kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۹۷۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰

رونمایی از نسخه دریایی سامانه پدافندی سوم خرداد

همزمان با سی‌ام خردادماه سالروز هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز ‌تروریست‌های آمریکایی در آب‌های جنوب کشور، تصاویر جدیدی از نسخه دریایی سامانه پدافندی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه برای نخستین بار منتشر شد.


بر این اساس، سامانه پدافندی سوم خرداد که به‌صورت محمول بر روی شناور شهید سیاوشی نیروی دریایی سپاه قرار گرفته است، در حین حرکت و دریانوردی این شناور در آب‌های خلیج‌فارس موفق می‌شود به سمت هدف خود شلیک و آن را مورد اصابت قرار دهد.
به گزارش فارس، سامانه پدافندی سوم خرداد که با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه به‌ صورت صددرصد بومی ‌در این نیرو به ‌صورت انبوه تولید شده است؛ همان سامانه پدافندی است که بامداد ۳۰ام خردادماه ۱۳۹۸ یک فروند پهپاد فوق پیشرفته MQ- 4C‌ترایتون  ‌تروریست‌های آمریکایی را در آب‌های جنوبی کشور و در محدوده کوه مبارک در ارتفاع ۵۰ هزار پایی هدف قرار داد.
این سامانه که نخستین بار در بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه از آن رونمایی شد، قابلیت درگیری همزمان با ۴ هدف را دارد و مأموریت آن مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک‌های کروز و پهپاد است که می‌تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند.
گفتنی است، سال گذشته نیز سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفت‌وگویی تلویزیونی خبر از طراحی و ساخت سامانه پدافندی داده بود که بر خلاف سامانه‌های موجود در دنیا که ثابت و استقراری هستند، این سامانه در حین حرکت با هدف درگیر می‌شود و آن را منهدم می‌کند.
موشک طائر- ۲ که موشک اصلی سامانه پدافندی سوم خرداد است نیز در نیروی هوافضای سپاه توسعه یافته و به‌صورت انبوه تولید شده است. علاوه‌بر طائر- ۲، سامانه سوم خرداد قابلیت شلیک موشک‌های صیاد- ۲سی با برد ۷۵ کیلومتر را هم دارد.
همچنین برای نخستین‌بار تصاویری از مراحل تولید و خط تولید این سامانه در مجموعه‌های صنعتی نیروی هوافضای سپاه منتشر شده است که از جمله نکات قابل توجه آن حضور زنان و مردان جوان در مراحل ساخت یک سامانه دفاعی است.
گفتنی است، شناور شهید سیاوشی نیروی دریایی سپاه نیز که در این تصاویر سامانه پدافندی سوم خرداد را حمل می‌کند، تولید داخل و همان شناوری است که در ماجرای مواجهه با ناوگان پنجم  ‌تروریست‌های آمریکایی در ۱۹ فروردین‌ماه امسال در حین گشت‌زنی در خلیج ‌فارس با ناو
USS Vella Gulf  ‌تروریست‌های آمریکایی رو‌به‌رو شده بود که با اقدام حرفه‌ای و هوشمندانه خود موفق به کنار زدن ناو آمریکایی شد.