kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷

قصه پرغصه آب اردبیل(یادداشت خبرنگار)

قصه پرغصه آب آشامیدنی اردبیل همچنان نقل محافل در سطح این شهر بوده و با فرا رسیدن تابستان و گرم شدن هوا همه از کیفیت نامطلوب آن ناله سر می‌دهند و سخن‌ها می‌گویند.


مسئولان در مصاحبه‌ها و مناسبت‌های مختلف و با استفاده از هر فرصتی، می‌گویند که آب آشامیدنی اردبیل آلودگی میکروبی و شیمیایی ندارد و در مقابل، مردم منطقه و مصرف‌کنندگان آن با مدد گرفتن از حس بویایی خود بوی نامطلوب آب و به کمک حس بینائی رنگ نامطلوب آن را مشاهده می‌کنند.
مردم اصرار دارند که در طول سال و بخصوص در فصل تابستان آب موجود در لوله‌های شهر قابل آشامیدن نیستند و در مقابل مسئولان اصرار دارند که آب اردبیل آلودگی ندارد و مردم باید بدون نگرانی نسبت به مصرف آن اقدام کنند.
مشکل آب آشامیدنی اردبیل سال‌هاست که مطرح می‌شود ولی در رفع آن تاکنون وعده‌های بسیاری داده شده است و متأسفانه گویا این مشکل حل شدنی نیست و باید مردم همچنان در انتظار تحقق وعده باشند.
سد یامچی اردبیل که منبع اصلی تولیدکننده آب آشامیدنی اردبیل است در ابتدا با هدف تأمین آب کشاورزی منطقه ساخته شد ولی به گفته استاندار اردبیل بعدها باتوجه به موضوع تأمین آب جمعیت شهر و نبود تدبیر لازم در گذشته برای تأمین آب از منابع مناسب، مسئولان ذی‌ربط وقت برای این منظور به سد یامچی پناه بردند که این خود عاملی مهم در پایین بودن کیفیت فیزیکی آب آشامیدنی است.
زمانی که سد یامچی به مرحله بهره‌برداری رسید مسئولان وقت در افتتاح آن وعده تأمین آب آشامیدنی شهر برای 20 سال آینده را دادند که متأسفانه نه‌تنها این امر محقق نشد بلکه آبی که الان در لوله‌های شهری اردبیل در جریان است بنا به تأیید برخی از مسئولان حداقل ازنظر کیفیت فیزیکی یعنی رنگ و بو و مزه دارای اشکالات و ایرادات عمده‌ای است.
تا چندی پیش که توسط مردم و رسانه‌ها کیفیت نامطلوب آب آشامیدنی اردبیل مطرح می‌شد مسئولان سعی می‌کردند با بیان این نکته که آب منطقه مشکل میکروبی ندارد به نحوی از پاسخگویی طفره بروند ولی خوشبختانه این روزها به دلیل گفته‌های گلایه‌آمیز متعدد مردم، اظهارات امیدوارکننده‌ای از کارگروه سلامت اردبیل به گوش می‌رسد تا جایی که استاندار اردبیل در جلسه این کارگروه با تأکید بر لزوم رفع نواقص و مشکلات گفته است که باید با راهکارهای عملیاتی کیفیت فیزیکی آب آشامیدنی اردبیل ارتقاء یابد تا مردم آبی را مصرف نکنند که طعم و مزه و رنگ آن چندش‌آور باشد.
فرماندار اردبیل نیز در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر گفته است که آب آشامیدنی اردبیل کیفیت مطلوب و مورد انتظار مردم را ندارد و باید نقدهای انجام گرفته در این ارتباط را بپذیریم، کیفیت نامطلوب آب آشامیدنی اردبیل موجبات گلایه شهروندان اردبیلی را فراهم کرده است حال که وعده تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی شهر محقق نشده و مردم همچنان با این مشکلات دست به گریبان می‌باشند امید است این بار حرف و سخنان و وعده‌های مسئولان با سپری شدن فصل تابستان به فراموشی سپرده نشود و چاره‌ای اساسی برای درخواست به حق مردم درنظر گرفته شود و کارها به مرحله عمل برسد و درحد حرف و ادعا باقی نماند.
نادر پرستار