kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۳۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
عضو اتاق بازرگانی:

مدیران غرب‌زده به چین و هند بی‌توجهند چون خودباخته‌اند



رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه دولت فعلی به رابطه طبیعی ایران با چین آسیب جدی زد، گفت: یک خودباختگی که ما داریم این است که فکر می‌کنیم غربی‌ها  از چین و هند بهترند.
مجیدرضا حریری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم درباره توافق راهبردی 25 ساله ایران و چین تصریح کرد: تا قبل از سال‌های 2001 و 2002 حدود 20 درصد یا بیشتر واردات نفت و گاز چین از ایران بود. الان، بزرگ‌ترین خریدار مواد اولیه و انرژی در دنیا چین است. ما هم از دنیا ماشین‌آلات و تکنولوژی می‌خواهیم و الان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده این اقلام هم چین است. این معنای طبیعی بودن روابط دو کشور است.
 حریری با‌ اشاره به یک واقعیت اعجاب‌آور گفت: در منطقۀ‌ ما کشورهایی مانند عربستان و امارات که از نظر سیاسی در اردوگاه غرب هستند؛ شریک اول و دوم چین شده‌اند و ما شریک سوم چین هستیم. این آمار سال 2019 است. در دنیا چین شریک اول تجاریِ حدود 130 کشور است یعنی تقریباً شریک اول تجاریِ‌ دوسوم دنیا چین است.
 وی با بیان اینکه برخی مدیران کشور ما تا خِرخره غربی هستند، افزود: می‌خواهیم لوکوموتیو بخریم اول می‌رویم سراغ شرکت زیمنس، اگر نداد می‌رویم از چینی‌ها می‌خریم.‌ یک خودباختگی است که ما همیشه فکر می‌کنیم کشورهای غربی خیلی بهتر هستند و چون مثلاً کشورهایی مانند چین یا هند مانند غربی‌ها از این قیافه‌ها برای ما نمی‌گیرند، پس اینها نمی‌‌ارزند.
 رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: وقتی که تحریم‌های دور اول در سال 2008 شروع شد، چینی‌ها خیلی به ما کمک کردند. بعد ما از سال 93 به هتل ژنو رفتیم و در آن محبوس شدیم و همه یادشان رفت که در دنیا چه خبر است. هر مقام چینی هم که به ایران می‌آمد، آقای وزیر ما فکر می‌کرد دارد با نوکرش صحبت می‌کند. خیالش راحت شده بود که از این به بعد رنو، زیمنس و توتال صف کشیده‌اند و علنی و رسما به چینی‌ها می‌گفت شما انتهای صف هستید. اما بعدا ‌ترامپ برجام را پاره کرد.
حریری ادامه داد: مدام برای آقای نهاوندیان؛ رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور می‌نوشتیم یا به آقای ولایتی می‌گفتیم که بروید به آقای رئیس‌جمهور بگویید این طرز صحبت کردن با شریک اول تجاری ما درست نیست. ‌اشکالی ندارد بین چینی‌ها و فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها رقابت ایجاد کنیم اما رفتارتان را درست کنید. البته الان تجربه تحریم‌های دور اول را داریم که می‌توانیم به وسیله ارتباط با چین، مقابله کنیم.