kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۷۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
ادعای آژانس انرژی اتمی درباره تاسیسات هسته‌ای نطنز

ایران، به سانتریفیوژهای IR-2m گاز تزریق کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شده است که ایران تزریق گاز اورانیوم هگزافلورید به سانتریفیوژهای پیشرفته خود را آغاز کرده است.



خبرگزاری رویترز گزارش داد که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه رویترز آن را رویت کرده است، ایران تزریق گاز اورانیوم هگزافلورید (UF6) به سانتریفیوژهای پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم IR-2m را آغاز کرده است که این سانتریفیوژها در زیرزمین در تاسیسات نطنز نصب شده‌اند.
آژانس در گزارش خود برای کشورهای عضو در روز سه‌شنبه مدعی شده است: در ۱۴ نوامبر برای آژانس معلوم شده است که ایران شروع به تزریق گاز UF6 به آبشار ۱۷۴ سانتریفیوژ IR-2m در تاسیسات غنی‌سازی سوخت نطنز کرده است که اخیراً نصب شده‌اند.
گفتنی است «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چندی پیش پس از سفر به تهران به همکاری خوب میان ایران و بازرسان این نهاد بین‌المللی در مسئله بازرسی از دو سایت در ایران ‌اشاره کرده بود.
گروسی: ایران شفاف‌سازی کند!
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز چهارشنبه طی یک کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران درباره کووید-۱۹، ایران و موضوعات دیگر پاسخ داد.
وی با توجه به برخی ادعاها مبنی بر وجود ذرات اورانیوم در مکانی در ایران که به آژانس اعلام نشده، گفت: «ایران همچنان باید کامل و به سرعت درباره فعالیت‌هایی که در مکان اعلام‌نشده به آژانس انجام می‌دهد، توضیح دهد تا نگرانی‌ها درباره صحت و کامل بودن توافقات پادمانی برطرف شود.» گروسی البته توضیح داد که براساس یافته‌های بازرسان آژانس، کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز از وضعیت آزمایشی به آماده بهره‌برداری تبدیل شده، اما هنوز فعالیتی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه این مسئله فراتر از تعهدات ایران در برجام است، خاطرنشان کرد که این تحول در برآیند فعالیت‌های هسته‌ای ایران چندان چشم‌گیر به شمار نمی‌رود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش پیشین خود ـ که چهارشنبه هفته پیش منتشر شد- ادعا کرده بود ایران نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m را در تأسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده، اما هنوز تزریق اورانیوم را انجام نداده است.
آژانس علاوه‌ بر این گزارش داده بود که ایران همچنان به غنی‌سازی ایران در سطح ۴,۵ درصد ادامه می‌دهد که از سقف ۳,۶۷ درصد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای برجام بالاتر است.
این سازمان همچنین مدعی شد، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۴۳ کیلوگرم افزایش یافته است.
با این حال، چندی پیش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «همکاری خوب» میان ایران و بازرسان این نهاد بین‌المللی در بازرسی از دو سایت در ایران‌ اشاره کرده بود.
دستور کار جلسه آتی شورای حکام
اظهارات رافائل گروسی در حالی عنوان شد که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین گفت، موضوع فعالیت پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران در دستور کار جلسه بعدی شورای حکام این نهاد سازمان ملل نخواهد بود.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری درباره دستور کار جلسه بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: شورای حکام آژانس دستور کار جلسه ماه نوامبر را تأیید کرد. این بار این جلسه شامل موضوع پادمانی در ایران نمی‌شود. به دلیل اینکه مشکلات دسترسی بازرسان آژانس به دو محل در ایران طی سفر مدیرکل آژانس به ایران در ماه آگوست با موفقیت حل و فصل شد.
اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که طی توافق انجام‌شده میان رافائل گروسی مدیرکل آژانس و مقامات کشورمان، بازرسان آژانس دسترسی لازم برای بازرسی و نمونه‌برداری از دو محل تعیین‌شده توسط آژانس در ایران ایجاد شد و این نمونه‌برداری‌های محیطی که در ماه سپتامبر انجام شد، در حال بررسی و تحلیل است.