kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
معاون سازمان بورس خبر داد

برخورد با 31 مدیر متخلف شرکت‌های بورسی

معاون سازمان بورس اعلام کرد: ۲۱ نفر از مدیران به دلیل تمرد از اجرا یا اجرای ناقص مقررات از تصدی سمت مدیریت در ناشران اوراق بهادار، نهاد‌های مالی و تشکل‌های خود انتظام به مدت شش ماه سلب صلاحیت شده و به پرداخت جریمه نقدی نیز محکوم شدند.




جعفر جمالی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با شرکت‌های متخلفی که به امر بازارگردانی نپرداخته‌اند،گفت: در ‌ادامه رسیدگی به پرونده‌های تخلفات مربوط به بازارگردانی و بازارسازی به پرونده چهار ناشر رسیدگی شد که هر چهار شرکت در مرحله رسیدگی بدوی متخلف شناخته شدند.
وی با بیان اینکه ۲۱ نفر از مدیران به دلیل تمرد از اجرا یا اجرای ناقص مقررات از تصدی سمت مدیریت در ناشران اوراق بهادار، نهاد‌های مالی و تشکل‌های خود انتظام به مدت شش ماه سلب صلاحیت شدند، افزود: این ۲۱ نفر به علاوه شخص حقیقی مدیران به پرداخت جریمه نقدی نیز محکوم شدند.
معاونت حقوقی سازمان بورس تاکید کرد: در ضمن به شرکت‌ها و‌ اشخاص حقوقی که به عنوان ناشر به حساب می‌آیند نیز اخطار کتبی ارسال شده که این محکومیت برای شرکت آنها دارای آثار حقوقی است.
جمالی ادامه داد: بدین ترتیب تعداد مدیرانی که به دلیل عدم اجرای مقررات بازارگردانی تاکنون متخلف شناخته شده‌اند به ۱۵۷ نفر رسیده که از این مجموع ۳۱ ناشر (شخص حقوقی نیز تاکنون) اخطار کتبی دریافت کرده‌اند.
وی اظهار کرد: از نظر سازمان بورس از آنجایی که جرایم ناچیز هستند اگر مدیران شرکت‌ها تا پایان مهلت یک هفته‌ای خود به نسبت به اخطارشان بی‌توجه باشند قطع به یقین تصمیم انضباطی برای آنها اتخاذ خواهد شد.
به گفته این مسئول، چناچه عدم تمکین و تمرد از مصادیق جرایم اقتصادی و یا اخلال اقتصادی باشد، به قوه قضائیه ارجاع خواهند شد تا در آنجا به پرونده آنها رسیدگی شود.
به همین منظور می‌توان به صحبت‌های حسن قالیباف اصل رئیس ‌سازمان بورس در۱۳ شهریور ماه ‌اشاره کرد که گفته بود: تصمیماتی که ما در رابطه با بازارگردانان گرفته‌ایم، تاثیر مثبتی را بر بازار سرمایه از روز شنبه خواهند گذاشت و مبلغ نقدینگی باید به اندازه‌ای باشد که به سبدگردانان کمک کند.
سید محمد حسینی، مدیر حقوقی بورس تهران هم در نامه‌ای به شرکت‌های بورسی اعلام کرده بود که پیرو مصوبه ۷ مهر ماه هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در صورتی که شرکت‌های بورسی اقدام به امضای قرارداد بازارگردانی و معرفی صندوق بازارگردان تا یکشنبه ۲۵ آبان نکنند، وفق ماده ۵۲ قانون اوراق بهادار به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.
همچنین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در توئیتی از پیگیری عدم انتخاب بازارگردان و امضای قرار داد آن نزد سازمان بورس با عنوان «اخلال در نظام اقتصادی» خبر داده بود.