رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بازدید از شهرداری تهران:
قوانین قدیمی عامل بسیاری از مشکلات امروز شهرداری است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: قدیمی بودن قوانین یک نقص جدی و یک بستر اشکال و ایراد برای فعالیت شهرداری است که باید با کمک مجلس شورای اسلامی حل شود.
به گزارش شهر، حجتالاسلام حسن درویشیان، درجریان بازدید از شهرداری تهران در جلسه شورای معاونین، روسای سازمانهای تابعه و شهرداران مناطق تهران که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بیان کرد: نظارت امری بدیهی اما ضروری و اجتنابناپذیر در کنار قانون، برنامه و مجریان مجرب است. اگر مجموعهای بهترین قوانین را داشته باشد اما نظارت وجود نداشته باشد یا ضعیف باشد، یا بهترین مجریان را داشته باشد اما نظارت کارآمد نداشته باشد، آن مجموعه به اهداف خود دست پیدا نمیکند. به همین جهت در تمام قوا و تمام سطوح مدیریتی وظیفه نظارتی پیشبینی شده است از همین رو هم دستگاههای نظارتی درون دستگاهها وجود دارد و علاوهبر آن دستگاههایی هم خارج از سازمانهای اداری مانند دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور پیشبینی شده است اما باید توجه داشت که نظارت به معنای مچگیری نیست.
درویشیان افزود: بخشی از قوانین شهرداری برای سال 1334 است و بخشی دیگر برای دهه 1350، که با اقتضائات سال 1399 تفاوت دارد، و باید توجه کرد که در این فاصله زمانی چه تحولات و نیازهایی نسبت به شهرداری ایجاد شده است. قدیمی بودن قوانین یک نقص جدی و یک بستر اشکال و ایراد برای فعالیت شهرداری است که در جریان تعامل با مجلس این موضوع باید پیگیری شود.
وی ادامه داد: بسترهای تخلف و سوءجریان به دو بخش تقسیم میشود، یکی ساختاری بوده که شامل قوانین، مقررات و فرآیندهاست و یک بخش هم رفتاری است یعنی گاهی قانون خوب وجود دارد، بستر هم مناسب است اما مجری بیتوجه است در چنین شرایطی اجرای بعضی مقررات بهدلیل همراه نبودن حسن اجرا دچار مشکل میشود. بعضی از خسارتهای امروز به دلیل ترک فعل رخ میدهد. رئیسسازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: از سوی دیگر نمونه اخیری که قوه قضائیه به سازمان بازرسی اجازه داده درباره اماکنی است که به دلیل انجام ندادن مسئولیت دستگاهها به موقع اقدامات ایمنی در آنها صورت نگرفته است، باید افراد و سازمانهایی که مسئولیت خود را در این زمینه در زمان مناسب انجام ندادند مورد سؤال قرار گیرند تا این آسیبها برطرف شود که هر روز شاهد یک آتشسوزی چه در جنگلها و چه در اماکن درمانی نباشیم و هر روز یک حادثه پلاسکوی جدید رخ ندهد هرکدام از این حوادث خسارت جانی غیرقابل جبرانی دارد، خسارت مالی قابل جبران است اما خسارت جانی را چه کسی میتواند جبران کند؟
مشکل درآمدهای ناپایدار شهرداری باید برای همیشه حل شود
درویشیان بیان کرد: بحث مشکل درآمدهای شهرداری و ناپایداری درآمدهاست که سبب تخلف میشود. این موضوع باید یک بار برای همیشه حل شود در غیر این صورت، این روند جز خسارت به محیط زیست و فرهنگ و سایر بخشها چیزی ندارد. درآمدهای ناپایدار در سالهای اخیر سبب شده تراکمفروشیها و سایر موضوعات این چنینی ایجاد شود اما اگر یک زلزله در تهران رخ دهد، با این ساخت و سازها، تراکم جمعیت و عدم دسترسیها، در زمان حوادث دستگاههای خدمترسان از جمله آتشنشانی چگونه میخواهند عواقب آن را بازسازی کنند؟
وی ادامه داد: از سوی دیگر سازمان بازرسی این آمادگی را دارد که انباشت مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی که بیش از 40 هزار میلیارد تومان است را پیگیری کند اما بخش حقوقی شهرداری باید در این زمینه فعالتر باشد و اگر دستگاهی در پرداخت مطالبات شهرداری کوتاهی میکند ما آماده پیگیری هستیم همچنین در انباشت بدهیهای شهرداری که رقم قابل توجهی است، اقدامات خوبی انجام شده اما بحث حقوقی شهرداری باید تقویت شود.