kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
رئیس‌کمیته دستمزد شورای اسلامی کار مطرح کرد

افزایش 200 درصدی هزینه معیشت کارگران طی یک‌سال اخیر

رئیس ‌کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با بیان اینکه از سال گذشته سبد معیشت کارگران ۲۰۰ درصد گران شده است گفت: کارگران منتظر بازنگری در دستمزدها هستند.




فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره تجدید نظر در دستمزد کارگران گفت: علاوه‌بر اینکه در بخشنامه وزارت کار به صراحت اعلام شده بود که دستمزد بازنگری خواهد شد، رئیس‌سازمان بازرسی هم به صراحت اعلام کرده بودند که وزیر کار قول بازنگری دستمزد در نیمه دوم سال را به ایشان داده اند؛ اما خبری از هیچ کدام نیست، ولی از دید کارگران این قول لازم‌الاجرا است.
وی تصریح کرد: دولت با عدم تخصیص ارز یارانه‌ای به کارفرمایان این اجازه را داد که برای چندین بار قیمت کالاهای خود را افزایش دهند. کارفرمایان هم کوتاهی نکردند و تا جایی که می‌توانستند قیمت‌ها را افزایش دادند. کارگران مجبور هستند تا جایی که جیبشان کشش دارد، هزینه کنند. در جایی هم که دیگر پولی ندارند، مواد غذایی را از سفره خود حذف می‌کنند.
 رئیس‌کمیته دستمزد شورای اسلامی کار ادامه داد: در چنین شرایطی کارگران عقب‌ماندگی مزدی دارند. از بهمن ماه سال 98 که کمیته دستمزد، حداقل رقم سبد معیشت را چهار میلیون و 940 هزار تومان تعیین کرد، تاکنون مطابق آمار رسمی مرکز آمار، تورم خوراکی‌ها 19.7 درصد بود، اما تورم خوراکی‌ها در آذر 99 بالغ بر 57.9 درصد اعلام شده است. یعنی در این مدت تورم خوراکی‌ها سه برابر شده است. از سوی دیگر فاصله تورم دهک ها، که نشان دهنده فاصله بین غنی و فقیر است، از بهمن 98 تا آذر 99 از 2.6 واحد به 9.3 واحد رسیده است.
  توفیقی گفت: سبد خوراکی‌ها در بازه زمانی 9 ماهه حدود 200 درصد گران شده است؛ هزینه مسکن در بازه زمانی دو ساله هم در قیمت مسکن و هم اجاره بها پنج برابر شده است. در حال حاضر 14 میلیون و 494 هزار کارگر بیمه شده داریم که با خانوارهایشان بیش از 49 میلیون نفر می‌شوند که حدود 58 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند. چگونه می‌توانند با این حجم از گرانی‌ها با حداکثر سه میلیون تومان زندگی کنند.