مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس!
رئیس شورای رقابت اظهار کرد: اینکه شورای رقابت موافق یا مخالف قیمتگذاری در بورس است باید گفت، یکبار رایگیری کردیم و مخالف این بودیم که خودرو در بورس مطرح شود.
رضا شیوا در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص دلایل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس، گفت: در رابطه با بحثی که این روزها مطرح است و در روزنامهها و سایتها به آن پرداخته میشود، اینکه شورای رقابت موافق یا مخالف قیمتگذاری در بورس است باید گفت، یکبار رایگیری کردیم و مخالف این بودیم که خودرو در بورس مطرح شود.
او با بیان اینکه بعضی از روزنامهها دقیق متوجه طرح مجلس از قیمتگذاری خودرو در بورس نیستند، بیان کرد: مجلس میخواهد قیمت خودرو در بورس کشف شود و ما هم بر اساس دستورالعمل، قیمت منصفانه را اعلام کنیم.
این مقام مسئول افزود: شورای رقابت این وظیفه را در رابطه با کالاهای انحصاری دارد تا قیمت منصفانه را اعلام کند و به مصرفکننده واقعی برسد، اما زمانی که در قیمت خودرو در بورس کشف شود با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت.
شیوا ادامه داد: قرار بر این شد که مابهالتفاوت قیمت خودرو را صرف حملونقل شهری هر استان کنند که این رویه عادلانه نخواهد بود. وظیفه ما نیست که بگوییم از مصرفکننده واقعی بیشتر از قیمت منصفانه گرفته شود.
وی بیان کرد: بر اساس ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت مقررات مربوط بر عهده شورای رقابت است یعنی ما باید بگوییم در بورس کالا عرضه شود یا خیر، یعنی هیچ ارگانی نمیتواند تصمیم بگیرد، اما مجلس میتواند با ارائه راهکاری این کار را انجام دهد.
رئیس شورای رقابت تشریح کرد: اگر قیمت خودرو در بورس عرضه شود، مصرفکننده و خودروساز راضی نخواهد بود. اکنون فکر میکنم مصرفکننده راضی به قیمت خودرو باشد، چون قیمت ما منصفانه است. قیمت ما با قیمت حاشیه بازار فاصله زیادی دارد و نشان میدهد قیمت منصفانه داریم و مصرفکننده نیز راضی بوده و قیمتها تعادلی و منصفانه است.
شیوا ادامه داد: برای اطلاع میگویم، افرادی که میگویند خودروساز نیز راضی نیست، باید بگویم خودروسازها انحصارگر و طرفدار قیمت حاشیه بازار هستند و این دلیلی نیست که بگوییم آنها راضی به قیمت نیستند! ۲۰ ماه شورای رقابت خارج از قیمتگذاری خودرو بود و بیشترین زیان را خودروسازان داشتند، مگر شما وکیل خودروسازها هستید که از زبان خودروسازها صحبت میکنید؟