kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۹۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲

جوزپ بورل: ساختار دفاعی اتحادیه اروپا از هم گسیخته است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعتراف کرد که این اتحادیه در زمینه نظامی و دفاعی، ضعیف بوده و ساختار دفاعی آن از هم گسیخته است.



طی سال‌های اخیر شکاف‌ها بین اروپا و آمریکا تشدید شده است، به طوری که سران اروپا به این نتیجه رسیده‌اند، سیاست اتکا به آمریکا در زمینه مسائل امنیتی را باید کنار بگذارند. سران قاره سبز طی چهار سال ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» همچنین به این واقعیت تلخ پی بردند که اروپا بدون آمریکا، در مقابله با چالش‌های امنیتی، بسیار ضعیف است. تلاش برای حل این مسئله، به قدری جدی است که حتی با پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز سران اتحادیه اروپا همچنان به سیاست مستقل دفاعی و امنیتی اروپا در مقابل آمریکا اصرار می‌کنند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا‌، در همین زمینه به خبرنگاران گفت: «ساختار دفاعی اروپا از هم گسیخته است ».
همچنین در نخستین گزارش سالانه دفاعی درباره کمبودهای دفاعی اصلی، که روز جمعه به وزیران دفاع این اتحادیه ارائه شده، مشخص شد که تنها ۶۰ درصد از نیروها و تجهیزانی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارند برای استقرار نیروها در مناطق بحران مناسب است. در بخشی از این گزارش آمده است که دولت‌های اروپایی تمایلی به ارسال نیروهای خود به مناطق بحرانی ندارند و در ماموریت‌های نظامی رسمی اتحادیه اروپا تنها هفت درصد از پرسنل نظامی کشورهای اروپایی حضور دارند. علاوه‌بر موارد فوق، تامین این نیروها، به یکی از چالش‌ها تبدیل شده است. این گزارش می‌افزاید:«اتحادیه اروپا تمامی قابلیت‌های نظامی مورد نیاز در راستای رسیدن به سطح خواسته‌های خود را ندارد».
 به گزارش فارس، در حالی که اتحادیه اروپا به خوبی ضعف‌های خود در حوزه نظامی را می‌داند، قدرت‌های اصلی این اتحادیه نظیر فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا امیدوار هستند که گزارش اخیر بتواند به رفع این ضعف‌ها کمک کند.کشورهای کوچک اتحادیه اروپا نظیر یونان، سوئد و لهستان به دنبال حمایت از صنایع نظامی داخلی خود بوده و این موضوع، به تولید سلاح‌های تکراری و بی‌نتیجه شدن هماهنگی‌ها در دفاع از قاره می‌انجامد.همزمان‌، کشورهای کوچک اتحادیه اروپا نظیر بلژیک و لوکزامبورگ، در میان کشورهایی هستند که کمترین هزینه نظامی در اروپا را داشته و دانمارک نیز تصمیم گرفته که از طرح‌های دفاعی اروپا خارج شود.از سوی دیگر، فرانسه و آلمان نیز درباره میزان توسعه هماهنگی نظامی اتحادیه اروپا مستقل از آمریکا، اختلافاتی دارند. آمریکا در حال حاضر بزرگ‌ترین قدرت ناتو بوده و یکی از موثرترین تضمین‌کنندگان امنیت اروپا پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید.