kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

پنج سال در کُما بودید که باز هم وعده لغو تحریم را می‌دهید؟!(خبر ویژه)

یک نماینده سابق مجلس می‌گوید: تحریم‌ها با برجام از بین می‌رود نه با زدن برجام و نباید دوباره فرصت‌سوزی کرد(!)



حشمت‌اله فلاحت‌پیشه که در مجلس نهم و دهم از حامیان برجام بود، درخصوص مصوبه مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اظهار داشت: به نظر من باید کارشناسی بیشتری روی این طرح صورت بگیرد. چون این طرح نه تنها تحریم‌ها را از بین نمی‌برد بلکه زمینه کاهش تحریم‌ها را از بین می‌برد.
وی به «جماران» گفت: نتیجه این طرح از بین بردن زمینه‌های کاهش تحریم‌ها و برجام است؛ برجامی که ایرانی‌ها تحریم‌ها را تحمل کردند و پای آن ماندند. من به حسن نیت خیلی از حامیان طرح برای حل مشکلات مردم اعتقاد دارم ولی متاسفانه پشت این طرح بیشتر یک روح جناحی می‌بینم.
وی اضافه کرد: متاسفانه در زمان دولت‌هایی که نگاه مثبتی به دیپلماسی دارند معمولا ایران فرصت‌سوزی کرده است. نمونه آن فرصت‌سوزی‌هایی است که در زمان اوباما صورت گرفت. مثلا آقای احمدی‌نژاد ابتدای دولت اوباما یک سری سخنرانی داشت که عملا دنیا را علیه دیپلماسی ایران شوراند ولی سال آخر دولتش چند نامه به اوباما نوشت که هیچ کدام از آنها جواب نگرفت. الان هم به نظر من یک فرصت‌سوزی در این طرح وجود دارد.
وی تصریح کرد: در شرایطی که روح برجام در حال احیاء است و اروپایی‌ها و حتی آمریکا دنبال احیای برجام هستند، این طرح تا حد زیادی بهانه دست مثلث پمپئو، نتانیاهو و بن‌سلمان می‌دهد تا از بین دو مسیری که در آینده وجود دارد مسیر دلخواهشان را تقویت کنند.
رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با روی کار آمدن بایدن دو مسیر پیش روی برنامه هسته‌ای ایران هست. یکی مسیر وین و برجام است. به نظر من با برجام تحریم‌ها از بین می‌رود؛ نه با زدن برجام. مسیری هم که دشمنان ایران دنبال می‌کنند مسیر نیویورک و قطعنامه‌های ضدایرانی است که لابی‌های آنها آنجا فعال است.
آقای فلاحت‌پیشه به نحوی سخن گفته که انگار، مخاطبان در سال 93-94 به سر می‌برند و او هم طبق ماموریت سرگرم بزک کردن تحریم و دادن وعده برداشتن تحریم‌هاست!! اگر قرار بود تحریم‌ها با برجام برود، پس رگبار تحریم‌های چندبرابری در دولت اوباما(سلف بایدن) چه می‌گوید؟ آیا آقای فلاحت‌پیشه در همه این سال‌ها در وضعیت کُما به سر می‌برد و خبر نداشت که از صدقه سر روند معطل‌کننده برجام، تحریم‌ها چند برابر شد؟!
ثانیا اقدام مجلس، برجام را به هم نمی‌زند بلکه ضمانت اجرای تازه‌ای تعریف می‌کند؛ اگر طرف غربی به ویژه اروپایی واقعا دنبال برداشتن تحریم‌ها باشد، باید ظرف یک ماه به تعهداتش برگردد تا ایران هم به تعهداتش ادامه دهد. اما اگر امثال این نماینده سابق یقین دارند که غرب تحریم‌ها را کم نخواهد کرد، پس چرا سنگ گزینه مطلوب دشمن و ترجیح او در یکطرفه کردن توافق را به سینه می‌زنند؟
آیا پمپئو و نتانیاهو و بن‌سلمان و بایدن و بلینکن، چیزی جز همین اجرای یکطرفه توافق و تحمیل تحریم‌ها را می‌خواهند؟