kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
نگاهی اجمالی به لیست قراردادهای 7 باشگاه لیگ برتری

تخلف تیم‌های بزرگ زیر چتر شفاف سازی

در راستای تاکید وزارت ورزش و سازمان لیگ برتر به شفاف‌سازی باشگاه‌های لیگ برتری،طی دو، سه روز گذشته بسیاری از باشگاه‌های فوتبال ایران اقدام به انتشار رقم قرارداد مربیان و بازیکنان خود کردند اما باز هم مشاهده می‌شود که چند تیم بزرگ لیگ برتری با انتشار لیست غیر واقعی خود قصد دور زدن قانون را دارند.

سرویس ورزشی-

پافشاری وزارت ورزش و سازمان لیگ برتر از یک سو و همچنین نامه‌ وزارت صنایع به باشگاه‌های صنعتی مبنی بر اعلام مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی خود از سوی دیگر باعث شد تا طی چند روز گذشته حدود نیمی از باشگاه‌ها قرارداد بازیکنان و مربیان خود را در سایت رسمی باشگاه‌هایشان منتشر کنند.
دایی تنها میلیاردی پرسپولیس
از این رو باشگاه پرسپولیس رقم قرارداد بازیکنان و کادر فنی خود را منتشر کرد. در این لیست علی دایی تنها میلیاردی پرسپولیس در لیگ چهاردهم است. بر اساس فهرستی که سایت باشگاه پرسپولیس منتشر کرده علی دایی با قرارداد2.1 میلیاردی گران‌ترین عضو تیم فوتبال این باشگاه است.بر اساس این فهرست محسن بنگر، رضا حقیقی و پیام صادقیان با قراردادی 950 میلیون تومانی گران‌ترین بازیکنان پرسپولیس هستند و قرمزهای پایتخت بر خلاف فصل پیش و البته بر خلاف استقلال، حریف سنتی‌اش امسال بازیکن میلیاردی ندارد و دایی تنها میلیاردی پرسپولیس در فصل جدید است و به نوعی دایی  بیشترین دستمزد را نزد مربیان فعلی لیگ می‌گیرد.
نکته حائز اهمیت در قرارداد 3 ساله علی دایی با پرسپولیس که یک فصل از آن سپری شده، پرداخت مالیات آن توسط باشگاه پرسپولیس است. اگرچه سازمان لیگ اعلام کرده این فصل تمامی بازیکنان و مربیان لیگ موظف به پرداخت مالیات خودشان هستند و باشگاه‌ها حق پرداخت مالیات آنها را ندارنداما چون قرارداد دایی یکسال پیش امضا شده است قانون مذکور شامل قرارداد او نخواهد شد!‌با این تفاسیر باشگاه پرسپولیس موظف است مالیات قراداد دایی را هم پرداخت کند که با حساب سرانگشتی مبلغی حدود 200 میلیون تومان نیز مالیات قرارداد گران‌ترین مربی لیگ می‌شود.
نکته مبهم در قرارداد ملی پوشان استقلال
باشگاه استقلال در شرایطی قرار داد بازیکنانش را اعلام کرد که باور کردن آن مشکل به نظر می‌رسد. تمدید قرار داد بازیکنان ملی پوش این تیم آن هم با مبلغ یک میلیارد تومان در حالی که به عنوان مثال آندرانیک تیموریان در فصل قبل قرادادی در حدود 2 میلیارد و چهار صد میلیون تومان با این این باشگاه داشته که گویای این ادعا می‌تواند باشد. همچنین باشگاه استقلال که سقف پرداختی خود را به ملی پوشانش اختصاص داده از اعلام قرار داد اعضای کادر فنی خود خودداری کرده است.
هزینه 8 میلیارد و سیصد میلیون تومانی فولاد
تیم فولاد خوزستان مدافع عنوان قهرمانی جمع کل قرارداد بازیکنانش را مبلغ 8 میلیارد و سیصد میلیون تومان اعلام کرد.در لیست منتشر شده از سوی این باشگاه بکلیس برایان بازیکن خارجی این تیم با یک میلیارد بیشترین و چهار بازیکن رده امید این تیم با 20 میلیون تومان کمترین دریافتی را دارند. در این میان تنها نکته مبهم عدم ثبت مبلغ قرارداد بختیار رحمانی است که گویا به علت مشکلات سربازی هنوز حضورش در این تیم در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
خلعتبری 500 میلیون ارزانتر از سپاهان!
باشگاه سپاهان که همواره یکی از تیم‌های پر سر و صدا در فصل نقل و انتقالات محسوب می‌شود دیروز در حالی رقم قرارداد 19 بازیکن خود را اعلام کرد که 7 بازیکن این تیم (رحمان احمدی،احسان حاج صفی،هادی عقیلی، شجاع خلیل زاده، لوسیانو پریرا ،عبدالله کرمی و محمد رضا خلعتبری) قراردادهای میلیاردی با این تیم بسته‌اند و در این میان خلعتبری - که با پرداخت مبلغی نزدیک به 250 هزار دلار به باشگاه عجمان امارات توانست رضایت‌نامه اش را دریافت کند-  با رقم یک میلیارد و دویست میلیون تومان رکورد دار است. رقم قرارداد خلعتبری در حالی یک میلیارد و 200 میلیون تومان عنوان شده که براساس ادعای مسئولان باشگاه پرسپولیس او حاضر به پذیرش رقم پیشنهاد یک میلیارد و 700 میلیون تومان از سوی سرخپوشان نشده بود. طبق اعلام سایت باشگاه سپاهان مدیران این باشگاه برای 19 بازیکن 13 میلیارد و 641 میلیون تومان هزینه کرده‌اند که البته در لیست ارائه شده مبلغ قرارداد علی حمودی و محرم نویدکیا ذکر نشده است.
گرانترین بازیکن لیگ در تراکتور
باشگاه تراکتورسازی رقم قرارداد سیزده تن از بازیکنانش را در لیگ برتر چهاردهم روی خروجی سایت خود قرار داد و عنوان کرد، سایر بازیکنان تیم تراکتورسازی تبریز با سهمیه سرباز جذب تیم شده‌اند. نکته جالب اینکه احمد آل نعمه تنها ملی پوشی که در فصل نقل و انتقالات به این تیم اضافه شد با مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان در رتبه اول گرانترین بازیکن لیگ قرار دارد!
قرارداد 15 و 20 میلیونی در سایپا و ملوان
باشگاه سایپا مجموع رقم قراردادهای منعقد شده با بیست و شش بازیکن تیم فوتبال خود را مبلغ شش میلیارد و یک صد میلیون تومان اعلام کرد که سیدمهدی سید صالحی با  650 میلیون تومان بیشترین و بهمن سالاری و محسن کریمی با 15 میلیون تومان کمترین دریافتی را در سایپا دارند.
باشگاه ملوان بندرانزلی مجموع رقم قراردادهای منعقد شده با 32 بازیکن تیم فوتبال خود را مبلغ 4 میلیارد و 800 میلیون تومان اعلام کرد که سید جلال رافخواهی و مازیار زارع  با  700میلیون تومان بیشترین و شش بازیکن رده امید این باشگاه  با 6 میلیون تومان کمترین دریافتی را در ملوان دارند.
با نگاهی اجمالی به لیست قرار داد اعلام شده از سوی 7 باشگاه لیگ برتری به خوبی می‌توان به این موضوع پی برد که علیرغم تاکید وزارت ورزش ،وزارت صنایع به باشگاه‌های صنعتی و سازمان لیگ به باشگاههای لیگ برتری مبنی بر شفاف‌سازی اعلام قرار دادها و تهدید بر برخورد جدی با خاطیان هنوز باشگاهها قصد دارند با پنهان کاری سازمان لیگ، اداره مالیات و به طور کلی قانون را دور بزنند. انتظار می‌رود مسئولان ذی ربط برای یک بار و برای همیشه با این موضوع برخورد قاطع و جدی داشته باشند.