kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۲۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵

زیباکلام: اصلاح‌طلبان انتخابات 1400 را پیشاپیش باخته‌اند(خبر ویژه)

صادق زیباکلام می‌گوید روحانی بدش نمی‌آید همه مشکلات گردن جهانگیری بیفتد.



زیباکلام در گفت‌وگو با سایت «فردا» گفت: «روحانی برخلاف احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری‌اش وارد جزئیات نشد و خودش را درگیر نکرد و عملاً همه کارها در دولت اول برعهده جهانگیری بودتا حدی که در سال 96 صحبت‌های مهمی در بین اصلاح‌طلبان مبنی بر ارائه جهانگیری به عنوان نامزد انتخاباتی مطرح شد که البته نامزدی او در آخر به نامزد پوششی روحانی تغییر شکل داد. یکی از راز و رمزهای پیچیده در دولت روحانی چرایی افول جایگاه جهانگیری است و هنوز معلوم نیست چه بر سرش رفت که این چنین سقوط کرد؟»
وی درباره قدرت واعظی در دولت دوم روحانی اظهار کرد: «بعد از آنکه آقای جهانگیری جایگاه خود را از دست داد، به خصوص آقای واعظی و بعد از او نوبخت، شریعتمداری و رحمانی فضلی قدرت گرفتند و عملاً این چهار نفر افراد تعیین کننده در دولت شدند. حتی به یاد داریم که زمزمه استعفای جهانگیری در سال 96 جدی شد و واقعاً شایعه نبود اما با توصیه‌های نیروهای کارگزاران او در دولت ماند و با اینکه در دولت ماند اما جایگاهش هیچ وقت مثل سابق نشد».
او در خصوص عملکرد اقتصادی جهانگیری هم مدعی شد: دولت به اسم او را معاون اول نگه داشت اما افراد دیگر صحنه‌گردان دولت بودند؛ به همین دلیل تصمیمات را افراد دیگری می‌گرفتند و به نام جهانگیری تمام می‌شد. البته این طور نبود که او از هیچ چیزی آگاه نبوده باشد اما عملاً بی‌اراده شد. آقای روحانی هم از چنین حالتی بدش نمی‌آید و دوست دارد که همه مشکلات گردن جهانگیری افتاده شود و او در نگاه عمومی عامل همه گرفتاری‌های اقتصادی معرفی شود.»
زیباکلام در پایان در پاسخ به این پرسش که آینده جهانگیری را چگونه می‌بینید، گفت: «آقای جهانگیری این چند ماه را به هر نحوی با دولت سر می‌کند و دیگر کنار می‌نشیند و هیچ نقشی هم در انتخابات 1400 نخواهد داشت. اساساً اصلاح‌طلبان مثل تیمی می‌مانند که بازی را سه بر هیچ به حریف واگذار کرده‌اند و حالا با توانی بسیار اندک انتظار دارند در بازی برگشت که در زمین حریف هم برگزار می‌شود نتیجه را تغییر دهند؛ خب از حالا معلوم است که نمی‌توانند و هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند و اینکه می‌گویم هیچ شانسی ندارند شامل کارگزاران و اعضایش از جمله آقای مرعشی، آقای کرباسچی و در رأس آنها آقای جهانگیری هم می‌شود و دیگر مهم نیست چه نیروهایی از سمت اصلاح‌طلبان نامزد می‌شود مهم این است که پنج درصد از آن 24 میلیونی که در سال 96 به آقای روحانی رأی دادند، رأی نمی‌دهند. حتی اگر خود آقای خاتمی نامزد جبهه اصلاحات شود؛ بنابراین، جهانگیری که هیچ خود خاتمی یا دیگر شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب هم هیچ شانسی در انتخابات پیش‌رو ندارند.»
یادآور می‌شود تلاش اصلاح‌طلبان برای تبرئه کردن جهانگیری از تصمیمات دولت در حالی است که مردم ارز دولتی 4200 تومانی را به عنوان دلار جهانگیری می‌شناسند چرا که نشریات اصلاح‌طلبی مانند اعتماد و سازندگی و... او را به عنوان سوپرمن این ماجرا مطرح کردند.