kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
سردار قاآنی در جلسه غیرعلنی مجلس:

قاتلان شهید سلیمانی باید سبک زندگی سلمان رشدی را پیش بگیرند

سردار قاآنی که دیروز در آستانه سالگرد شهادت سرداران سلیمانی و المهندس در مجلس حاضر شده بود در جلسه‌ای غیرعلنی گفت که عامل و مسببان شهادت سردار سلیمانی باید از این پس شیوه زندگی مخفی سلمان رشدی را یاد بگیرند.




جلسه علنی مجلس دیروز در حالی آغاز شد که گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره طرز کار دولت در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار قرار داشت.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی دیروز، گفت: مجلس شورای اسلامی از ساعت ۷:۴۵ جلسه خود را به صورت غیرعلنی برگزار کرد. سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافت.
چنانکه برخی نمایندگان ملت روایت کرده‌اند سردار قاآنی در این جلسه غیرعلنی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب سه مدال به سردار سلیمانی هدیه کردند، گفت: رهبر انقلاب به شهید سلیمانی مدال «قهرمان مبارزه با استکبار»، مدال «قهرمان ملت ایران» و مدال «قهرمان مقاومت» را اعطا کردند.
فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به آنکه آمریکایی‌ها تاکنون هم سیلی سخت افزاری خورده اند و هم سیلی نرم افزاری، گفت: هدف اصلی انتقام خون حاج قاسم سلیمانی ازاله آمریکا از منطقه است.
سردار قاآنی با بیان خاطره‌ای از ارسال پیام پمپئو به سردار سلیمانی در زمان ریاست سازمان سیا، گفت: حاج قاسم این نامه را اصلا باز نکردند و بدون مطالعه نامه را پس فرستادند.
فرمانده نیروی قدس سپاه در پایان به عوامل آمریکایی دخیل در ترور شهید سلیمانی هشدار داد که باید سبک زندگی مخفی سلمان رشدی را یاد بگیرند چرا که جمهوری اسلامی انتقام خون به ناحق ریخته شهید سلیمانی را خواهد گرفت.
همچنین ابراهیم رضایی در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به مباحثی که سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی مطرح کرد، گفت: سردار قاآنی در وهله اول بر لزوم خروج آمریکا از عراق و منطقه تأکید کرد.
وی بیان کرد: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این جلسه خاطراتی را از حاج قاسم سلیمانی مطرح و نقش حاج قاسم سلیمانی در حمایت از محور مقاومت در منطقه، لبنان، سوریه، فلسطین و عراق را تشریح کرد و از قدرتمند تر شدن مقاومت در دوران فرماندهی حاج قاسم در سپاه قدس سخن گفت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سردار قاآنی در این جلسه تأکید کرد که یکی از نتایج و ثمرات فرماندهی سردار سلیمانی در سپاه قدس، قدرتمندتر شدن مقاومت در این مدت بود و همچنین وی بر لزوم انتقام خون شهید حاج قاسم سلیمانی تأکید کرد.
رضایی اظهار داشت: سردار قاآنی در این جلسه بیان کرد که نتیجه وابستگی، زیر بار ذلت رفتن است و این موضوع را در مورد سعودی‌ها مشاهده می‌کنیم اما ما امروز هرچه داریم از مقاومت داریم و نتیجه مقاومت، عزت است.
وی گفت: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه غیرعلنی مجلس از نقش و تأثیر سردار سلیمانی در حل بحران‌های منطقه‌ای چون سوریه سخن گفت و تأکید کرد که ما هرچه به دست آوردیم از همین مقاومت است و همچنین استخوان‌های دشمن در حال خرد شدن است.
نکته دیگر اینکه دیروز طرح اقدام متقابل علیه عامل اصلی ترور سردار سلیمانی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی موارد ارجاعی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت و وکلای ملت جزء ۵، ۶ و ۷ ماده ۱ این طرح را تصویب کردند.
جزء ۵، ۶ و ۷ ذیل بند (ب) ماده ۱ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است که باید داوطلبان ریاست جمهوری جهت احراز شرایط اختصاصی موضوع بند «الف» واجد شرایط عمومی باشند.
جزء ۵: عدم محکومیت قطعی موثر کیفری  
جزء ۶: عدم محکومیت به جرائم اقتصادی موضوع بندهای تبصره ۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوبه اول اردیبهشت ۹۲ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن و جرائم انتخاباتی موضوع قوانین انتخاباتی و جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، اقدام بر ضدنظام جمهوری اسلامی ایران، ارتداد، خیانت در امانت و جرائم علیه عفت عمومی.
جزء ۷: فقدان سابقه امنیتی و عدم وابستگی به گروه‌های غیرقانونی براساس اعلام وزارت اطلاعات یا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
بر اساس تبصره این ماده، منظور از گروه‌های غیرقانونی، احزاب، گروه ها، تشکل ها و یا مجموعه هایی که تشکیل و فعالیت آن ها منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران نبوده یا با نظر مراجع قانونی ذی صلاح غیرقانونی بودن آنها اعلام شده باشد.
حمایت از مواضع مجالس الجزایر،
 پاکستان و اندونزی
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تقدیر و حمایت از مواضع مجالس الجزایر، پاکستان و اندونزی در مخالف با سازش با رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای صادر کرد.
در متن این بیانیه آمده است: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت سالگرد پیروزی ملت فلسطین در نبرد ٢٢ روزه عملیات فرقان در غزه علیه رژیم صهیونیستی (۲۷ دسامبر ۲۰۰۸)، که طی آن حدود ١٥٠٠ فلسطینی بی گناه به شهادت رسیده و صدها نفر با سلاح‌های ممنوعه رژیم اشغالگر قدس مجروح شدند؛ از تصمیم پارلمان الجزایر، برای تصویب طرحی مبنی بر جرم انگاری هر گونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت و از مواضع شرافتمندانه و عزتمندانه در مجالس پاکستان و اندونزی در مخالفت با فشارها جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تقدیر می‌کند. امیدواریم سایر کشورهای اسلامی حامی فلسطین نیز با الگو گرفتن از این اقدام، یاری گر ملت مقاوم و مبارز فلسطین در جهت نیل به حقوق حقه خود باشند.»
در ادامه این بیانیه می خوانیم: «تجربه تاریخی نشان داده است که سیاست سازش و نرمش در مقابل رژیم طغیانگر صهیونیستی جز ذلت و خفت ماندگار برای سران کشورها و دولت‌های سازشگر نتیجه‌ای در برنداشته و نخواهد داشت. فلسطین، متعلق به ساکنان اصلی و حقیقی این سرزمین است و ملت فلسطین از حق مشروع و قانونی برای تعیین سرنوشت و تشکیل دولت و ساختار حاکمیتی خود برخوردار است.»
گزارش کمیسیون اصل90 درباره بودجه
علی خضریان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره نحوه ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد.
در این گزارش آمده: «با تشدید تحریم‌های اقتصادی و کاهش معنادار درآمدهای نفتی، دولت می بایست در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ زمینه اصلاحات بودجه‌ای و در رأس آن کاهش وابستگی بودجه به نفت را فراهم می نمود. با عنایت به عدم توجه به این مهم در لایحه بودجه ۱۳۹۸، مقام معظم رهبری دستور تهیه برنامه اصلاح ساختار بودجه و تصویب آن را در آذرماه سال ۱۳۹۷ صادر فرمودند.»
در ادامه این گزارش می خوانیم: «همچنین تأکید کردند آنچه در سیاست‌های کلی و برنامه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره اصلاح ساختار بودجه عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت تصویب و ابلاغ شده، لازم است اجرایی و در بودجه سال ۱۳۹۸ گنجانده شود. اگرچه در عمل و با استدلال اینکه فرصت کافی برای انجام این اصلاحات در سال ۱۳۹۸ وجود ندارد، قانون بودجه ۱۳۹۸ بدون در نظر گرفتن اصلاحات ساختاری به تصویب رسید، ولی انتظار می‌رفت که لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ مبتنی ‌بر این اصلاحات تهیه و به مجلس تقدیم شود.»
کمیسیون اصل 90 خاطرنشان ساخته: «با این وجود علی‌رغم همه هشدارهایی که نسبت به عواقب عدم اقدام در جهت تأمین منابع پایدار مطرح شد، لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نیز با بیش‌برآوردی واضح منابع تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. در زمان بررسی لایحه بودجه نیز این لایحه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و مخالفت صحن علنی مجلس نیز با توجه به شرایط ایجادشده در اثر شیوع کرونا، به نتیجه لازم منجر نشد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مشکل بیش‌برآوردی منابع بودجه تشدید شده و علاوه‌ بر آن هزینه‌های جاری دولت نیز با رشد بسیار بالایی همراه شده و از منظر اقتصادی شیوه تأمین منابع بودجه و تصمیم‌گیری در مورد مصارف عمومی آن اثرات قابل توجهی بر شاخص‌های تورم، رشد اقتصادی، اشتغال، رفاه عمومی و دستیابی به عدالت اقتصادی به ‌همراه داشته و این شیوه بودجه ریزی به عنوان ام‌ا‌لخبائث بسیاری از نارسایی‌های اقتصادی را به بار آورده است.»
این گزارش افزوده: «یکی از شاخص های مهم نشان دهنده وضعیت بودجه، مابه‌التفاوت درآمدها و هزینه‌هاست (تراز عملیاتی). این شاخص نشان می دهد دولت چقدر از هزینه‌های جاری خود را می تواند از محل درآمدهای سالم (مثلا مالیات و عوارض گمرکی و...) تامین کند. در صورت منفی بودن این شاخص، یعنی بخشی از هزینه های جاری از محل فروش یا استقراض تامین می شود.»
در ادامه این گزارش می خوانیم: «علیرغم اینکه کاهش کسری تراز عملیاتی به عنوان یکی از تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه عنوان شده بود در تمامی سال‌های مورد بررسی تراز عملیاتی منفی بوده (بودجه با کسری تراز عملیاتی همراه بوده) و از سال ۱۳۹۵ به بعد دقیقاً در خلاف جهت تکلیف برنامه ششم توسعه این کسری روند فزاینده داشته است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ این کسری به حدود ۴۱ درصد بودجه عمومی افزایش یافته که در سال‌های اخیر بی‌سابقه است.»
انتشار گزارش سه ماهه
هیئت رئیسه مجلس
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: گزارش سه ماهه دوم عملکرد، اقدامات و تصمیمات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بازه شهریور تا آذرماه منتشر شده است. نمایندگان مجلس می‌توانند از طریق سامانه قانونگذاری و نظارت این گزارش را مشاهده کنند.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین گزارش مربوط به صحن علنی هم در قسمت پیوست‌ها قابل رؤیت است.