kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
معاون سازمان بنادر:

مشکل کشتی‌های ایرانی در چین رفع شد

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح دلایل فنی توقیف شش کشتی ایرانی در آب‌های چین، گفت: این توقیف دلایل فنی و اسنادی دارد و به‌نظر می‌رسد مشکل رفع شده است.



به گزارش خبرگزاری فارس، جلیل اسلامی در جمع خبرنگاران درباره توقیف فنی شش کشتی ایرانی در آب‌های چین اظهار داشت: این توقیف‌ها، دلایل مختلف دارد که فنی یا اسنادی است و آن موضوع توقیف‌های خاص نیست. ما پیگیر هستیم، اینها مشکلاتی درباره هماهنگی داشتند که از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی در حال پیگیری است، البته مشکلاتی درباره هماهنگی وجود دارد که هم ما و هم کشتیرانی در حال پیگیری هستیم و فکر می‌کنم مشکل حل شده باشد.  وی درباره توقیف کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی از سوی استکبار جهانی و پیگیری‌های سازمان جهانی دریانوردی گفت: سازمان جهانی دریانوردی سازمان مقررات و قانونگذار است، بنابراین اگر کشوری به این مقررات بر اساس پروتکل‌های فنی و مهندسی عمل کند، هیچ کشوری نمی‌تواند کشتی آن کشور را توقیف کند.  معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بحث آمریکا با ما بحث تحریم‌ها است که کشتیرانی و کشتی‌های خاصی را تحریم می‌کنند. این ابزار دست آنها برای اقدامات غیرقانونی‌شان است، اما تجربه نشان داده است که در کشتی‌هایی که به پرچم ایران مزین هستند و مشخصات ایرانی و شناسایی به روز دارند، آمریکا هیچ اقدامی نمی‌تواند بکند و نمونه آن هم رفت و برگشت کشتی‌های نفتکش در مسیر ونزوئلا بود که همه مقررات بین‌المللی دریانوردی را رعایت کردند و آمریکا هیچ‌کاری نتوانست انجام دهد.  اسلامی درباره قرارداد با هند بیان کرد: قرارداد هندی‌ها فعلاً موقت است و سپس به قرارداد 10 ساله می‌رسد. طرف هندی اقدامات زیادی انجام داده است که برای اجرایی‌سازی قرارداد و پیشروی آن مؤثر است، ما با هند قرارداد ده ساله داریم. الزامات فعال‌سازی از سوی طرفین در حال انجام است و کار به‌خاطر تحریم‌ها کمی‌کند پیش می‌رود. طرف مقابل اقداماتی را انجام می‌دهد و امیدواریم به زودی عملیاتی شود تا قرارداد ده ساله منعقد شود.