المانیتور خبر داد
رقابت قدرتهای شرق برای افزایش همکاری اقتصادی با ایران
از زمانی که بحث توافق تجاری 25 ساله بین ایران و چین جدی شده بهنظر میرسد، کابینه هند خیال آرامی نسبت به چشمانداز حضور در ایران ندارد.
سایت رجانیوز به نقل از المانیتور نوشت: بنا به اعلام رسمی هدف از سفر وزرای خارجه و دفاع هند تقویت مناسبات تجاری و گفتوگو درباره چند موضوع مهم منطقهای بوده که از جمله آنها توسعه بنادر چابهار بوده است. دهلینو مدتهاست که برای توسعه بندر چابهار و تبدیل کردن آن به یک موفقیت اقتصادی رابطه تنگاتنگی با تهران برقرار کرده است. بندر چابهار در فاصله کمتر از 900 مایلی بمبئی واقع شده و میتواند دروازه بسیار مهمی برای دهلینو در رسیدن به آسیای میانه و افغانستان باشد.
از زمانی که بحث توافق تجاری 25 ساله بین ایران و چین جدی شده بهنظر میرسد، کابینه هند خیال آرامی نسبت به چشمانداز حضور در ایران ندارد. در زمان سفر ناندرا مودی، نخستوزیر هند در سال 2016 به ایران، ایران، هند و افغانستان توافق سهجانبهای را به نام کریدور حمل و نقل بینالمللی در راستای تسهیل انتقال کالا از هند به افغانستان از طریق چابهار امضا کردند.
اما از زمان طرح موضوع توافق تجاری و سرمایهگذاری سنگین چینیها در بنادر ایران این احتمال مطرح شده است که حضور هندیها در پروژههای ایران بهخصوص بندر چابهار تحت تأثیر این مسئله قرار بگیرد بهخصوص آنکه هندیها نگران بندر چابهار هستند.
اگرچه هنوز توافق تجاری چین و ایران بهصورت نهایی امضا نشده، اما هندیها در تلاش هستند تا جای پا در تهران را حفظ کنند. نکته حائز اهمیت اینکه سفر سینگ به ایران نخستین سفر یک وزیر دفاع هند طی 20 سال گذشته به ایران محسوب میشود.
سینگ بعد از ورود به ایران در توئیتر نوشت که مذاکرات بسیار مثمرثمری را با امیر حاتمی، همتای ایرانیاش داشته است. وی تأکید کرد: ما درباره موضوعات مربوط به امنیت منطقهای از جمله افغانستان و موضوعات مرتبط با همکاری دوجانبه گفتوگو کردیم.
دو روز بعد وزیر امور خارجه هند وارد ایران شد و بنا به گزارشات هر دو این وزرای هندی در سفر خود بهدنبال مطمئن شدن نسبت به ادامه حضور هندیها در توسعه بندر چابهار و برخی دیگر از پروژهها در ایران بودند.
هندیها به دنبال آن بودند که مطمئن شوند با ورود چین و نهایی شدن امضای توافقنامه تجاری بین پکن و تهران آنان همچنان میتوانند جایگاه خود در ایران را حفظ کنند. باید گفت که نگرانیهای طرف هندی بجاست؛ چراکه ایران پس از آنکه دید دهلینو در توسعه خط ریلی چابهار - زاهدان تعلل میکند بلافاصله هندیها را از این پروژه کنار گذاشت.
به گزارش روزنامه هندو نیوز، شرکت راهآهن ایران تصمیم گرفته است که خود این پروژه را با کمک 400 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی اجرا کند.
از طرف دیگر وزارت امور خارجه هند اعلام کرده است که شرکت ویدش از توسعه میدان گازی فرزاد ب که مذاکرات مربوط به آن از سال 2009 در جریان بوده است کنار گذاشته شده است. البته مقامات ایرانی تاکنون اخبار مربوط به واگذاری توسعه بندر چابهار به چینیها را تکذیب کردهاند.
کیسی سینگ، سفیر سابق هند در ایران در اینباره میگوید: توافق تجاری ایران و چین بر روابط استراتژیک هند و ایران و استفاده دهلینو از بندر چابهار اثرگذار خواهد بود. بندر جاسک در غرب چابهار و در نزدیکی تنگه هرمز واقع شده و چین میتواند از این طریق روی مرز ساحلی پاکستان با ایران نفوذ پیدا کند.
بهنظر میرسد البته مذاکرات اخیر طرفهای هندی با ایرانیها موفقیتآمیز بوده و دهلینو اعلام کرده است که به همکاری با تهران ادامه خواهد داد.
«وی مورالیدهاران»، یک مقام بلندپایه هندی، اعلام کرده است که هند و ایران به همکاری در پروژههای توسعهای ادامه خواهند داد و حتی گفت که پروژه خط ریلی چابهار - زاهدان به ارزش 1/6 میلیارد دلار دوباره بین دو کشور به جریان افتاده است.