kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹

جدیدترین آمار از مخاطبان رادیو در ایران(اخبار ادبی و هنری)

مرکز تحقیقات صداوسیما در جدیدترین نظرسنجی میزان رضایت مخاطبان از برنامه‌های رادیو و همچنین پُرشنونده‌ترین شبکه‌های رادیویی را اعلام کرد.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی که در ۳۱ شهر دارای مرکز صداوسیما و تهران انجام شده، نشان می‌دهد شبکه‌های رادیویی آوا (۱۳/۷ درصد)، جوان (۱۳/۲ درصد) و ایران (۱۲/۷ درصد) پُرشنونده‌ترین شبکه‌های رادیویی در فصل بهار بوده‌اند.
از میان قالب‌های برنامه‌های رادیو، قالب‌های خبر (۵۰/۶ درصد) و موسیقی (۴۵/۵ درصد) بیشتر از دیگر برنامه‌ها شنونده داشته‌اند.
این نظرسنجی اطلاعات جالب دیگری را هم درباره مخاطبان رادیو ارائه داده، از جمله اینکه مردان بیشتر از زنان مخاطب رادیو بودند و افراد ۵۰ ساله و بزرگ‌تر بیشتر از بقیه گروه‌های سنی، شنونده برنامه‌های صدا بوده‌اند.
پرشنونده‌ترین ساعات گوش دادن به برنامه‌های صدا هم صبح‌ها ساعت‌های ۹ تا ۱۰ (۳۴ درصد) و ۸ تا ۹ (۳۲/۶ درصد) و بعدازظهرها ساعت ۱۷ تا ۱۸ (۳۰/۵ درصد) بوده است.
بررسی مخاطبان رادیوی پایتخت هم نشان می‌دهد رادیو تهران توانسته ۳/۲ درصد مخاطب به خود جذب کند.
بر اساس این نظرسنجی، بیشتر مخاطبان (۵۷/۱ درصد) رادیو را در منزل گوش می‌دهند، خودروی شخصی (۴۹/۹ درصد)، محل کار (۷/۶ درصد) و تاکسی، اتوبوس و... (۵/۵ درصد) محل‌های دیگری هستند که مخاطبان در آنها به رادیو گوش می‌سپارند. (جمع درصدها به این خاطر از ۱۰۰ بیشتر است که هر پاسخگو می‌توانست بیشتر از یک پاسخ را انتخاب کند.)
همچنان رادیوی خودرو (۵۰/۵ درصد) رایج‌ترین گیرنده مورد استفاده برای شنیدن رادیو است و در رتبه‌های بعدی رادیوی معمولی (۳۷/۹ درصد)، تلویزیون شامل رادیونما، گیرنده دیجیتال و گیرنده ماهواره (۲۱/۳ درصد)، رادیو تلفن همراه شامل برنامک رادیو، ایرانصدا، رادیو اف.‌ام گوشی همراه و... (۸/۹ درصد) و رایانه شخصی (۰/۲ درصد) قرار دارند. نظرسنجی مرکز تحقیقات نشان می‌دهد ۸۳/۳ درصد از مخاطبان رادیو برای گوش دادن به برنامه‌های صدای رسانه ملی، خودشان رادیو را روشن می‌کنند و ۱۶/۷ درصد هم گفته‌اند به واسطه گوش دادن دیگران به رادیو مخاطب برنامه‌های رادیو شده‌اند.