kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰

تاریخ شفاهی «صادق آهنگران» رونمایی شد(اخبار ادبی و هنری)

کتاب تاریخ شفاهی حاج صادق آهنگران با عنوان «با نوای کاروان» رونمایی شد.



مراسم رونمایی از این کتاب به طور مجازی و با حضور علیرضا موحد علوی مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار حاج صادق آهنگران راوی کتاب و حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند تدوینگر این کتاب برگزار شد.
حاج صادق آهنگران گفت: من همیشه تأسف می‏‌خوردم که چرا خاطرات خود را در زمان دفاع مقدس ننوشتم. از طرفی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبر مبنی بر اینکه مأموریت رزمنده وقتی به اتمام می‌رسد که خاطراتش را نوشته باشد، با همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و پیشنهاد برای ثبت خاطراتم، این فرصت فراهم شد که بتوانم روایت خود را از آن دوران بازگو کنم.
موحد علوی نیز با‌ اشاره به برگزاری جلسات گفت‌‏وگوی تاریخ شفاهی حاج صادق آهنگران در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس عنوان کرد: روال جلسات گفت‏‌وگوی تاریخ شفاهی در این مرکز، متناسب با سوابق مسئولیت راوی و سال‏‌های حضور او در دفاع مقدس می‏‌باشد که برای ایشان حدود 20 جلسه طول کشید. حجت‏‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی بهداروند که از همرزمان ایشان در منطقه خوزستان بودند، زحمت تهیه طرح و انجام گفت‌‏وگوها را بر عهده داشتند.
وی به موضوعاتی که در این کتاب مورد بررسی قرارگرفته‌اشاره و عنوان کرد: در این کتاب در کنار معرفی خاستگاه خانوادگی و حضور در فعالیت‏‌های مبارزاتی، نقش حاج صادق آهنگران در سال‏‌های ابتدای جنگ در نخستین مقاومت‏‌های مردمی و شروع فعالیت فرهنگی در جبهه، همچنین شخصیت‌‏های تأثیرگذار در زندگی ایشان هدف بررسی قرارگرفته است.
در ادامه حجت‏‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی بهداروند درخصوص چرایی انجام تاریخ شفاهی حاج صادق آهنگران بیان کرد: یکی از دلایلی که من کنار حاج صادق و مجری کتاب قرار گرفتم به لحاظ این بود که همواره در جنگ در کنار حاج صادق بودم و حتی مطالبی را هم که فراموش کرده بود به خاطر حضورم در آن صحنه یادآوری می‌کردم.
وی گفت: علاوه‌بر حاج صادق با بعضی از افرادی که در آن موقعیت زمانی همراه وی بودند، نکاتی را که ناقص گفته شده بود و یا نیاز به بررسی بیشتر بود، گفت‌وگو انجام دادم. مثلاً از فرماندهانی مانند سردار غلامپور، سید محمد امامی و غیر فرماندهان مانند همسر و مادر حاج صادق و دوستانشان برای تکمیل مباحث سؤالاتی پرسیده شد.