kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۹۱۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲

افزایش احساسات ضدصهیونیستی در میان یهودیان ساکن آمریکا

بخش قابل توجهی از یهودیان آمریکا هیچ نکات مشترکی میان خود و رژیم صهیونیستی نمی‌بینند و تل‌آویو برای ارتباط‌گیری ساده با آنها نیز با مشکل مواجه است.

 

هفته گذشته «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، طی کنفرانس خبری مشترک با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جنبش «بایکوت و تحریم اسرائیل» را یک سازمان «یهودستیز» خواند و تولیدات شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری را «اسرائیلی» نامید. این اظهارات موضع مخالف دانشجویان آمریکایی را موجب شده است. به نوشته القدس العربی، دانشجویان دانشگاه «سانفرانسیسکو» طی بیانیه‌ای، با حمایت از جنبش بایکوت، تصمیم به قطع روابط با ۱۰۰ شرکت مختلف که با شهرک‌های صهیونیست‌نشین همکاری دارند، گرفته‌اند. به نوشته روزنامه یهودی «جویش ژورنال» در رأی‌گیری صورت گرفته ۱۷ نفر به این مصوبه رأی مثبت دادند یک نفر رأی منفی داد و دو نفر نیز از رأی دادن امتناع کردند. القدس العربی در ادامه نوشت که تصمیم اتحادیه دانشجویان سانفرانسیسکو می‌تواند بازتابی از موضع جامعه یهودیان آمریکا در قبال اسرائیل باشد. به خصوص اینکه یهودیان آمریکا به خصوص جوانانش بیش از گذشته رژیم تل‌آویو را مورد انتقاد قرار می‌دهند. همچنین بر خلاف ساکنین سرزمین اشغالی که ۷۰ درصد آنها حامی «دونالد ترامپ» هستند، طبق نظرسنجی‌ها ۷۷ درصد یهودیان آمریکا به رقیب او یعنی «جو بایدن» رأی داده‌اند. روزنامه «معاریو» نیز در گزارشی نوشته است که جایگاه اسرائیل در میان اکثریت قابل توجه یهودیان آمریکا به طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است، به طوریکه وقتی اسرائیلی‌هایی که به تازگی وارد آمریکا شده‌اند برای مشورت یا کمک گرفتن میان یهودیان آمریکا می‌روند، مورد بی‌توجهی و گاهی هم تمسخر قرار می‌گیرند. این روزنامه در ادامه نوشت که پارلمان اسرائیل اخیرا طرحی را تحت بررسی قرار‌داده است که در آن از رژیم صهیونیستی می‌خواهد برای بهبود وضعیت میلیون‌ها یهودی خارج از سرزمین اشغالی با رهبران یهودی جهان مشورت کند، اما عدم اجماع یهودیان در کشورهای دیگر بر رهبری واحد در میان خود، اجرای این طرح را با مشکل رو به رو خواهد کرد. به نوشته معاریو، در حال حاضر در میان یهودیان آمریکا مرجع واحدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی بخواهد با او مشورت کند. به طوریکه در ایالت نیویورک سال‌هاست که یهودیان از وجود یک شخصیت مورد اجماع محروم هستند.  معاریو نوشت که تعداد رو به افزایشی از پژوهشگران و مسئولان سابق اسرائیلی و شخصیت‌های یهودی در سال‌های اخیر درخصوص جدایی میان یهودیان آمریکا و اسرائیل هشدار می‌دهند. پیتر بینارت
روزنامه نگار یهودی در ماه ژوئن گذشته در روزنامه نیویورک تایمز نوشت که اعتقادی به کشور یهودی ندارد و عقیده ندارد که امکان تشکیل کشور اسرائیل با هویت یهودی و دموکراتیک وجود دارد چرا که اسرائیل همچنان به اشغال کرانه باختری و محاصره غزه ادامه می‌دهد. عدینا فوغل الون مدیر سازمان آمریکایی «جی استریت» در سرزمین‌های اشغالی نیز چندی پیش در مقاله‌ای در وبگاه عبری‌زبان واللا نوشت که اسرائیل بیش از پیش به نقطه اختلاف میان جامعه یهودیان آمریکا تبدیل شده است.