kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۸
عسگری اعلام کرد

رشد 49 درصدی درآمدهای مالیاتی در سال جاری

رئيس سازمان امور مالیاتی از رشد 49 درصدی درآمدهای مالیاتی در سال جاری خبر داد.


علی عسگری در نشست خبری دیروز خود اظهار داشت: در تیر ماه امسال حدود 5 میلیون و 200 هزار مودی اظهارنامه مالیاتی ارائه کردند که نسبت به سال قبل نزدیک به 300 هزار اظهارنامه جدید دریافت کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه تمام فرآیند ثبت‌نام و دریافت اظهارنامه‌ها به شیوه الکترونیکی انجام شده است گفت: امسال هیچ مشکلی درباره عدم دریافت اظهارنامه به وجود نیامد و تاکنون نیز بیش از 95 درصد اظهارنامه‌ها از طریق سیستمی وارد حوزه‌های مربوطه شده است.
عسگری با بیان اینکه امسال بهترین عملکرد را در زمینه وصول مالیات طی 5 سال اخیر داشته‌ایم افزود: انجام الکترونیکی فرآیند ثبت‌نام و دریافت مالیات در سال جاری نشان داد که هر چقدر برای مردم تسهیلات فراهم کنیم مردم هم به تکالیفشان بهتر عمل  می‌کنند.
وی سپس به ارائه آمار درباره میزان وصول مالیات در سال جاری پرداخت و گفت: پیش‌بینی ما برای تیر ماه وصول 8270 میلیارد تومان مالیات بود که در نهایت 8120 میلیارد تومان دریافت کردیم که این نشان می‌دهد 98 درصد پیش‌بینی محقق شده و فقط 2 درصد انحراف داشته است.
همچنین در 4 ماه منتهی به تیر ماه هم میزان پیش‌بینی 19 هزار و 900 میلیارد تومان بود که حدود 18 هزار و 800 میلیارد تومان وصولی داشتیم که در این زمینه هم 95 درصد پیش‌بینی ما در بودجه امسال تا تیر ماه محقق شده است.
عسگری در ادامه با بیان اینکه امسال میزان درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده 83 درصد و میزان مالیات‌های مستقیم 4 درصد رشد داشته است گفت: در سال جاری درآمدهای مالیاتی علیرغم رکود اقتصادی، تحریم‌ها و کاهش تورم و... مجموعاً 49 درصد رشد داشته است.
وی سپس در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات سازمان امور مالیاتی برای حمایت از تولید و خروج از رکود اظهار داشت: اقدامات سازمان در قالب بسته سیاستی خروج از رکود دولت در نظر گرفته شده ولی در مجموع قدمهای مؤثری برای حمایت از تولید برداشته‌ایم مثلاً طبق قانون، صادرات کلاً از مالیات معاف است ولی خام‌فروشی فقط 50 درصد معاف است و این به منزله جلوگیری از خام‌فروشی و تولید و صادرات محصولات بهتر و با ارزش افزوده است.
رئيس سازمان امور مالیاتی در ادامه در خصوص مالیات قرارداد باشگاه‌های ورزشی گفت: مقرر شده تمام قراردادهای واقعی باشگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی ارسال شود تا میزان مالیات آنها مشخص گردد. امسال مبلغ بسیاری از قراردادها بالای یک میلیارد تومان و البته مبلغ تعدادی از قراردادها هم زیر یک میلیارد تومان است. بهر حال این قراردادها باید به سازمان بیاید و فکر می‌کنم با توجه به مبلغ قراردادها بازیکنان فوتبال امسال باید بین 200 تا 300 میلیون تومان مالیات بدهند.
وی در همین رابطه افزود: سال گذشته یکی از مربیان خارجی 300 میلیون تومان بدهی مالیاتی داشت که ممنوع‌الخروج شد و در نهایت باشگاهش بدهی مالیاتی او را پرداخت.
عسگری در ادامه با اشاره به رفتار طلافروشان در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گفت: هنوز طلافروشان مالیات بر ارزش افزوده واقعی را نمی‌پردازند و مشکلاتی در این باره وجود دارد مثلاً متوسط میزان پرداختی مالیات بر ارزش افزوده بعضی از استان‌های محروم از متوسط پرداختی مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان تهران بیشتر است که به طور نمونه به استان قم در این باره می‌توان اشاره کرد که میزان پرداختی آن بالاتر از تهران است.وی افزود: برخی طلافروشان همچنین اعداد و ارقام صحیح را در فاکتورها درج نمی‌کنند که قرار شده این روند تصحیح شود. علاوه بر این بسیاری از طلافروشان صندوق فروش ندارند که باید  نسبت به تهیه آن اقدام کنند.
رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه به معضل کد فروشی مالیاتی و اقدامات خلاف گروه‌های کلاهبردار در این زمینه اشاره کرد و گفت: اخیراً کشف کرده‌ایم که مجموعه‌های کلاهبردار اقدام به کد فروشی و فاکتور فروشی در زمینه مالیات بر ارزش افزوده می‌کنند. مثلاً چند ماه پیش یکی از همین مجموعه‌های متخلف در اصفهان فقط برای یک شرکت حدود 15 تا 16 میلیارد تومان فاکتور جعلی تهیه کرده و فروخته است.یک مورد دیگر در همین رابطه در تهران شناسایی کردیم که مجموعه خیلی بزرگی است. همچنین یک مجموعه دیگر در آذربایجان‌غربی مورد شناسایی قرار گرفت که همه اینها اقدام به جعل سند، فاکتور و کد مالیاتی می‌کردند.
وی تاکید کرد اغلب کد فروشان مالیاتی و گروه‌های کلاهبردار فوق به قوه قضائیه معرفی و ارجاع شده‌اند و درباره برخی از آنها هم تحقیقات ادامه دارد.
عسگری با بیان اینکه اسامی این گروه‌ها در سایت مالیات بر ارزش افزوده موجود است گفت: ارائه کد و فاکتور از سوی این گروه‌ها مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی نیست.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح نظام جامع مالیاتی در 7 استان دیگر کشور اظهار داشت: این طرح در حال تکمیل شدن و اجرا در تمام استان‌های کشور است.
عسگری همچنین با بیان اینکه تفاوت معنی‌داری بین مالیات مشاغل و مالیات حقوق بگیران وجود دارد گفت: تلاش می‌کنیم این تفاوت کم شود.
وی همچنین با بیان اینکه برخی فروشگاه‌هایی که مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیستند اقدام به اخذ این مالیات از مردم کرده‌اند گفت: مثلاً برخی چلوکبابی‌ها که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نبوده‌اند این مالیات را از مردم گرفته و آن را هم به سازمان نداده‌اند چون مشمولش نبوده‌اند البته ما هم برخورد کرده‌ایم.