kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۱۸۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲

قربانیان کرونا رکورد زد آیا در کاهش محدودیت‌ها تجدید نظر می‌شود؟

افزایش آمار مبتلایان و موارد بستری در کنار روند صعودی جان باختگان نشان می‌دهد کرونا انگار قصد ندارد دست از سر ما بردارد.

 
  سرویس اجتماعی-

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام جدیدترین آمار مربوط به کرونا در کشور از جان باختن 162 نفر دیگر بر اثر کرونا خبر داد، عددی که رکورد جدیدی از جان‌باختگان را به ثبت رساند. سیماسادات لاری با‌اشاره به اینکه طی بازه زمانی 8 تا 9 تیرماه دو هزار و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند، افزود: یک هزار و ۴۶۱ مورد نیز بستری شدند.
وی با‌اشاره به اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است، گفت: متاسفانه در طول این مدت، ۱۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.
لاری با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون ۱۸۶ هزار و ۱۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، افزود: سه هزار و ۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.
علاوه‌بر این، مدیرکل روابط عمومی علوم پزشکی شهرستان مشهد درباره اوضاع این شهر از نظر شیوع کرونا اظهار داشت: وضعیت مشهد از نظر ابتلاء به کرونا از وضعیت قرمز عبور کرده و به وضعیت «هشدار بسیار بالا» رسیده است!
حمیدرضا رحیمی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: مردم در ترددهای روزمره خود بسیاری از مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همین امر سبب افزایش صعودی آمار مبتلایان به کرونا شده است. با این وضعیت امکان بازگشت برخی محدودیت‌ها در صورت تائید ستاد استانی کرونا وجود دارد.
اهتمام دولت
 در مدیریت کرونا کم شده است؟
بحرانی شدن شرایط کرونا در کشور در حالی است که به نظر می‌رسد ستاد مقابله با کرونا آنطور که باید نسبت به این مسئله دغدغه ندارد.
نگاهی به تصمیم‌های ستاد مقابله با کرونا که در راس آن رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی قرار دارند نشان می‌دهد تصمیم‌های اتخاذ شده اخیر یعنی بازگشایی‌های حداکثری و به نوعی ساده انگاشتن مسئله کرونا همچنین کمرنگ کردن نقش نظرات تخصصی مسئولان نظام سلامت کشور اثرات سوئی در مدیریت کرونا در کشور داشته است.
همان‌طور که در خردادماه رکورد ابتلا به کرونا در کشور شکسته شد، روز گذشته رکورد جان باختگان بر اثر کرونا نیز شکسته شد و این در حالی است که جلوه و نشانه موثری از مدیریت کرونا در کشور دیده نمی‌شود؛ بررسی برخی از تصمیم‌های دولت در این راستا مهر تاییدی بر نبود مدیریت کرونا است، به عنوان نمونه رئیس‌جمهور اخیرا از اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی سربسته از 15 تیرماه خبر داد.
طولانی در نظر گرفتن بازه زمانی اجباری کردن استفاده از ماسک با وجود در دسترس بودن ماسک در حالی است که نمودار مبتلایان و جان باختگان کرونا در کشور در تیرماه، شباهت‌های زیادی به نمودار مبتلایان و جان باختگان در روزهای پیک این بیماری یعنی اواخر اسفند و فروردین ماه پیدا کرده است.
بدون شک عقب‌نشینی دولت از مدیریت کرونا در ادامه ضربه‌های سهمگین‌تری در پی خواهد داشت؛ اینکه چرا ستاد مقابله با کرونا دیگر بر مسائلی چون سفرهای بین استانی، استفاده از اماکنی چون پارک‌ها، قهوه‌خانه‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و دیگر مراکز تجمع افراد نظارت جدی ندارد جای بسی تامل و سؤال دارد؟!
هشدار رهبری
 نسبت به ساده‌انگاری کرونا
شاید به همین دلیل بود که اخیرا رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با رئیس‌و مسئولان عالی قضائی با انتقاد از برخی افراد که مسئله‌ کرونا را تمام‌شده می‌دانند، گفتند: «در اثر فداکاری دستگاه‌ها و کادرهای درمانی و بهداشتی و همچنین مجاهدت داوطلبانه‌ گروه‌های مردمی و همکاری عموم مردم، ایران به‌عنوان یک کشور موفق در دنیا معرفی شد اما این مربوط به ابتدای کار بود و اکنون متأسفانه آن حرکت و مجاهدت از جانب بعضی مردم و مسئولان سست شده است.»
وزارت بهداشت همچنان
 در خط اول درمان کرونا است
سست شدن و ساده انگاری کرونا از جانب برخی مسئولان در حالی است که وزارت بهداشت، به عنوان متولی سلامت مردم همچنان به مانند روزهای نخست در خط اول مبارزه با کرونا در حوزه درمان است. با این حال با گذشت حدود پنج ماه از شیوع کووید19 در کشور و تلاش‌های بدون وقفه کادر بهداشت و درمان، گلایه‌هایی از جانب این افراد دیده می‌شود.
پرستاران و پزشکان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز معتقدند برخی مسئولان با ساده گرفتن کرونا و القای این موضوع از طریق برخی ازتصمیم‌های‌اشتباه سبب شده‌اند تا تلاش‌های کادر درمان کشور کم اثر شود. اینکه پس از بازه زمانی حرکت به سمت کنترل کرونا، دوباره این بیماری در کشور اوج گرفته یعنی تجدید خستگی و فشردگی کار کادر بهداشت و درمان کشور.
به همین منظور رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنانشان در ارتباط تصویری با رئیس‌و مسئولان عالی قضائی با تشکر از خدمات طاقت‌فرسای کادرهای درمانی، شیوع بیماری را موجب خسته شدن این زحمت‌کشان دانستند و افزودند: «اینکه گفته می‌شود باید کاری کرد که مشکلات اقتصادی از ناحیه‌ کرونا به وجود نیاید، حرف درستی است اما در صورت بی‌توجهی و شیوع گسترده‌ بیماری، مشکلات اقتصادی هم بیشتر خواهد شد.»
البته تغییر خطرناک رفتار برخی از مردم در مواجهه با کرونا نیز در افزایش دوباره این بیماری اثر مستقیمی داشته است. نگاهی به نحوه حضور مردم در اماکن عمومی مختلف و ضعف در رعایت مسائل بهداشتی همچنین نظرشان درباره این بیماری مهر تأییدی بر این مدعا است.
چرا سیاست اطلاع‌رسانی کرونا تغییر کرد؟
علاوه‌بر موارد مذکور تغییر سیاست اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز در روند صعودی کرونا بی‌تاثیر نبوده است. کاهش نشست‌های سخنگوی وزارت بهداشت و سایر معاونان این وزارت خانه به نسبت ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشور در حالی است که شرایط کنونی مشابه همان زمان است.
اطلاع‌رسانی دقیق و روزانه، هشدارهای جدی، پاسخگویی به هر سؤال و ابهام و تشریح دستاوردها و اقدام‌های انجام شده بخشی از عملیات اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در بازه زمانی اسفند 98 تا ابتدای خرداد 99 بود. اما به یکباره با تغییر سخنگوی وزارت بهداشت و کم شدن تعداد نشست‌های اطلاع‌رسانی، جای آن هشدارها و پاسخگویی‌ها خالی شد و وزن مطالب مرتبط با کرونا در رسانه‌ها کاهش یافت. به جرأت می‌توان گفت کمرنگ شدن این موارد در رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی، نقش بسیاری بر تصمیم مردم در مواجهه با کرونا داشته است.
اکنون که شرایط کرونا در کشور باردیگر به مرحله بحران رسیده است جا دارد تا مسئولان نظام سلامت نیز با اهتمام بیشتری در بحث اطلاع‌رسانی و دفاع از مواضع خود حاضر شوند. به عنوان نمونه چندی پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: اگر ببینم که حتی دو درصد بار مسافر مترو و اتوبوس افزایش یافته و به این دلیل فاصله‌گذاری‌ها به هم می‌ریزد، قطعا اعلام می‌کنم که وضعیت طرح ترافیک به قبل بازگردد.
اما امروز با گذشت قریب یکماه از اظهار نظر وزیر و افزایش موارد ابتلا و بستری در پایتخت که حمل‌ونقل عمومی در آن نقش به سزایی دارد، خبری از دفاع یا پس گرفتن اظهارات گفته شده از جانب وزیر بهداشت نیست و به نظر می‌رسد مسئولان نظام سلامت از مشارکت در تصمیم‌گیری‌های ستاد مقابله با کرونا کنار گذاشته شده‌اند.
با توجه به این مسائل، تا وضعیت کشور به روزهای نخست شیوع کرونا بازنگشته، لازم است مسئولان ستاد مقابله با کرونای کشور و در راس آنها دولت، نسبت به کاهش محدودیت‌ها تجدیدنظر کرده و از نظرات تخصصی مسئولان نظام سلامت کشور بیش از پیش استفاده کنند.
درخواست اعمال محدودیت‌های جديدکرونايي در تهران
در همین زمینه دیروز رئیس‌ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا کلانشهر تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به فوت ۱۶۲ نفر در سراسر کشور در ۲۴ ساعت گذشته که بیشترین آمار فوتی‌ها از آغاز شیوع بیماری تا امروز است آیا برنامه خاصی برای اعمال مجدد محدودیت‌ها در استان تهران دارید؟ گفت: با توجه به شرایط موجود اعمال محدودیت متناسب با شرایط هر شهر و استان لازم است و به همین علت نامه‌ای مشترک با امضای بنده و استاندار تهران در 6 بند امروز تهیه و به ستاد ملی کرونا ارسال کردیم تا براساس مصوبه ستاد ملی، محدودیت‌های جدیدتری در شهر تهران اجرا شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زالی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا این محدودیت‌ها مختص ساعات کار ادارات است یا اماکن؟ افزود: این پیشنهاد 6 بند دارد که همه مصادیق قبلی را در بر می‌گیرد و پیشنهاد‌ها به صورت عمومی‌تر مطرح شده است و امیدواریم با تایید ستاد ملی کرونا و با ساز وکار‌هایی که در ستاد تهران و استانداری طراحی شده است اعمال شود.