kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
واکسن خارجی به زودی وارد می‌شود

وزیر بهداشت: در آینده بسیار نزدیک واکسن داخلی کرونا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت

وزیر بهداشت گفت: با دستور صریح رئیس‌جمهور بحث تامین واکسن از خارج از کشور علی‌رغم تحریم‌ها با جدیت دنبال می‌شود و به زودی واکسن‌های وارداتی برای گروه‌های آسیب‌پذیر وارد خواهد شد.



به گزارش خبرگزاری فارس، سعید نمکی در ارتباط زنده تلویزوینی درخصوص آخرین وضعیت غربالگری و پایش بیماران کرونا در کشور اظهارداشت: از عزیزانی که در استقرار طرح محله محور به عنوان یک طرح مهم کشوری بر مبنای هر خانه یک پایگاه سلامت ما را همراهی می‌کنند تشکر می‌کنم و خوشبختانه در این طرح دستاوردهای بسیار مهمی از این طرف داشتیم و توصیه می‌کنم مردم و مسئولان میزان مشارکت و همدلی را بالاتر ببرند تا در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت تعداد سفیران واقعی سلامت را تکمیل کنیم.
کاهش ورودی به بیمارستان‌ها
با اجرای طرح شهید سلیمانی
نمکی درباره دستاوردهای طرح شهید سلیمانی، گفت: اولین دستاورد این طرح کاهش ورودی به بیمارستان‌هاست و به طور متوسط ۳۰ درصد از تخت‌های مشغول ما برای خدمت به بیماران کرونا کمتر از قبل‌اشغال می‌شوند و همین موضوع باعث شد مدافعان سلامت وقتی برای تنفس داشته باشند.
وی با بیان اینکه امروز تعداد تست‌های ما به ۷۰ هزار در روز رسیده است ادامه داد: امیدواریم طی روزهای آینده با تست‌های سریع این رقم به ۱۰۰ هزار تست برسد، این اقدام باعث می‌شود بیماران کمتری روانه بیمارستان شوند و علیرغم برآوردهای سازمان‌های بین‌المللی که می‌گفتند در این روزها ما باید مرگ بالای هزار و 100 نفر را تجربه کنیم شاهدیم که این رقم به ۳۰۰ رسیده که با همت عزیزان این رقم نیز کاهش خواهد یافت.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در روز اول آذرماه ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند و ۲۰۸ شهر نارنجی و ۸۰ شهرستان نیز در شرایط زرد بودند، افزود: در یازدهم آذرماه ۶۴ شهر در وضعیت قرمز ۲۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۰۵ شهر در وضعیت زرد قرار داشتند و در روز دهم آذرماه خوشبختانه با همدلی و وفاق مردم و ایجاد محدودیت‌ها شهرستان‌های قرمز ما به رغم ۳۴ رسیده و ۲۶۰ شهر ما در وضعیت نارنجی قرار دارد.
اعمال هوشمند محدودیت‌ها
نمکی با بیان اینکه همکاران ما از دانشگاه‌های علوم پزشکی به کمک ما آمدند، اظهار داشت: سامانه‌ای طراحی شده است که از آن طریق می‌توانیم استان‌ها و وضعیت آنها را به صورت بروز مشاهده کنیم. به طور مثال در استان کرمان شهر راور به عنوان یکی از شهرستان‌های قرمز پر خطر به شمار می‌رود و این رصد هوشمند این امکان را به ما می‌دهد که برای اعمال محدودیت‌ها شهر هدف را انتخاب کنیم و برای سایر شهرها محدودیت لحاظ نکنیم تا کسب و کارهای آنها با مشکل مواجه نشود.
بزرگ‌ترین اضطراب کادر بهداشت و درمان
وی افزود: بزرگترین اضطراب ما و همکاران ما بحث عادی انگاری است و هرچه نقشه به سمت رنگ زرد و به سمت رنگ سفید پیش برود نگرانیم با افزایش روحیه عادی انگاری مواجه شویم، برای تسلط به این بیماری و رهایی از چنگال آن باید فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها مد نظر قرار بگیرد.
نگرانی از وضعیت کرونا در شمال کشور
وزیر بهداشت گفت: متاسفانه روستاهای پاک ما در استان‌های شمالی متاثر از بیماری شدند و این نگرانی در گذشته برای ما وجود داشت، در گیلان شاهد گرفتاری‌های تازه هستیم و زنجیره سرسبز شمالی با ویروس کرونا مه‌آلود شده است. برخی استان‌های دیگر متأثر از استان‌های شمالی هستند رفت و آمدها به استان‌های شمالی باعث شروع بیماری در سایر شهرها می‌شود، همکاران استان‌های جنوبی ما باید دو مقوله را رعایت کنند اول اینکه با فرونشست آب ممکن است شاهد بروز بیماری‌های روده‌ای باشیم و تردید ندارم که امسال این موضوع نیز مدیریت می‌شود و پس از آن نیز در این شرایطی که مردم به دلیل سرمای هوا در منازل هستند باید مدیریت کرونا مد نظر قرار گیرد.
واردات واکسن کرونا؛ به زودی
نمکی اظهارداشت: خوشبختانه با دستور صریح رئیس‌جمهور بحث تامین واکسن از خارج از کشور علیرغم تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پول با جدیت دنبال می‌شود و گره‌های آن گشوده خواهد شد. به زودی واکسن‌های وارداتی برای تزریق گروه‌های آسیب‌پذیر وارد خواهد شد، همچنین در آینده بسیار نزدیک واکسن داخلی به عنوان افتخار ملی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

 3 واکسن کرونای دیگر ایرانی
 در آستانه آزمایش انسانی
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: « سه واکسن ایرانی دیگر کرونا در راه دریافت مجوز ورود به مرحله آزمایش انسانی و مطالعه بالینی هستند.»
فناوری واکسن‌های ایرانی کرونا
 مشابه نمونه‌های خارجی
رئیس‌کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه هفت شرکت داخلی ساخت چهار نوع واکسن کرونا را در پیش گرفته‌اند، گفت: همان قولی که داده بودیم یعنی تا خرداد ۱۴۰۰ واکسن‌های ایرانی قابل تزریق هستند.
مصطفی قانعی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهارداشت: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسئولیت پیگیری و حمایت از واکسن سازها را بر عهده‌دارد.
قانعی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هفت شرکت دانش بنیان وارد حوزه تولید واکسن کرونا شده‌اند، افزود: در حال حاضر این شرکت‌ها روی چهار نوع واکسنی که در دنیا وجود دارد (یا به فروش می‌رود یا تزریق می‌شود) تمرکز کرده‌اند، دو الی سه شرکت روی دو سه نوع واکسن مشترک فعالیت می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: یکی از این شرکت‌ها مشابه واکسن شرکت «فایزر» آمریکا و «بایو ان تک» آلمان، یکی دیگر مشابه «سینوک» چین، دیگر واکسن مشابه واکسنی «آستروزنیکا» (تولید‌کننده اکسفورد انگلیس بود که دانش فنی را به آستروزنیکا فروخت) در حوزه تولید واکسن کرونا فعالیت دارند.
رئیس‌کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسن‌های مشهور دنیا که وارد فاز انسانی شده‌اند را شرکت‌های ایرانی هم در پیش گرفته‌اند و روی آنها کار می‌کنند، گفت: از بین این واکسن‌ها که ستاد توسعه زیست فناوری حمایت می‌کند دو واکسن تا آخر ماه آینده وارد فاز انسانی می‌شوند؛ این دو واکسن از نوع «mRNA» و ویروس کشته شده هستند.
قانعی با تاکید بر اینکه فاز بالینی همان فاز یک انسانی است، اظهارداشت: مابقی شرکت‌هایی که در تعامل با معاونت علمی در حوزه تولید واکسن کرونا هستند تا آخر سال وارد فاز انسانی می‌شوند. یعنی تا پایان سال فاز انسانی چهار واکسن شروع می‌شود.
به گفته وی، یک واکسن دیگر که ذیل ستاد اجرایی فرمان امام(ره)تولید می‌شود و معاونت علمی دخالتی در تولید آن نداشته مجوز فاز انسانی را دریافت کرده
است.
رئیس‌کمیته علمی مقابله با کرونا عنوان کرد: واکسن سازهای دنیا هم اعلام کردند زودتر از دو الی سه ماه به ما واکسن نخواهند داد از این رو اگر درخواست هم داشته باشیم سه ماه طول می‌کشد که به ما واکسن بدهند.
قانعی با بیان اینکه ما اخیراً جلساتی با وزارت بهداشت و هیئت‌رئیسه مجلس داشته‌ایم گفت: عزم اینکه واکسن داخلی تقویت شود ایجاد، و تصمیماتی گرفته شده که از واکسن سازها حمایت شود؛ قطعاً با اجرای این تصمیمات کشور سال آینده واکسن خواهد داشت.
وی تأکید کرد: همان قولی که داده بودیم یعنی تا خردادماه ۱۴۰۰، واکسن‌های ایرانی قابل تزریق در جامعه خواهد بود.