معاون شهردار تهران:
دولت سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی را پرداخت نکرده است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از عدم واریز سهم شهرداری تهران از جرایم راهنمایی و رانندگی توسط دولت گلایه کرد.
به گزارش معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، سید مناف هاشمی صبح دیروز در شورای مدیران حوزه حمل ونقل و ترافیک با اشاره به اینکه باید برای منابع و بودجه تصویب شده شهرداری تهران برنامهریزی داشته باشیم گفت: توسعه مترو یکی از اولویت های مدیریت شهری است و بهره برداری از 12 ایستگاه در خط 6 و 7 تا پایان سال در دستور کار قرار دارد از اینرو باید 50 درصد بودجه حمل ونقل و ترافیک از سوی معاونت برنامهریزی در اختیار ما قرار گیرد.
هاشمی از مجتمعهای ایستگاهی مترو به عنوان یکی از منابع درآمدی شهرداری در بخش حمل ونقل یاد کرد و افزود: کسب بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان درآمد از طریق مجتمعهای ایستگاهی مترو هدفگذاری شده است و معتقدم مسیرهایی که برای رسیدن به منابع مالی طی میکنیم تحققپذیر است.
وی با بیان اینکه برای تکمیل و تجهیز خط 6 و 7 مترو با دستور شهردار تهران مقرر شد 100 میلیارد تومان برای خط 6 و 100 میلیارد تومان برای خط 7 از سوی شهرداری تهران در اختیارمان قرار گیرد، اظهار داشت: تاکنون برای خط 6 و 7 مترو بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان هزینه شده این در حالی است که هدفگذاری بهرهبرداری از 12 تا 14 ایستگاه تا پایان سال جاری در این دو خط حدود سه هزار میلیارد تومان نیاز دارد، اما برابر توافقاتی که با پیمانکاران داشتیم اکنون با تزریق هزار و 300 میلیارد تومان میتوانیم درصد بیشتری از کار را به سرانجام برسانیم.
معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به منابع دولت گفت: به عنوان مثال سالانه بالغ بر هزار میلیارد تومان از طریق دوربینهای ثبت تخلف شهرداری تهران به عنوان جرایم رانندگی به خزانه دولت واریز میشود که برابر قانون سهمی از آن به شهرداری تهران تعلق میگیرد، این در حالیست که متاسفانه دولت این پول را به شهرداری پرداخت نکرده است.
هاشمی از عدم واریز سهم شهرداری تهران از جرایم راهنمایی و رانندگی نیز گلایه کرد و افزود: بر اساس ماده 23 جرایم راهنمایی و رانندگی مصوب مجلس شورای اسلامی، 60 درصد از جرایمی که بابت تخلفات رانندگی از مردم اخذ میشود مربوط به ساماندهی امور شهری است که بر اساس قانون 60 درصد از کل مبلغ جرایم مربوط به شهرداریها و 30 درصد مربوط به دهیاریها است بنابراین 42 درصد از مبلغ جرایم راهنمایی و رانندگی متعلق به شهرداری تهران است.
وی با تاکید بر اینکه جرایم راهنمایی و رانندگی تهران بر اساس قانون باید صرف حل مشکلات تهران اعم از توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه مترو شود و هر مبلغی که از جرایم راهنمایی و رانندگی پرداخت شود مجدداً منابع آن به جیب مردم پایتخت برمیگردد ادامه داد: معتقدم این ظلم بزرگی است که توسعه و نوسازی ناوگان عمومی پایتخت را با مشکل مواجه کرده است.