کد خبر: ۲۰۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
واکنش وزیر کار به اقدام ارزشی شهرداری

حفظ حریم خانواده ضروری است غیرت دینی، تقویت بنیان خانواده است

وزیرکار در نامه‌ای که بصورت عمومی منتشر شد، نظراتش را درخصوص اقدام اخیر شهرداری تهران در بهبود فضای اشتغال بانوان و حفظ کرامت زنان اعلام کرد.


پس از انتشار نامه جنجالی قائم‌مقام وزیرکار و موضعگیری غلط وی درباره اجرای مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در شهرداری تهران و ترجیح کنوانسیون‌های بین‌المللی بر قوانین اسلام و مصوبات داخلی، روز گذشته علی ربیعی  وزیرکار با انتشار نامه‌ای، سعی در تلطیف‌ فضای موجود و اصلاح سخنان ناصواب قائم مقامش نمود. گرچه بهترین راه برای اصلاح یک حرکت غلط واکنش شجاعانه در برابر کژی‌ها و پذیرش خطاهاست، اما صرفنظر از بعضی نکات، می‌توان نامه دیروز وزیرکار را به معنی پذیرش ضرورت بهبود فضای اشتغال بانوان دانست که البته جز این هم از وی انتظار نمی‌رود. در بخش‌هایی ازنامه ربیعی آمده است: «حضور موثر زنان در جامعه یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است و درباره اشتغال زنان باید به این امر توجه کنیم که جمهوری اسلامی ایران تحت تعالیم اسلام عزیز و در عمل به آرمانهای انقلاب، حضور با نشاط زنان در جامعه را به عنوان یک امر مسلم پذیرفته است و همان‌گونه که رهبری معظم انقلاب فرموده‌اند «واقعا این یکی از بزرگترین افتخارات نظام اسلامی است... »در این میان این وظیفه سنگین مدیران اجرایی  کشور است که فضای کار را به گونه‌ای فراهم کنند که از یک سو حریم خانواده به عنوان بنیادی‌ترین نهاد زندگی بشری حفظ شود و از سوی دیگر هیچ‌گونه تبعیضی به زنان جامعه تحمیل نشود.باید توجه شود جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان الگوی اسلام ناب محمدی باید از حریم اسلام عزیز که در زمینه حقوق زنان همتا ندارد دفاع کند و خوشبختانه این ایران اسلامی است که امروز به عنوان پرچمدار عدالت اجتماعی و دفاع از حقوق آحاد جامعه به ویژه زنان مطرح می‌باشد.به جاست که در اینجا یادآور شوم که به عنوان یک فرزند انقلاب، غیرت دینی را هم در ایستادگی مقابل زورگویی‌های ظالمان جهان و هم در ارتقای کرامت بانوان می‌دانم. غیرت دینی را در این می‌دانم زنی با فقر و گرسنگی سر بر بالین نگذارد، غیرت دینی تقویت بنیان خانواده است. تعداد زنان سرپرست خانوار به صورت تصاعدی افزایش یافته است، بنابراین غیرت دینی این است که اشتغال در کشور به ویژه برای این قشر رونق گیرد و آسیبهای اجتماعی کاهش یابد، حقوق معلولان ادا شود، هیچ زنی از روی استیصال به کار تن در ندهد و بتواند مهر مادری را به نمایش بگذارد.گفتنی است در پی ابلاغ بخش‌نامه شهرداری تهران درباره بهبود فضای اشتغال زنان شاغل در دفاتر مدیران شهرداری، قائم مقام وزارت کار در نامه عجیبی خواستار ابطال آن بخشنامه شده بود! این اقدام وی، صرفنظر از آنکه خلاف مقررات و دخالت در امور دیگر دستگاه‌ها بدون کمترین وجاهت حقوقی و قانونی بود، از آن جهت نگران‌کننده بود که با تقدم پروتکل‌های بین‌المللی بر قوانین شرع و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصل را اجرای آن مقررات دانسته بود! گرچه آن اظهارات با واکنش مناسب افراد و مسئولان مختلف مواجه شده و به گوینده آن تذکر داده شد که فراموش نکند اینجا جمهوری اسلامی ایران است.اما به نظر می‌رسد اظهارات وزیر کار پاسخ مناسبی به قائم مقام خودش بوده و به نوعی تائید حرکات ارزشی مشابه حرکت شهرداری تهران به حساب می‌آید. و البته در خصوص دغدغه‌های وزیر محترم مبنی بر اشتغال و تأمین معاش زنان، بدیهی است که بار تکلیف، نخست بر دوش همکاران ایشان در وزارت کار است و چه به جاست که قائم مقام وزیر به جای دغدغه داشتن در اموری که کمترین ارتباطی با وی ندارد، به دنبال رفع دغدغه‌های مقام مافوق خودش باشد.