kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۵۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵

آخرین قیمت‌ها از بازار خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اعلام اینکه طی هفته گذشته خودورهای مونتاژی با افزایش قیمت مواجه بودند، آخرین قیمت‌های بازار خودرو را اعلام کرد.



سعید موتمنی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین قیمت‌های خودرو در بازار آزاد اظهار داشت: نرخ خودروهای داخلی نسبت به هفته گذشته اختلاف قیمت چندانی نداشته است اما خودروهای مونتاژی با افزایش قیمت مواجه بودند.
وی افزود: پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به‌ترتیب به مبلغ ۱۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۱۶۹ میلیون تومان و ۲۰۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند، همچنین پژو پارس ۱۸۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ مدل (v۸) حدود ۱۹۸ میلیون تومان، پژو پارسtu۵ حدود ۲۱۷ میلیون تومان، رانا  ۱۶۸ میلیون  تومان، سمند ال ایکس ۱۵۲ میلیون تومان  و سمند سورن ۱۹۷ میلیون  تومان است.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو بیان کرد: پراید ۱۳۱، پراید ۱۱۱، پراید ۱۳۲و تیبا ۲ به‌ترتیب با قیمت ۸۳ میلیون تومان، ۹۵ میلیون تومان، ۸۴ میلیون تومان و ۱۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسند، همچنین تیبا صندوقدار ۹۷ میلیون تومان و  ساینا ۱۱۲ میلیون تومان است.
خودرو وارد بورس نمی‌شود
از سوی دیگر رئیس شورای رقابت، در رابطه با پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا برای قیمت‌‌گذاری و حل مشکل بازار خودرو از این طریق بیان کرد: یک‌ بار این موضوع در شورای رقابت مطرح شد، اما رای نیاورد، به این دلیل که عرضه خودرو  محدود و تقاضا بالاست، از این رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا می‌شوند نتواند  قیمت کشف شده و پاسخگو باشد.
 رضا شیوا در گفت‌وگو با ایسنا افزود: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: مشکل ما عرضه است و تا هنگامی‌که این مسئله حل نشود با ورود خودرو به بورس و افزایش تقاضا ممکن است قیمت‌هایی برای خودرو کشف شود که بالاتر از بهای تمام شده به اضافه سود منطقی یا دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت باشد، به هرحال تا زمانی که این مشکل وجود دارد، قیمت‌ها نیز بالاتر خواهد رفت.
گفتنی است، بعد از حواشی بازار خودرو در ابتدای سال جاری و افزایش تند قیمت‌ها، بار دیگر شورای رقابت که مدت‌ها به نوعی از تعیین فرمول قیمت‌‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده بود، طی توافقات صورت گرفته دستورالعمل قیمت‌‌گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا را تعیین و افزایش قیمت اعمال شد.  همچنین برای کاهش تنش بازار پیش فروش در دستور کار قرار گرفت اما نحوه شرکت در آن متفاوت و بر اساس قرعه‌کشی صورت می‌گیرد که این موضوع بارها مورد نقد قرار گرفته است. از چندی پیش نیز موضوع ورود خودرو به بورس مطرح شده که موافقان و مخالفان خود را داشته و مجلس نیز به آن ورود کرده ولی هنوز به نتیجه نرسیده و شورای رقابت رسما با آن مخالفت کرده است.