kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۶۴۸۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵

ادامه جنگ قدرت در ریاض برکناری چند مقام نزدیک به ولیعهد سابق

در ادامه جنگ قدرت در ریاض و پاک‌سازی مخالفان «محمد بن سلمان»، چند مقام سعودی نزدیک به ولیعهد سابق، به بهانه فساد، از ساختار قدرت کنار گذاشته شدند.

ولیعهد سعودی در مسیر هموار کردن پادشاهی خود، بسیاری از مخالفان را قلع و قمع کرده است. پس از برکناری «محمد بن نایف» از ولیعهدی، تمام نزدیکان وی نیز در بخش‌های مختلف به بهانه فساد برکنار شده‌اند. در ادامه این رویکرد، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی دیروز طی دستوری چند تن از مسئولان این کشور از جمله فرمانده گارد مرزی را به علت آنچه «فساد» خوانده شده است، برکنار کرد. به نوشته خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، طبق فرمان ملک سلمان، سرلشکر «عواد بن عیدالبلوی» فرمانده کل گارد مرزی باید برکنار و بازنشسته شود. علاوه‌بر وی استاندار استان‌های «املج» و «الوجه» و مدیر مرکز گردشگری و اقتصادی «السوده» نیز برکنار شدند. این افراد متهم به تعدی به ۵۰۰۰ قطعه زمین‌ از اراضی پروژه «دریای سرخ» و ده‌ها قطعه دیگر در پروژه شهر تاریخی «العلا» و پروژه «السوده» هستند. هیئت «بازرسی و مبارزه با فساد» مسئول تحقیق از متهمین شده است.
این هیئت، همانی است که در سال ۲۰۱۷، ده‌ها تن از شاهزادگان و تجار و ثروتمندان سعودی را در هتل «ریتز کارلتون» بازداشت کرد و بسیاری این اقدام را یک حرکت سیاسی از سوی «محمد بن سلمان» برای کنار زدن رقبا تحلیل کردند. از زمان ولی‌عهد «محمد بن سلمان» ده‌ها شاهزاده و مسئول سعودی به بهانه مبارزه با فساد برکنار یا بازداشت شده‌اند.
در پرونده اخیر نیز، برخی رسانه‌ها به روابط نزدیک فرمانده کل گارد مرزی سعودی با محمد بن نایف ولیعهد سابق اشاره می‌کنند. بن نایف که نفوذ بالایی در وزارت کشور و نیروهای امنیتی سعودی دارد، اکنون در بازداشت به سر می‌برد و یکی از اصلی‌ترین تهدیدات پیش روی بن سلمان در مسیر پادشاهی است.