kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰

کوتاه از سراسر جهان



آمریکا
اسپوتنیک: برحی از گروه‌های فعال آمریکایی، در واکنش به تداوم مرگ‌ومیر ناشی از «کووید-۱۹ »در آمریکا، ده‌ها جنازه جعلی مقابل منزل چندین سناتور جمهوری‌خواه رها کردند.
«میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت سنای آمریکا، گفته بود جمهوری‌خواهان در حال برنامه‌ریزی برای یک لایحه امدادی جدید مقابله با ویروس کرونا هستند، تا «دونالد ترامپ» بتواند آن را امضا و وارد قانون کند. این امر فعالان عصبانی را برانگیخت، تا کنگره را متهم به شکست کنند و دست به این اقدام نمادین بزنند.
افغانستان
خبرگزاری صداوسیما: وزارت دفاع افغانستان دیروز اعلام کرد، 14 عضو طالبان طی حملات نظامیان افغان در شهرستان‌های «ژیری» و «دند» استان قندهار، کشته و هفت نفر از آنها نیز زخمی شدند.
همچنین، فرماندهی ارتش در شمال افغانستان اعلام کرد که دو عضو طالبان طی درگیری با نظامیان افغان در استان فاریاب کشته و هشت نفر از آنها زخمی شدند. وزارت دفاع افغانستان نیز گفت، نظامیان افغان جلوی یک انفجارخونین تروریستی در شهرستان «پغمان» استان کابل، را گرفتند.
سودان
فارس: صدها سودانی سه شنبه مقابل سفارت امارات در «خارطوم» تظاهرات کردند تا به اقدام امارات در فرستادن آنها به جنگ در لیبی به جای کار در «ابوظبی»، اعتراض کنند. تظاهرکنندگان از امارات خواستند به دلیل سوءاستفاده شرکت اماراتی «بلک شیلد» از جوانان سودانی و اعزام آنها به صحنه جنگ، عذرخواهی و این جرم خود را تلافی کند.
طبق قراردادهای منعقد شده، قرار بود جوانان سودانی برای خدمات امنیتی در ابوظبی به کار گرفته شوند، اما ناخواسته سر از لیبی درآورده و از آنها خواسته شد به صفوف شبه نظامیان ژنرال خلیفه حفتر ملحق شوند!
کره شمالی
ایسنا: «الکس وونگ» دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد، هر کس در مورد چگونگی دور زدن تحریم‌ها توسط کره شمالی، به واشنگتن اطلاعات بدهد، پنج میلیون دلار جایزه می‌گیرد!
وونگ در مرکز تحقیقات بین‌المللی و استراتژیک گفت که وزارت خارجه سایت الکترونیکی جدیدی را راه‌اندازی کرده است، تا به افراد در سراسر جهان دسترسی پیدا کند و برنامه پاداش برای عدالت درخصوص اطلاعات مربوط به فرار کره شمالی از تحریم‌ها را عملی کند.
بحرین
الوطن: وزارت خارجه رژیم آل خلیفه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن استقبال از اقدام کشورهای لتونی و اسلوونی در «تروریستی» خواندن حزب‌الله لبنان، مدعی شد که این مسئله گامی مهم در حمایت از تلاش‌ها برای مقابله با این سازمان تروریستی است!
گفتنی است، آل خلیفه پس از دولت امارات، دومین رژیمی بود که به صف عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیوست.
اتیوپی
اسپوتنیک: دولت اتیوپی اعلام کرد، «کرای ابراهیم»، یکی از سران
جدایی طلب منطقه تیگرای‌، تسلیم نیروهای دولتی شد. او پیشتر رئیس‌پارلمان اتیوپی بوده، اما به دلیل به تأخیر افتادن انتخابات استعفا داده است.
تنش میان آدیس آبابا و جبهه آزادی مردم تیگرای، زمانی به اوج خود رسید که این جبهه انتخابات یکجانبه برگزار کرد. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که اتیوپی انتخابات را به دلیل کرونا به تأخیر‌انداخت.