kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
غفوری‌فرد :

احیای خانه احزاب منتفی است

رئیس دومین دوره شورای مرکزی خانه احزاب گفت: در جلسه‌ای که احزاب با وزیر کشور داشتند، بنده نیز بودم و صحبت هم شد، آنجا گفته شد که آن خانه احزاب منتفی شده است و امکان احیای آن دیگر وجود ندارد و باید بنیان جدیدی در نظر گرفته شود.


حسن غفوری‌فرد رئیس دومین دوره شورای مرکزی خانه احزاب با بیان اینکه الان کمیته اجرایی احیای خانه احزاب وجود ندارد، اظهار داشت: کمیته اجرایی احیای خانه احزاب منتفی شده است، زیرا احزاب اصولگرا با آن موافقت نکردند و ما اگر بتوانیم موافقت احزاب اصولگرا را بگیریم بعد باید طرح جدیدی را طراحی کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود برخی از اعضای کمیته اجرایی احیای خانه جلسات این کمیته را تحریم کردند گفت: قرار بود پیگیری تشکیل خانه احزاب با بنده و آقای موسوی تبریزی باشد و در واقع کار اصلی ما دو نفر بود، حالا دیگران تحریم کنند یا نکنند مهم نیست. اصل کار این بود که بنده و آقای موسوی تبریزی پیگیری کنیم و جلساتی نیز داشتیم که دوستان دیگری هم تشریف می‌آوردند و پیگیری هم کردیم ولی چون احزاب اصولگرا موافقت نکردند امکان ادامه آن جلسات فعلا نیست.
رئیس دومین دوره شورای مرکزی خانه احزاب نیز گفت: خانه احزاب اصلاً وجود خارجی ندارد که بخواهد شورای مرکزی داشته باشد و خانه احزاب کلا منتفی شده و دیگر رسمی و قانونی نیست. همچنین مدت آخرین شورای مرکزی خانه احزاب بعد دوره دو ساله تمام شد، بنابراین وجاهت قانونی ندارد و از سوی وزارت کشور نیز فعالیت خانه احزاب غیرقانونی اعلام شد.
وی افزود: در شورای مرکزی اول، دوم و سوم کارشکنی شد و همچنین بیش از ۲-۳ سال است که دوره شورای مرکزی دوساله خانه احزاب گذشته است، بنابراین هر چه تحت عنوان شورای مرکزی خانه احزاب تشکیل شود غیرقانونی است و هیچ نوع مجوز قانونی ندارد.
غفوری‌فرد با اشاره به جلسه نمایندگان احزاب با وزیر کشور تصریح کرد: در جلسه‌ای که احزاب با وزیر کشور داشتند، بنده نیز بودم و صحبت هم شد، آنجا گفته شد که آن خانه احزاب منتفی شده است و امکان احیای آن دیگر وجود ندارد و باید بنیان جدیدی در نظر گرفته شود. ما نیز موافقیم بنیان جدیدی برای احزاب درست شود، حالا یا اسم آن خانه احزاب یا کانون احزاب یا باشگاه احزاب یا کنگره احزاب و یا ... با آیین‌نامه و اساسنامه جدید باشد. دوستانی که در آنجا بودند گفتند به دلیل اینکه قانون احزاب در مجلس در دست اقدام است، خوب است صبر کنیم تا قانون احزاب به نتیجه برسد، بعد این خانه تشکیل شود.
رئیس دومین دوره شورای مرکزی خانه احزاب با بیان اینکه اگر شورایی هم تشکیل شود ادامه خانه احزاب قبلی نیست و طرح جدیدی باید ریخته شود، اظهار داشت: بنده و آقای موسوی تبریزی برای احیای این خانه صحبت کردیم ولی بیشتر احزاب اصولگرا با این کار مخالف بودند و تا زمانی که احزاب اصولگرا هم وارد نشوند خانه یا باشگاه احزاب بی‌معنی خواهد بود.
وی افزود: باشگاه یا کانون یا خانه احزاب یک تریبونی برای کلیه احزاب از همه جناح‌ها است و طبیعی است تا زمانی که احزاب اصولگرا شرکت نکنند خانه احزاب شکل واقعی به خود نمی‌گیرد. همچنین احزاب اصولگرا، به خصوص جبهه پیروان خط امام و رهبری با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند با احیای آن خانه احزاب قبلی موافق نیستند و اگر آن خانه احزاب بخواهد احیا شود برای انتخابات شورای مرکزی شرکت نخواهند کرد، پس اگر هم اصولگراها شرکت نکنند، طبیعی است که خانه احزاب شکل حقیقی نخواهد داشت.
غفوری‌فرد خاطرنشان کرد: به هر صورت باید با ابتکار وزارت کشور و بزرگان احزاب طرح جدیدی بریزند تا بشود جامعه جمعی احزاب حضور داشته باشند.
به گزارش تسنیم، خانه احزاب از سال ۸۳ به دلیل کش و قوس‌ اختلاف‌های اعضای خانه احزاب نتوانسته است برای تبدیل وضعیت خود از «غیر قانونی» به «قانونی» اقدام کند و همواره گروه‌های سیاسی با رویکرد سیاسی سکان اداره خانه احزاب را در دست گرفتند.