kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۶

تظاهرات گسترده در سلیمانیه عراق علیه فساد دولت اربیل

صدها شهروند کرد ساکن سلیمانیه عراق در اعتراض به فساد، بحران مالی دولت اقلیم کردستان عراق و تعلل اربیل در پرداخت حقوق کارکنان، دست به تظاهرات زدند و مقر دو حزب «اتحادیه میهنی» و «دموکرات» را به آتش کشیدند.


شمار زیادی از معترضان ساکن «سلیمانیه»، واقع در منطقه کردستان عراق، بعد ازظهر یکشنبه دست به تظاهرات زدند. معترضان در جریان اعتراضات خود، که تا شامگاه به طول انجامید، مقر حزب‌های اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان در منطقه «بیره مکرون» شهر سلیمانیه را به آتش کشیدند. علت این تظاهرات، اعتراض به فساد سران اربیل، بحران مالی و تأخیر در پرداخت حقوق گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، معترضان مسیرهای منطقه مذکور را بستند و چند حلقه لاستیک به آتش کشیدند. در این میان، نیروهای امنیتی با شلیک گلوله، معترضان را متفرق کردند.
سلیمانیه از چهارشنبه گذشته شاهد اعتراضات گسترده‌ علیه دولت اقلیم کردستان عراق است. اخیرا سران یک حزب کردستان عراق موسوم به «التغییر»‌، فاش کرده بود که مقامات اربیل بدون اطلاع دولت مرکزی عراق، با سران ترکیه قراردادهای نفتی و گازی امضاء کرده‌اند و علاوه‌بر آن، وجوهی که دولت بغداد برای دولت اربیل فرستاده، توسط مقامات اربیل حیف و میل شده است.
در ارتباط با نا آرامی‌های جاری کردستان عراق، «طارق جوهر» تحلیلگر مسائل سیاسی کردستان، تأکید کرد که علت واقعی این تظاهرات، فساد و بحران اقتصادی این منطقه است. به گفته وی، اربیل 6 سال است که با بحران مالی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.
جوهر به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که تداوم روند فساد گسترده در عراق و کردستان و عدم پیشرفت دولت کردستان در مسیر اصلاحات، باعث شده است که شهروندان کُرد احساس کنند قانون اجرا نمی‌شود و یا اصلاحاتی صورت نگرفته است. وی خاطر نشان کرد، کارمندان کردستان با وضعیت بغرنج اقتصادی روبه‌رو هستند، و این شرایط زندگی آنان را تحت تأثیر قرار داده است.
عملیات حشدالشعبی علیه داعش
حشد‌الشعبی اعلام کرد که طی یک عملیات امنیتی مشترک با نیروی هوایی ارتش، چندین سرکرده گروهک تروریستی داعش را به هلاکت رسانده و حمله آنها به غیرنظامیان را ناکام گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، حشد‌الشعبی در این عملیات موفقیت‌آمیز خود، حمله تروریست‌ها به غیرنظامیان در استان صلاح الدین عراق را نا کام گذاشته است.
«قاسم الکریطی» جانشین فرمانده «تیپ ۴۱ »حشد‌الشعبی، در‌باره جزئیات این عملیات توضیح داد: پس از اینکه اهداف این عملیات کاملا دقیق مشخص شده‌اند، نیروی هوایی ارتش عراق آنها را با دقت بالا هدف قرار‌داد و در نتیجه آن، چند سرکرده داعش به هلاکت رسیدند و کانال‌های زیرزمینی متعلق به این تروریست‌ها نیز تخریب شد.
این مقام نظامی حشد‌الشعبی تاکید کرد: با عملیات مذکور، نقشه تروریست‌ها برای متهم کردن مجدد حشد‌الشعبی ناکام ماند.
طی ماه‌های اخیر، تروریست‌های داعش تحت حمایت گردانندگان خود، با ترتیب دادن حملات علیه غیرنظامیان در برخی مناطق و پایتخت عراق، سعی در متهم کردن حشد‌الشعبی را داشته‌اند، اما در این توطئه خود ناکام مانده‌اند.
رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی هم با هشدار درباره توطئه‌ها برای تخریب چهره این سازمان، تاکید کرد که رزمندگان حشد نگهبانان ملت عراق هستند و به مردم وفادار باقی خواهند ماند و با کسانی که می‌خواهند کشور را نابود کنند، نیز مبارزه خواهند کرد.
خبر دیگر اینکه، یک مقام حشدالشعبی در واکنش به تعطیلی پایگاه «کی-1» و خروج نیروهای آمریکایی از این پایگاه گفت، چند ماه پس از این خروج، هیچ‌گونه حادثه امنیتی در اطراف کرکوک به ثبت نرسیده و تقریبا وقوع چنین حوادثی، به صفر رسیده است. ولی این شرایط در زمان حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه کی وان، متفاوت بوده است.