kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۹۴۸
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
همتی خبر داد

توافق با عراق برای خرید کالاهای اساسی و دارو

در شرایطی که ایران منابع زیادی با توجه به صادرات گاز و برق در عراق دارد، رئیس‌کل بانک مرکزی از توافق با این کشور برای ورود کالاهای ضروری در ازای این منابع به کشور خبر داد.


چندی پیش وزیر نیرو طی سفر به عراق 400 میلیون دلار از طلب کشورمان را وصول کرد و تقریبا هم زمان با آن، عبدالناصر همتی وعده بازگشت ثبات به بازار ارز را داد؛ برهمین اساس، نرخ ارز حدود هزار تومان کاهش یافت و به کانال 16 هزار تومان برگشت. با این حال، نرخ ارز مجدداً رو به افزایش و از 18 هزار تومان هم گذشت.
در همین زمینه، رئیس کل بانک مرکزی به عراق رفت تا درباره مطالبات ارزی ایران از عراق مذاکراتی داشته باشد. بر همین اساس، عبدالناصر همتی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: سال گذشته توافقنامه خوبی، درخصوص نحوه استفاده ازمنابع ناشی از صادرات گاز وبرق به عراق، امضا کردیم.
وی افزود: لیکن به‌خاطر برخی مشکلات، تفاهم‌نامه به‌طور کامل عملیاتی نشده بود. درخصوص نحوه اجرای تفاهم‌نامه و استفاده از منابع بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی و دارو به نتایج خوبی رسیدیم که انشاا... از هفته آینده مراحل عملیاتی آن آغاز خواهد شد. ارزش صادرات گاز و برق ایران به عراق سالیانه، چندین میلیارد دلار است.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به علاوه، میلیاردها دلار از منابع بانک مرکزی نیز در این کشور است که درمورد نحوه استفاده از آن بر اساس تفاهم‌نامه سال گذشته به توافق رسیدیم. اراده نخست ‌وزیر محترم وسایر مسئولین عراق، بر گسترش همکاری‌ها و مراودات تجاری و مالی بین دوکشور، نوید افزایش مبادلات دوکشور رامی‌دهد.
در همین زمینه، همتی پس از دیدار همتای عراقی خود اظهار داشت: ایران منابع مالی قابل توجهی در عراق دارد که توافق شد از این منابع برای خرید کالا‌های غیرتحریمی ‌و اساسی استفاده کنیم. بهره‌برداری از منابع ایرانی در عراق در چارچوب توافقنامه سازوکار پرداخت مالی بین ایران و عراق صورت می‌گیرد.
به گزارش صدا و سیما، علی العلاق رئیس بانک مرکزی عراق نیز با‌ اشاره به اینکه بخش بیشتر منابع مالی ایران در عراق مربوط به صادرات گاز و برق است، گفت: با توافق جدید، از این پس از این منابع مالی برای صادرات کالا‌های ضروری به ایران استفاده‌ می‌شود. با توافقنامه سازوکار مالی در سطح بین‌المللی موافقت شده است.
گفتنی است، پیش‌بینی می‌شود با توجه به اقدام اخیر بانک مرکزی برای تامین نیازهای وارداتی مجدداً ثبات به بازار ارز بازگردد.