرکت کنندگان در پویش قهرمان من) با تاکید بر اینکه اگر افسانه‌ای مانند رستم ماندگار شد، به دلیل این است که ادیب بزرگی مانند فردوسی پشت آن قرار داشت، می‌گوید: «آثاری که به دنیا می‌آیند، مانند فرزندان انسان هستند، یعنی برخی از آثار در همان بدو تولد، می‌میرند و ماندگار نیستند، اما در مقابل هم آثاری هستند که از ابتدا دارای نبوغ بوده و ماندگار می‌شوند؛ از این رو معتقدم اگر می‌خواهیم اثری را برای فردی بسیار قدرتمند مانند شهید سلیمانی تولید کنیم، باید تفکر بسیار قدرتمند و حساب شده در آن وجود داشته باشد.»
وی در ادامه می‌افزاید: «قطعا اگر تولید برای کاری علمی و قدرتمند نباشد، اصلا ارزش انجام دادن ندارد؛ چرا که بد تبلیغ کردن بهترین راه برای نابود کردن اسطوره‌ها محسوب می‌شود، اما اگر این کار علمی و دقیق دنبال شود، حتما ماندگار خواهد شد، از سوی دیگر تجاری ‌سازی هر کاری تنها زمانی نتیجه می‌دهد که به صورت علمی دنبال شده باشد.»
تولیدکننده بازی رایانه‌ای دلاور تصریح می‌کند: «این یک بازی کارتی است که با 1800 ساعت نفر کار تولید شده و افراد می‌توانند در گروه‌های 2 تا 15 نفره در آن بازی کنند. همچنین امکان انجام 15 بازی مختلف از طریق بازی دلاور وجود دارد. خوشبختانه امروزه این بازی در حال ترجمه شدن برای کشورهایی است که سردار قاسم سلیمانی در آنها شناخته شده است. همچنین در نظر داریم تا این بازی با شهدای شاخص دیگر در عراق و سوریه حول محور شخصیت شهید ابومهدی المهندس تولید شود. با این حال باید به این مسئله اشاره کنم که بحث صادرات این بازی به کشور لبنان در حال
انجام است.»