kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
فشار حداکثری در بن‌بست

مشاور امنیت ملی آمریکا: چیز دیگری برای تحریم ایران باقی نمانده

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: چیز دیگری برای تحریم ایران باقی نمانده است.


سرویس سیاسی-

رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که آمریکا تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد.
براساس گزارش خبرگزاری تاس، اوبرایان در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مداخله ایران و روسیه در انتخابات آمریکا و اقدامات مقابله جویانه واشنگتن در برابر آن افزود: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که ما در حال حاضر تحریمهای زیادی علیه تهران و مسکو وضع کرده‌ایم و بنابراین فرصتهای خیلی کمی(برای اعمال تحریمهای جدید) در اختیار داریم و چیز زیادی باقی نمانده است که بتوانیم انجام دهیم.
وی در عین حال تاکید کرد که کاخ سفید در حال بررسی همه اقدامات مهار احتمالی است که می‌تواند در این زمینه علیه ایران، روسیه و همچنین چین اعمال کند. وی پیش از این نیز تاکید کرده بود که برای واشنگتن بسیار دشوار است که اهداف جدیدی را برای تحریمهای ضدروسی پیدا کند.
شکست سیاست فشار حداکثری
در روزهای گذشته، دنیل دی‌پتریس تحلیلگر ارشد نشریه آمریکایی «نشنال‌اینترست» در مطلبی نوشته بود:«ایران به‌رغم همه مشکلات مقاومت نشان داده است. در حقیقت، ایران اهرم فشار خود را با افزایش ده برابری ذخایر اورانیوم غنی‌شده تقویت کرده است. تنها دستاورد سیاست آمریکا تاکنون این بوده که ایران در رابطه با زمان و مکان استفاده از نیروی نظامی تهاجمی‌تر شده، جناح مخالف غربگراها قدرت بیشتری به دست آورده، شمار موشک‌ها و خمپاره‌هایی که منافع و مواضع آمریکا را هدف می‌گیرند، افزایش یافته و مردم ایران نسبت به آمریکا منزجرتر از همیشه هستند. هیچ‌یک از اینها را نمی‌توان «موفقیت» خواند. آمریکا باید به این نتیجه برسد که سیاست فشار حداکثری یک فاجعه برایش به بار آورده است».
دی‌پتریس در ادامه نوشت:«اگر یک کلمه برای خلاصه کردن کارزار اعمال فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران وجود داشته باشد، «شکست» است. استراتژی دو سال و نیم تحت فشار قرار دادن اقتصاد ایران نتیجه‌ای دقیقا عکس پیش‌بینی طرفداران آن داشت. رهبری ایران تسلیم نشد و در عوض، کارزار مقاومت حداکثری را به اجرا گذاشت.
اردیبهشت ۹۷، وقتی ترامپ با ژستی تکبرآمیز در مقابل دوربین‌ها، خروج رسمی آمریکا از برجام را اعلام کرد، قول داد که ایرانی‌ها برای مذاکره با او تماس خواهند گرفت. از آن زمان تاکنون ترامپ بارها با لحن‌ها و روش‌های مختلف همین حرف را تکرار کرده است. یک روز با واسطه قرار دادن مقامات ژاپنی و فرانسوی و روز دیگر به بهانه شیوع ویروس کرونا.
برکناری مسئول فشار حداکثری علیه ایران
در مردادماه سال جاری، برایان هوک، مسئول گروه ویژه اقدام علیه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با نیویورک‌تایمز از تصمیم خود برای اعلام کناره‌گیری از این سمت خبر داد.
در همان مقطع مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توئیتری رسماً اخبار منتشر شده درباره استعفای برایان هوک، و به عبارتی برکناری وی را تأیید کرد.
هر چند مقامات آمریکا تلاش کردند، این برکناری را عادی جلوه دهند اما این مسئله از بن‌بست برای دولت آمریکا حکایت می‌کرد. هوک، با همه خباثت‌هایی که به خرج داد، نماد عناد و عداوت دولت آمریکا با ملت ایران در پروژه فشار حداکثری بود.
روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام ارشد سابق در دولت آمریکا نوشت از هوک خواسته شد که استعفا دهد تا مسئولیت شکست استراتژی واشنگتن علیه ایران، بر دوش وی بیافتد.
عرشه نفتکش‌های تحریم شکن، کلاس دیپلماسی
در ماههای گذشته ارسال محموله بنزین ایران به ونزوئلا توسط نفتکش‌ها علاوه‌بر آنکه ناتوانی و استیصال آمریکا را نمایش داد، برای طیفی که در داخل کشور، سیاست خارجی را به آمریکا و اروپا خلاصه کرده بود، درس بزرگی داشت.به عبارت دیگر،عرشه نفتکش‌های تحریم شکن، کلاس دیپلماسی بود.
چندی پیش مرکز امنیتی سوفان مستقر در نیویورک با‌اشاره به ورود نفتکش‌های حامل سوخت ایران به قلمرو ونزوئلا گزارش داد که ایران و ونزوئلا، ایالات متحده آمریکا را به چالش کشیدند.
در مقدمه این گزارش به ورود نفتکش‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا ‌اشاره شد و نوشته شد، که
از ۲۵ ماه می‌(پنجم خردادماه)، پنج نفتکش حامل بیش از یک و نیم میلیون بشکه بنزین (۶۰ میلیون گالن) و مشتقات نفتی ورود به آب‌های ونزوئلا را آغاز کردند و دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که این نفتکش‌ها را به سوی بنادر اسکورت و همراهی می‌کند.
پس از آن نیز نفتکش‌های ایرانی چندین بار از ایران به مقصد ونزوئلا حرکت کرده و بدون هیچ مزاحمتی به مقصد رسیدند و محموله خود را تخلیه کردند. خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با‌ اشاره به این مسئله نوشت: ایران بیخ گوش آمریکا، بر تحریم‌های نفتی غلبه کرد.
تحریم‌های نمادین
به اذعان اندیشکده‌ها و تحلیلگران غربی، اکنون تحریم‌های آمریکا علیه ایران به سقف خود رسیده و به همین دلیل مدتی است که شاهد تحریم‌های نمادین آمریکا علیه ایران هستیم. برای مثال چندی پیش آمریکا چند تن از مقامات سیاسی و نظامی ایران را تحریم کرد. این در حالی بود که این‌اشخاص پیش از این نیز توسط آمریکا تحریم شده بودند.
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان- اسفند ۹۸- در واکنشی جالب به تحریم خود و ۴ عضو شورای نگهبان توسط آمریکا گفت: «ما را تحریم کردند، حالا من فکر می‌کنم که این همه پول که در صندوق‌های آمریکایی داریم را چه کنیم، بعد هم ما نمی‌توانیم دیگر برای جشن‌های کریسمس به آمریکا برویم!».
هزینه عدم مقاومت از هزینه مقاومت بیشتر است
رهبر معظم انقلاب - ۱۴ خرداد ۹۸- فرمودند: «مقاومت البته هزینه دارد، بدون هزینه نیست، اما هزینه تسلیم در مقابل دشمن بیشتر است از هزینه مقاومت. وقتی شما در مقابل دشمن تسلیم می‌شوید، باید هزینه بدهید. رژیم پهلوی در مقابل آمریکا تسلیم بود -خیلی اوقات هم ناراحت بودند، ناراضی بودند اما تسلیم بودند، می‌ترسیدند- هم نفت می‌داد، هم پول می‌داد، هم باج می‌داد، هم توسری می‌خورد! امروز دولت سعودی هم همین جور است؛ هم پول می‌دهد، هم دلار می‌دهد، هم بر طبق خواست آمریکا موضع گیری می‌کند، هم توهین می‌شنود؛ به او می‌گویند «گاو شیرده»! هزینه سازش، هزینه تسلیم، هزینه عدم مقاومت، از هزینه مقاومت به مراتب بیشتر است؛ هزینه مادی هم دارد، هزینه‎ معنوی هم دارد». مقام معظم رهبری در بخش دیگری از بیانات مذکور تاکید کردند:«تسلیم شدن در مقابل دشمن، موجب پیشروی او می‌شود، اما اگر در مقابل زیاده خواهی و باج خواهی دشمن، مقاومت شود، پیشروی او متوقف خواهد شد؛ بنابراین از این زاویه نیز، صرفه با مقاومت است. تجربه جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته نیز موید همین مطلب است؛ زیرا هرجا که ایستادگی کردیم، موفقیت و پیشرفت نصیب ما شده است و هرجا که بر اساس میل طرف مقابل حرکت کردیم، ضربه خوردیم».
سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران پایگاه هوایی عین الاسد مهم‌ترین و مدرن‌ترین مقر نظامی آمریکا در استان الانبار عراق را موشک باران کرد. این اولین بار بعد از پایان جنگ جهانی دوم بود که یکی از پایگاه‌های آمریکا توسط یک دولت مورد حمله سخت نظامی قرار گرفت. در آن مقطع، مقامات آمریکایی در مقابل دوربین، لفاظی و گنده گویی می‌کردند؛ اما همزمان، با استیصال و وحشت زدگی واسطه می‌فرستادند تا بلکه ایران کوتاه بیاید.
در ماههای گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران ماهواره نور را به عنوان اولین ماهواره نظامی با موفقیت به فضا پرتاب کرد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داد. ماهواره نور هر ۹۳ دقیقه یک بار به دور کره زمین می‌چرخد. با پرتاب ماهواره نور، آن دورانی که فقط ماهواره‌های غربی می‌توانستند خاک ایران را رصد کنند، گذشت و حالا ماهواره‌های ایرانی نیز از نقاط مختلف مورد علاقه خود نه فقط در منطقه اطراف کشورمان و بلکه حتی خاک آمریکا و سرزمین های‌اشغالی نیز تصویربرداری می‌کنند. در کنار این اقدامات تحسین برانگیز و غرورآفرین، حرکت نفتکش‌های ایرانی برای صادرات بنزین به دیگر نقاط جهان، فصل جدیدی از منطق مقاومت را نمایش داد.
رهبر معظم انقلاب- ۲۴ اردیبهشت ۹۸- فرمودند:«جنگی بنا نیست انجام بگیرد و به توفیق الهی انجام هم نخواهد گرفت. نه ما دنبال جنگیم، آنها هم به صرفه شان نیست که دنبال جنگ باشند و می‌دانند که به صرفه شان نیست. ما هم که خب اهل ابتدا به کار نظامی نیستیم - هیچ وقت نبودیم، الان هم نیستیم - این برخورد، برخورد اراده‌ها است؛ این رویارویی، رویارویی اراده‌ها است؛ و اراده ما از آنها قوی‌تر است. ما علاوه‌بر اراده قوی، توکل به خدا را هم داریم».