kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
واکنش کدخدایی به گزارش مندرس و خلاف واقع یک روزنامه علیه شورای نگهبان

شورای نگهبان با تهمت‌ها میدان را‌ ترک نخواهد کرد

قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان گفت: درخصوص بودجه شورای نگهبان، دیوان محاسبات همیشه اعلام کرده که شورای نگهبان از جمله نهاد‌هایی است که تمام گزارش‌های خود را کاملاًً شفاف به ما ارائه می‌کند و خدشه‌ای در گزارش‌های شورای نگهبان نبوده و نیست.



به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی، قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در نشست دوره‌ای با مدیران ستادی و رؤسای دفاتر نظارت استانی و شهرستانی شورای نگهبان که بصورت ویدئوکنفرانس با مراکز استان‌ها برگزار شد، خاطرنشان کرد: حتی اگر شورای نگهبان را بخواهیم در یک چارچوب غیردینی هم ارزیابی کنیم، نهادی مانند شورای نگهبان در اغلب کشور‌ها وجود دارد؛ به‌هرحال نظارت بر قانون اساسی و ارزش‌هایی که آن کشور‌ها به آن معتقد هستند، همیشه وجود داشته و دارد؛ لذا شورای نگهبان نیز در این جهت می‌تواند مشابه آن نهاد‌هایی باشد که کشور‌های دیگر دارند.
دکتر کدخدایی افزود: اما اهمیت مهم‌تری که برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده، همان نظارت بر اجرای موازین اسلامی است که در اصل چهارم قانون اساسی به آن‌ اشاره شده و در اصول دیگر نیز تبیین شده است.
وی با بیان اینکه اگر شورای نگهبان را بگوییم که پاسدار نظام جمهوری اسلامی ایران است، خیلی اغراق نکرده و بیراه نگفته‌ایم، افزود: اگر بخواهیم به برهان خلف استناد بکنیم، وقتی می‌بینیم که دشمنان و کینه‌توزان انقلاب اسلامی اینقدر به این نهاد هجمه و حمله می‌کنند، می‌فهمیم که پس شورای نگهبان از این جهت کار خود را درست انجام می‌دهد و در جایگاه صحیح و درستی هم قرار گرفته است.
دکتر کدخدایی گفت: تحریم شورای نگهبان که هیچ‌گونه مراوده بین‌المللی خاصی ندارد تا فعالیت‌های شورای نگهبان را تحت شعاع قرار دهد، نشان می‌دهد این تحریم به‌صورت سمبلیک انجام شده تا آمریکا عمق کینه و دشمنی خودش را نشان بدهد و به همه بفهماند که اگر جمهوری اسلامی ایران پایدار و استوار است، این نهاد‌هایی که تحریم می‌کنیم، این‌ها باعث شده‌اند و از جمهوری اسلامی ایران پاسداری می‌کنند.
وی با‌ اشاره به گزارش خلاف واقع یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار (در روز دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹) درخصوص بودجه شورای نگهبان، گفت: یک گزارش نخ‌نمایی که برای دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد در مورد بودجه شورای نگهبان بود، در صفحه چهار این روزنامه به چاپ رسیده که مطالب نامربوط، غلط و خلاف‌واقع را مجدداًً تکرار کرده بود؛ همان حرف‌هایی که بار‌ها پاسخ آن داده شده است.
وی افزود: اما چه می‌شود روزنامه‌ای که باید محل اعتبار و اعتنای مردم در اخبار و اطلاع‌رسانی باشد، یکسری اطلاعات غلط را به خورد مردم می‌دهد؛ آیا می‌توان گفت که این دست از مطالب و حرف‌ها ناآگاهانه به چاپ می‌رسد؟ این گزارش‌های غلط و تهمت‌هایی که گاهی‌اوقات برخی افراد به شورای نگهبان و یا به اعضای آن نسبت می‌دهند، آیا همه این‌ها در همان راستای تحریم که آمریکا اعمال کرده است، نیست؟
هجمه‌کنندگان داخلی علیه شورای نگهبان هم‌راستا با آمریکا عمل می‌کنند
سخنگوی شورای نگهبان گفت: به‌نظر هیچ فرقی بین این دو مقوله نیست؛ یعنی اگر رژیم آمریکا، شورا و اعضای شورای نگهبان را تحریم می‌کند، با آن کسی که در داخل این توهین‌ها، تهمت‌ها و افترا‌ها را ‌ترویج و شایع می‌کند، هیچ فرقی ندارد؛ چون آن هم در همان خط و مسیر رژیم آمریکا است. چون شورای نگهبان، به وظایف قانونی خود که در قانون اساسی آمده، عمل می‌کند و خارج از وظایف قانونی خود، نه هیچ ادعایی دارد و نه در حوزه‌های اقتصادی فعالیت دارد و نه در حوزه‌های سیاسی نفعی دارد تا بخواهد دخالت خاصی بکند و یا خدایی ناکرده نسبت به افراد سوگیری داشته باشد.
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان درخصوص بودجه شورای نگهبان تأکید کرد: تمام بودجه شورای نگهبان بر اساس توافقی است که با سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود؛ اگر غیرقانونی است، پس دولت هم کار غیرقانونی انجام می‌دهد. این چه حرفی است که گفته می‌شود، دفاتر نظارت شورای نگهبان غیرقانونی است؟
دکتر کدخدایی اضافه کرد: درخصوص بودجه شورای نگهبان، دیوان محاسبات همیشه اعلام کرده که شورای نگهبان از جمله نهاد‌هایی است که تمام گزارش‌های خود را کاملاًً شفاف به ما ارائه می‌کند و خدشه‌ای در گزارش‌های شورای نگهبان نبوده و نیست.
وی ادامه داد: یک وقتی به آقایان دیوان محاسبات گفتم که اگر شما یک دیوان محاسبات در کشور هستید، ما اینجا در شورای نگهبان، هفت، هشت دیوان محاسبات داریم؛ آیت‌الله جنتی، آقایان فقها و بقیه بزرگان نسبت به همه مسائل مالی، جزءبه‌جزء سوال و پیگیری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که خدایی ناکرده خطایی صورت بگیرد.
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه این روزنامه یک گزارش قدیمی، کهنه و مندرسی را چاپ و مطرح می‌کند، گفت: مثلاً فردی در گذشته یک حرف‌هایی زد که بخشی از بودجه‌هایی که در قالب کمک‌ها به رؤسای سازمان‌ها و نهاد‌ها وجود دارد، فقط شورای نگهبان را مطرح کرد؛ اولاً از این مبلغ مگر چقدر از آن دریافت شده است؟ در حالی که معمولاً بخش اندکی از آن در اختیار قرار داده می‌شود و ثانیاً در مقایسه با کمک‌هایی که رؤسای سازمان‌های دولتی و دیگر سازمان‌ها دارند، اصلاً این رقم چقدر است؟
وی تأکید کرد: ضمن اینکه همه این مبالغ در قالب لایحه بودجه آمده است و در این قالب انجام می‌شود؛ دیوان محاسبات نیز رصد و نظارت می‌کند و در این جهت شورای نگهبان هیچ نگرانی ندارد.
دکتر کدخدایی خاطرنشان کرد: موارد این‌چنینی در واقع یک سلسله رفتار‌ها و اقداماتی است که به نوعی می‌خواهند از نهاد‌های عالی نظام از جمله شورای نگهبان مشروعیت‌زدایی کنند.
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان گفت: یک فردی که در گذشته سِمتی هم داشت، در موقع انتخابات، این‌طرف و آن‌طرف راه افتاده بود و می‌گفت شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها پول می‌گیرد! که بر علیه او شکایت کردیم، اما متأسفانه هیئت نظارت وقت مجلس مانند بقیه کار‌هایی که داشت، اقدام خاصی انجام نداد، ولی خوشبختانه در قوه قضائیه در حال رسیدگی است و او باید مستندی در این خصوص ارائه کند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در همین انتخابات مطالب زیادی علیه اعضای شورای نگهبان گفته شد که مثلاً پول می‌گیرند و افراد را تأیید می‌کنند، افزود: نسبت به خود من که چند تا شرکت به نام ما درآوردند، قبلاًً CNN حساب‌های بانکی سوئیس برای من درست می‌کرد و روی سایت خودش می‌گذاشت، که البته با پیگیری‌های حقوقی حکمی‌بر علیه   CNN  گرفته شد که نمی‌دانم هنوز این مطالب گذاشته می‌شود یا خیر؛ این سایت برای همه مقامات کشور یک رقم‌هایی در حساب‌های سوئیس، برایشان فرض می‌کرد و هر چند وقت یک‌بار این مبالغ را برایشان افزایش می‌داد! و متأسفانه در داخل هم یک عده‌ای این حرف‌ها را می‌زنند و شرکت‌هایی را به نام ما و بستگان ما در می‌آورند.
آیت‌الله جنتی
 دختری ندارد که داماد داشته باشد
وی اضافه کرد: در چند انتخابات قبل می‌گفتند که رئیس‌جمهور وقت داماد آیت‌الله جنتی است، اصلاً آیت‌الله جنتی دختری ندارد که بخواهد دامادی داشته باشد. ما که از دشمن خیالمان راحت است که وظیفه او دشمنی و کینه‌توزی است، اما از دوستانی که در داخل هستند انتظار داریم وقتی مطلبی می‌شنوند و خبری وجود دارد، قبل از اینکه آن را‌ترویج و شایع کنند، می‌توانند زنگ بزنند و سوال کنند.
وی تأکید کرد: با این‌گونه مسائل شورای نگهبان از میدان به در نخواهد شد؛ و ما وظایف قانونی خودمان را انجام خواهیم داد و با این تهمت‌ها و افترا‌ها میدان را ‌ترک نخواهیم کرد و تا زمانی که مسئولیت داریم، ان‌شاءالله مسئولیت خود را انجام خواهیم داد و زمانی هم که نبودیم خدا را شکر می‌کنیم که مسئولیتی نداریم.