kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
ادامه منع تردد شبانه در تهران با وجود تغییر وضعیت از قرمز به نارنجی

محدودیت‌های هوشمند کرونایی تا پایان سال تداوم دارد

رئیس‌کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرح‌های جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی تا پایان سال تداوم دارد و اگر می‌خواهیم این محدودیت‌ها کم شود باید شیوه نامه‌ها را رعایت کنیم.




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین ذوالفقاری در نشست ستاد مقابله با کرونا تهران با بیان اینکه چندین جلسه اعلام کردیم که این کاهش بیماری با سایر اقداماتی که صورت گرفته است، باید همزمان با هم مدیریت شود، اظهارداشت: اگر یک‌باره محدودیت‌ها را برداریم باید به محدودیت‌ها مجدد باز گردیم و هزینه‌اش بسیار بالاست.
ذوالفقاری افزود: یک همت بالا لازم است تا به کاهش محدودیت‌ها دست یابیم چرا که اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شد امروز به این نقطه نمی‌رسیدیم تا با مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر در روز مواجه باشیم و بخواهیم دوباره شروع کنیم و اعمال محدودیت‌های سنگین داشته باشیم.مشکل ما این است که دستورالعمل بهداشتی به صورت جدی مورد توجه همه اقشار قرار نگرفته است.
شاخص‌های وزارت بهداشت
تعیین‌کننده اعمال محدودیت‌هاست
وی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها براساس شاخص‌های مورد نظر در وزارت بهداشت انجام می‌گیرد، ادامه داد: این مرحله از محدودیت‌ها دو هفته‌ای بود که از روز شنبه آینده به صورت یک هفته اعمال می‌شود.
تغییر وضعیت تهران از قرمز به نارنجی
رئیس‌کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، وضعیت تهران از وضع قرمز به وضعیت نارنجی تغییر یافته است و از روز شنبه آینده تا آخر هفته بر مبنای وضعیت نارنجی در تهران اعمال محدودیت خواهد شد.
ذوالفقاری افزود: آخر هفته آینده وضعیت تهران دوباره براساس شاخص‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر مردم، مسئولان، دستگاه‌ها و نهاد‌ها رعایت کنند و ما با روند کاهشی ابتلا‌ها مواجه شویم، به سمت وضع زرد می‌رویم، اما اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشد ممکن است هفته بعد به وضعیت قرمز برگردیم؛ این موضوع برای همه دارای پیام است.
محدودیت‌ها تا پایان سال ادامه دارد
وی اظهارداشت: طرح‌های جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی تا پایان سال تداوم دارد و اگر می‌خواهیم این محدودیت‌ها کم شود باید شیوه نامه‌ها را رعایت کنیم. باید شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت جدی مورد توجه همه اقشار قرار بگیرد و بر اساس طرح جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی، هر هفته وضعیت استان‌ها بررسی می‌شود یعنی اگر استانی این هفته وضعیتش از قرمز به نارنجی تغییر کرد، محدودیت‌ها کم می‌شود، اما اگر در هفته آینده وضعیت به حالت قرمز برگشت، محدودیت‌ها بیشتر می‌شود.
رئیس‌کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر به ازای هر صد نفر ۱۰ نفر بستری باشد وضعیت شهر قرمز است، اگر بستری‌ها زیر عدد ۶ باشد یعنی بین چهار تا ۶ باشد وضعیت نارنجی است و اگر زیر عدد چهار باشد وضعیت زرد است.
ادامه محدودیت حضور کارمندان و منع تردد شبانه
در تهران طی هفته آینده
فرمانده عملیات مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: تقلیل آمار در استان تهران مربوط به اعمال محدودیت‌های طرح هوشمند مدیریت کرونا نیست اما باید از همه مردم تهران که همکاری و تعامل شهروندی بسیار مناسبی در اجرای این طرح داشتند قدردانی کنم.
به گزارش ایسنا، علیرضا زالی در پایان جلسه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران در جمع خبرنگاران اظهارداشت: آثار محدودیت‌های اعمال شده در ریتم شهری قابل مشاهده است، به شکلی که تا حدود ۳۰ درصد تراکم در شهر کاهش پیدا کرده و ۳۰ درصد نیز شاهد کاهش تراکم در حمل‌ونقل عمومی هستیم.
زالی تأکید کرد: ۱۴۵ هزار بازدید توسط تیم‌های تلفیقی در حوزه نظارت انجام شده که در پی آن مشخص شده بیش از ۹۰ درصد اصناف همکاری مناسبی را در اعمال محدودیت‌ها داشته‌اند. همچنین برای ۳۳ هزار خودرو ممنوعیت ورود به تهران اعمال شده و ۲۵ هزار خودرو نیز اعمال محدودیت تردد شبانه برای آنها انجام شده است.
وی با تأکید بر اینکه شرایط استان تهران ناپایدار و شکننده است، افزود: باید با متانت حساب شده و با برنامه لایه بندی شده حرکت کنیم. تهران از روز شنبه آینده در وضعیت نارنجی است اما برخی محدودیت‌ها همچون جلوگیری از برگزاری مراسم آئینی و محدودیت حضور کارمندان در ادارات و همچنین منع تردد شبانه ادامه خواهد داشت، البته تعدادی از محدودیت‌ها کاسته خواهند
شد.
فرمانده عملیات مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: بسیاری از مقالات بین‌المللی تاکید دارند که تجمعات خانگی یکی از بالاترین موارد سرایت بیماری است. فصل سرما و افزایش شب‌نشینی‌ها را داریم. بی‌تردید این مورد نقش مهمی در وضعیت شهر تهران دارد، لذا از همه شهروندان درخواست می‌کنیم که درخصوص برگزاری دورهمی‌ها و تجمعات شبانه دقت کافی داشته باشند.
اجازه فعالیت گروه‌های شغلی 1 و ۲
در تهران از روز شنبه
رئیس‌اتاق اصناف تهران با‌اشاره به تغییر وضعیت شیوع کرونا در تهران از قرمز به نارنجی از اجازه فعالیت واحد‌های صنفی گروه‌های شغلی ۱ و ۲ از شنبه ۱۵ آذر ماه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری میزان، بنا به اعلام اتاق اصناف تهران، قاسم نوده‌فراهانی درخصوص تغییر وضعیت شیوع کرونا در تهران از قرمز به نارنجی گفت: از شنبه هفته آینده، ۱۵ آذرماه صاحبان واحد‌های صنفی گروه‌های شغلی ۱ و ۲ به شرط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند مغازه‌های خود را باز کنند. فعالیت گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در تهران همچنان ممنوع می‌باشد.
نوده‌فراهانی افزود: مشاغل گروه ۳ شامل بوستان‌ها، مراکز تفریحی و مشاغل مشابه، مهد‌های کودک، تالار‌های پذیرایی و رستوران‌ها (شامل بیرون بر نمی‌شود)، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبائی، موزه‌ها، سینما‌ها و تئاترها، استخر‌های سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی پر برخورد، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی می‌باشد. گروه ۴ نیز شامل باشگاه‌های ورزشی و ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، باغ وحش و شهربازی، مراکز آبی، استخر سر پوشیده، باشگاه‌های ورزشی سالنی
است.
وی، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط اصناف تهران طی روز‌های گذشته را مطلوب ارزیابی کرد و از شهروندان و کسبه خواست دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را به صورت کامل رعایت کنند تا تهران دوباره به وضعیت قرمز باز نگردد و بار دیگر مغازه‌ها تعطیل نشود.