kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۹۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸

سودجویی برخی تولیدکنندگان پوشک از نبود نظارت کافی

برخی تولید‌کنندگان پوشک از نبود نظارت کافی در بازار ملزومات مورد نیاز کودک به مصرف‌کنندگان اجحاف می‌کنند.




به گزارش فارس، هرج و مرج در بازار پوشک حدود 2 سال است که تشدید شده و با وجود اهمیت قیمت این کالا، نظارت چندانی از سوی دستگاه‌های مسئول صورت نگرفته است.این در حالی است که تعداد تولیدکنندگان پوشک در کشور رقم بالایی نیست و کنترل قیمت تولیداتشان کار سختی به‌نظر نمی‌رسد.
 مسئولان تأکید زیادی بر لزوم بهبود نرخ رشد جمعیت دارند و این موضوع را عاملی برای رشد شاخص‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور می‌دانند. حال آنکه برای تحقق این هدف باید شرایط اقتصادی خانواده‌ها را نیز در نظر گرفت و در این جهت کنترل و مدیریت بازار لوازم بچه از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حال حاضر قیمت درج شده بر روی پوشک‌های تولیدی در کشور اختلاف قابل توجهی با نرخ فروش آن در بخشی از بازار خرده‌فروشی دارد، در عین حال، مراکزی مانند داروخانه‌ها این محصول را نرخ درج شده روی کالا عرضه می‌کنند و فروشگاه‌ها نیز با قیمتی بین نرخ درج شده بر روی کالا و نرخ خرده‌فروشی این محصولات را به خریداران عرضه می‌کنند.
به‌عنوان مثال قیمت مصرف‌کننده درج شده بر روی پوشک بچه 80 هزار و 500 تومان است که بر روی بسته‌بندی با لحاظ تخفیف 10 درصدی 72 هزار و 450 تومان درج شده است. این در حالی است که همین کالا در مرکز خرده‌فروشی با قیمت 63 هزار تومان به فروش می‌رسد. با توجه به اینکه فروشنده هیچگاه کالای خود را زیر قیمت عرضه نمی‌کند و از فروش آن سود می‌برد، قطعا در خرید از مراکز عمده‌فروشی، قیمت این پوشک پایین‌تر خواهد بود. به این‌ترتیب بین قیمت درج شده بر روی پوشک و نرخی که از سوی برخی خرده‌فروشان اعلام می‌شود اختلاف 17 هزار و 500 تومانی وجود دارد.
این در حالی است که علاوه‌بر نبود نظارت بر قیمت‌‌گذاری این محصول مهم، نرخ آن در سامانه 124 نیز درج نشده است.
از سویی تولیدکننده ماه‌هاست که عنوان «تخفیف 10 درصدی» را بر روی تولیداتش درج می‌کند و در این شرایط مشخص نیست چرا نرخ واقعی (قیمتی که کالا توسط خرده‌فروشی به مردم عرضه می‌شود) بر روی کالا درج نمی‌شود و دلیل عرضه آن تحت عناوینی مانند «تخفیف محدود» آن هم با قیمت بالا چیست؟