kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
رئیس انجمن علمی مامایی تأکید کرد

تأثیر سزارین بر کاهش نرخ باروری

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اعلام اینکه زایمان طبیعی رایگان به تنهایی نمی‌تواند عامل افزایش نرخ باروری و رشد جمعیت باشد، تأکید کرد: سزارین عامل کاهش جمعیت است.


دکتر ناهید خداکرمی با توضیح اینکه تولد یک فرایند فیزیولوژیک است، افزود: اگر بدون دلیل در این فرایند مداخله شود، می‌تواند به عوارضی برای مادر و نوزاد منجر شود.
وی افزود: تحقیقات علمی نشان می‌دهد که میل به باروری مجدد در مادرانی که سزارین انتخابی داشته‌اند، به خصوص آن دسته از سزارین‌های زودتر از موعد و بدون علائم زایمان، از بین می‌رود.
خداکرمی ادامه داد: زایمان سزارین علاوه بر اینکه عوارض جراحی به همراه دارد، نازایی ثانویه را ایجاد می‌کند.
وی با عنوان این مطلب که خطر چسبندگی در سزارین باعث خونریزی و از دست دادن رحم می‌شود، تأکید کرد: بروز عارضه در زایمان‌های دوم و سوم با مشکلاتی برای مادر همراه است و حتی منجر به مرگ مادر نیز می‌شود.
خداکرمی با اعلام اینکه چنین مرگهایی در لوکس‌ترین بیمارستانهای خصوصی تهران نیز اتفاق می‌افتد، افزود: نمی‌توانیم بگوییم که سزارین عامل کاهش جمعیت است اما افزایش سزارین به طور غیرمستقیم منجر به تک‌فرزندی می‌شود.
خداکرمی با اعلام اینکه سزارین تنها برای 15 درصد زنان مفید است، افزود: 85 درصد زنان می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند، اما اینکه فقط توصیه به زایمان طبیعی شود و انجام رایگان این زایمان را فراهم کنیم، برای افزایش باروری در کشور کافی نیست.
کوتاهی بیمه‌ها نسبت به ماماها
رئیس انجمن علمی مامایی ایران همچنین با گلایه از سازمانهای بیمه‌گر که از خرید خدمت مامایی امتناع می‌کنند، افزود: متأسفانه هنوز کارشناسان بیمه‌ها، تفکر سنتی را دارند و در جلساتی که به منظور بررسی خدمات مامایی برگزار شود، زیر بار بیمه خدمات مامایی نمی‌روند در حالی که ما هیچ مشکلی با مدیران و وزرای بهداشت و رفاه پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی نداریم و آنها، همه حرفهای ما را قبول دارند.
خداکرمی پیشنهاد داد برای اصلاح نظام سلامت و توجه به خدمات سلامت باروری در برنامه پزشک خانواده روستایی و شهری، با ماماها به صورت مستقل قرارداد ببندند، زیرا تا زمانی که ماماها حقوق‌بگیر پزشک خانواده باشند، مشکل همچنان باقی خواهد ماند.