kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۰۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

90 درصد ظرفیت ۴۳ فرودگاه کشور بلااستفاده است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: ۴۳ فرودگاه در کشور وجود دارد که فقط از ۱۰ درصد ظرفیت آنها استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقصود اسعدی سامانی با بیان این‌که اگر بخواهیم صنعت هوانوردی کشور را توسعه بدهیم، یکی از راهکارها راه‌اندازی ایرتاکسی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشورمان فرودگاه‌های کوچک داریم که یا از آنها استفاده نمی‌شود یا به ندرت یک یا دو پرواز در آنها صورت می‌گیرد؛ می‌توان از ظرفیت این فرودگاه‌ها جهت‌تردد ایرتاکسی استفاده کرد.
وی افزود: این فرودگاه‌ها قابلیت بهره‌برداری برای ایرتاکسی را دارند و در صورت برنامه‌ریزی صحیح، می‌توان این ظرفیت هوانوردی را در کشور ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه بیش از 43 فرودگاه در کشور وجود دارد که صرفاً از 10 درصد ظرفیت آنها استفاده می‌شود، تصریح کرد: فرصت سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی جهت راه‌اندازی ایرتاکسی وجود دارد.
لازم به ذکر است، خردادماه سال گذشته شهرام آدم‌نژاد در آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها و معاونت فناور علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری گفته بود: در رابطه با فرودگاه‌های کوچک بسیار مشکل داریم؛ فرودگاه‌ها توسعه زیادی داشته‌اند بدون آنکه بتوانیم برای بهره‌برداری از آنها کار انجام داده باشیم. ایجاد سازو کار راه‌اندازی ایر تاکسی، کاهش هزینه‌های ناوبری عمومی، افزایش شبکه توزیع سوخت و. .. از جمله مفاد تفاهم‌نامه امضا شده امروز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه امسال چند ایرتاکسی در هوانوردی عمومی اجرا می‌شود، اظهار کرد: فرودگاه‌ها در این بخش هزینه‌های زیادی را دریافت می‌کنند و شرکت فرودگاه تلاش می‌کنند این هزینه‌ها را کاهش دهند. امیدواریم امسال در دو مسیر ایر تاکسی را راه‌اندازی کنیم.
گفتنی است، ظرفیت‌های خالی و اضافی کشور در زمینه‌های مختلف، زیاد است. از این ظرفیت‌ها می‌توان برای پوشش کمبودها در زمینه‌های دیگر استفاده کرد. ظرفیت‌های خالی اتوبوس‌های بین شهری، سوله‌ها، مسکن‌های خالی و هر نوع امکاناتی در کشور، این امکان را می‌دهد که تا 10 سال با تهاتر و باز توزیع امکانات، کشور را با کمترین مشکلی اداره کرد. با توجه به اینکه گاه تا دو سوم ظرفیت ناوگان اتوبوس بین شهری فاقد مسافر است، می‌توان از این امکان برای جبران کسری اتوبوس‌های شهری استفاده کرد یا سوله‌ای که برای تولید یک کالا ساخته شده و بلا استفاده مانده برای ساخت کالای دیگری استفاده کرد. برخی ظرفیت‌ها را هم می‌توان ذخیره کرد و به‌عنوان بودجه غیرنقدی، به طرح‌های سال‌های بعد اختصاص داد.