kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
سخنگوی دولت:

اروپا باید به تعهدات برجامی خود عمل کند/نباید مجری دستورات واشنگتن باشد

ربیعی ضمن انتقاد از بی‌عملی اروپا در قبال تعهدات برجامی خود تاکید کرد‌: ما از اروپا قبال ایستادن در مقابل آمریکا وعمل به تعهدات در برجام هنوز گلایه داریم. اروپا بیشتر از این در قبال ملت ایران وظیفه دارد و باید به تعهدات خود عمل کند.



علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته (سه‌شنبه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت‌: در مورد کرونا، در جلسه قبلی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به علت نادیده گرفتن حفظ جان افراد توسط عده‌ای، به ناچار تصمیمات سختگیرانه‌تر اتخاذ شد و این پایان تصمیمات سختگیرانه نیست.
ربیعی اظهار کرد: این سختگیری‌ها از جمله جرائم انجام شده فقط برای حفظ جان شهروندان است و هدف اصلی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اهمیت حفظ جان انسانهاست.
وی ادامه داد: اساسا جریمه هدف نیست، جریمه یک ابزار است، هشدار برای خودکنترلی است و ایجاد اتفاق عمومی ذهنی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است، سیاست‌های تنبیهی و نظارت عمومی را می‌طلبد.
اظهارت سخنگوی دولت درست است یا امضای نوبخت‌؟!
سخنگوی دولت در مورد ساخت ساختمانی در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و ماجرای عضویت فرزند رئیس‌جمهور در هیئت علمی این دانشکده ، گفت: متاسفانه گویی این روزها قرار است زمین به زمان به هم دوخته شود و هر اقدامی را با تفسیری خاص به جامعه القا کنند! آن هم به بدترین شکل و به شیوه‌ای ناامید‌کننده.
وی ادامه داد: قبلا مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانشکده در بیمارستان طالقانی صورت می‌گرفت. بنابر اظهار دکتر زالی از مدتها تصمیم بر این بوده که این فضا برای نیاز کرونا باید اختصاص یابد و بخش اداری را به بخش درمان تبدیل شود. این فضا هم هفته پیش سقف آن فرو ریخته و چند پرسنل دارای جراحت شده و برخی دستگاه‌ها آسیب دیده است نو ساختن آنجا یک اضطرار است.
سخنگوی دولت گفت: در سال ۹۹ در تاریخ 20/۲/99 آقای زالی رئیس‌ دانشگاه با رئیس‌جمهور مکاتبه کرده است و در تیرماه نیز وزیر بهداشت این درخواست را تکرار کرده است تا نهایتا رئیس‌جمهور دستور پرداخت را داده‌اند. ضمنا در سال گذشته موارد مختلفی را می‌توان ذکر کرد که به دانشگاه‌های کشور این اعتبار تخصیص یافته است. آیا در این دانشگاه‌ها هم قرار بوده پسر یا دختر کسی برود. اعتبار آن غیر از اعتبار صندوق توسعه ملی بوده است و در این ساختمان مرکز افکارسنجی، کالج بین‌الملل، مرکز تحقیقات نانو و دانشکده فناوری مستقر شده است.
ربیعی گفت: در مورد دختر رئیس‌جمهور هم قبلا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داده‌اند. ایشان طرح نیروی انسانی را براساس تعهدات خود می‌گذراند و اگر بخواهند به هیئت علمی تبدیل وضعیت شوند باید مثل همگان در فراخوان شرکت کنند و این فراخوان در منظر دید همگان خواهد بود.
اظهارات سخنگوی دولت در حالی است که بررسی‌های مدارک مربوط به این تخصیص اعتبار نشان می‌دهد، در تاریخ 30 تیرماه امسال نامه‌ای توسط محمدباقر نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل «اعتبارات صندوق توسعه ملی- منابع یک میلیارد یورویی بابت تامین هزینه‌های مدیریت و مقابله با کرونا» برای خرید ساختمان و بهسازی دانشکده فناوری‌های نوین اختصاص یابد؛ در این نامه تاکید شده که این تخصیص «حسب دستور رئیس‌جمهور در تاریخ 30 تیرماه» صورت می‌گیرد.
اروپا بیشتر از این در قبال ملت ایران وظیفه دارد
سخنگوی دولت در رابطه با تاثیر تحریم‌های بانکی روی مبارزه با کرونا در واردات دارو و مسئولیت اروپا در این زمینه بیان کرد: البته اروپا در موضوع قطعنامه‌ها موضع اصولی گرفت که امیدوار هستیم آن را ادامه دهند اما در مقابل ایستادن در مقابل آمریکا برای اینکه به تعهدات خود در برجام عمل کنند هنوز گلایه داریم. اروپا بیشتر از این در قبال ملت ایران وظیفه دارد و باید به تعهدات خود عمل کند.
وی افزود: اروپا نباید مجری دستورات واشنگتن باشد. البته در مباحث اخیر در سطح شورای امنیت یا سطوح دیگر اروپایی‌ها از خودشان استقلال نشان دادند و ما به تداوم آن در همه قسمت‌ها امیدوار هستیم. آمریکا به دروغ می‌گوید ایران تحریم نیست و عملیات روانی می‌کنند و افکار عمومی را فریب می‌دهند و همانطور که عرض کردم اگر انتقال پول از بانک‌ها را اجازه دهند چیز بیشتری نمی‌خواهیم. کمبود دارو بر سلامت ایرانیان اثر گذاشته و خلل ایجاد کرده تا در برخی موارد نتوانیم تجهیزات پزشکی وارد کنیم.
برنامه‌ریزی برای تولید و عرضه حداقل ۱۲۵۰ هزار دستگاه خودرو
در سال آینده
ربیعی در رابطه با وضعیت بازار خودرو نیز عنوان کرد: جهت مدیریت تقاضا در بازار خودرو، همگام با تدارک و تامین نیازمندی‌های تولید و عرضه حداکثری خودرو به بازار،‌ این پیشنهادات در دست نهایی سازی است. افزایش عرضه فوری خودرو به بازار طی ماه‌های آتی مهر و آبان به میزان ۲۵ هزاردستگاه ماهانه با حداکثر مهلت تحویل ۴۵ روز و آذرماه تا اسفند به میزان ۳۰ هزار دستگاه ماهانه با مهلت تحویل ۳۰ روزه است.
وی افزود: پیشنهاد بعدی برنامه‌ریزی برای تولید و عرضه حداقل ۱۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده و برنامه‌ریزی برای تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز خودروسازان و زنجیره تامین جهت پشتیبانی از برنامه افزایش عرضه خودرو به بازار است.
نامه رئیس‌مجلس به رئیس‌جمهور هنوز ارسال نشده است
ربیعی در رابطه با اصلاح ساختار بودجه عنوان کرد: اصلاحات ساختار بودجه در دستور کار دولت بوده و در بودجه سال آینده نیز در دستور کار است. نامه اعلام شده از سوی رئیس‌ مجلس به رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ تا ساعت ۱۱ امروز که پیگیری شد به دفتر رئیس‌جمهور ارسال نشده است.