kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
یک مسئول:

قیمت موبایل تا 45روز دیگر احتمالا کاهش می‌یابد

دبیر انجمن وارد‌کنندگان موبایل پیش‌بینی کرد اثر کاهش نرخ ارز تا یک ماه و نیم آینده در بازار موبایل خودش را نشان می‌دهد.




امیر اسحاقی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با‌ اشاره به وضعیت فعلی بازار موبایل، اظهار داشت: با توجه به اینکه تقاضای فصلی کاهش پیدا کرده، بازار دچار رکود یا تعادل نسبی شده است.
وی افزود: البته در بازار تبلت چون بیش از ۸۰ درصد تبلت مورد نیاز کشور به‌صورت غیررسمی ‌و از طریق قاچاق وارد می‌شود و طرح رجیستری هم برایش اجباری نیست، لذا وضعیت هنوز به ثبات و آرامش نرسیده است.
دبیر انجمن وارد‌کنندگان موبایل با بیان اینکه نوسان نرخ ارز در قیمت بسیاری از کالاها، خصوصاً کالاهای حوزه تکنولوژی که سریع به فروش می‌رسند، بسیار مولفه حساسی است، گفت: این نوسانات قاعدتا در چرخه‌ای بین دو هفته تا یک ماه بعد از تغییرات ارز، در سطح کلان عمده‌فروشی و بازار روز که کالاها به‌روز جابه‌جا شود، اثر می‌گذارد.
اسحاقی ادامه داد: اما در حوزه بازرگانی با توجه به اینکه فرآیند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز و واردات یک فرآیند حداقل ۶۰ روزه و حداکثر ۱۰۰ روزه شده، قطعا تخصیص ارز کالایی که الان در بازار وجود دارد، در ماه‌های گذشته صورت گرفته و خریدش با نرخ‌های قبلی است.
به گفته وی، از آنجایی که در حوزه موبایل، قیمت تمام‌شده بر اساس نرخ ارز نیمایی حاصل از صادرات محاسبه می‌شود که صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه می‌کنند، ما شاهد نوسان آنچنانی در قیمت‌های این سامانه نبوده‌ایم. قاعدتا اثر ثباتی که در بازار ارز اتفاق افتاده و کاهشی که شاهد بودیم، باید در بازار یک ماه تا یک ماه و نیم آینده خود را نشان دهد.
دبیر انجمن وارد‌کنندگان موبایل با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با افزایش تقاضا، بازار به تعادل برسد،‌ گفت: شرط اینکه در آینده شامل ارزانی موبایل باشیم، این است که همزمان با روند کاهش دلار، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا کند، فرآیند ثبت سفارش هم تسریع و مشکل و محدودیت سقف و سابقه شرکت‌های واردکننده هم برداشته شود.  اسحاقی اضافه کرد: یعنی دولت و مشخصا بانک مرکزی و وزارت صمت، از حالا میزان ارز مورد نیاز برای سه ماه آینده را تخصیص دهند و این فرآیند را تسریع کنند. وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد، قاعدتا در آن زمان شاهد بهبود قیمت‌ها هم خواهیم بود. اما اگر فرآیند تخصیص ارز به همین کندی که در حال حاضر پیش می‌رود باشد، خیلی نباید انتظار تغییرات آنچنانی داشته باشیم.