kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
گفتنی است ...

قرار گفت‌و‌گو در لجنزار!

 
1-محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در استوری اینستاگرامش وعده یک لایو اینستاگرامی درباره بسته‌های وزارت ارتباطات برای بسط عدالت آموزشی را در روزهای آینده داد که طبیعتا مخاطب این لایو والدین و دانش‌آموزان خواهند بود.
2-رهبر انقلاب سه‌شنبه گذشته در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، تاکید داشتند: «راه‌اندازی شبکه شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش‌آموز در معرض آسیب‌های فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد.»
3-آمارهای برگزاری هیئت‌های مجازی در دهه محرم نشان می‌دهد برخی اپلیکیشن‌های بومی توانسته‌اند میزبان قابل اعتمادی برای برگزاری برنامه‌های مجازی باشند تا جایی که پخش زنده هیئت ریحانه‌الحسین آمار 118 هزار مخاطب را به ثبت رساند!
4-اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی مروج و زمینه‌ساز انتشار محتواهای غیر اخلاقی، نامناسب و نامانوس با فرهنگ و ارزش‌های کشور ما بارها از سوی کارشناسان و دغدغه‌مندان حوزه فضای مجازی مورد نقد قرار گرفته و امروز پرواضح است که این شبکه اجتماعی نه تنها چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی را نمی‌پذیرد بلکه با مدیریت سلیقه‌ای اجازه انتشار محتواهایی چون تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی را هم نمی‌دهد و در مقابل باتوجه به رها شدگی و عدم نظارت بستری مناسب برای شکل‌گیری و ترویج انواع آسیب‌ها است.
5-در شرایطی که رهبر انقلاب مکررا نسبت به آسیب‌های فضای مجازی و لزوم بومی‌سازی فضای مجازی کشور هشدار و تاکید داشته‌اند، از سویی با توجه به مجازی شدن بخش عمده آموزش در سال تحصیلی پیش رو و دغدغه خانواده‌ها نسبت به حضور فرزندانشان در فضای مجازی آیا صحیح است که وزیر ارتباطات به عنوان یکی از متولیان سالم‌سازی اینترنت و فضای مجازی کشور با وجود اپلیکیشن‌های مشابه بومی، برنامه‌های زنده‌اش که اتفاقا مخاطبینش والدین و دانش‌آموزان هستند را در اینستاگرام به نمایش بگذارد؟ به عبارتی یکی از متولیان اصلی سالم‌‌سازی فضای مجازی، دانش‌آموزان را برای شنیدن توضیحات در مورد اینترنت مورد نیاز آموزش مجازی به اینستاگرامی می‌کشاند که حتی در خود کشورهای غربی از آن به عنوان یکی از ناسالم‌ترین شبکه‌های اجتماعی به ویژه برای کودکان و نوجوانان یاد
می‌شود!
کاش وزیر ارتباطات در سال‌های مسئولیتش بیشتر به فکر تقویت پیام‌رسان‌های داخلی می‌بود تا اعتبار دادن به نمونه‌های خارجی.