kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
برگزاری نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی

قاضی مسعودی مقام: اگر سیستم بانکی ما نظارت داشت، این همه پول هدر نمی‌رفت

نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات ۲۱ متهم کلان ارزی روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.




به گزارش میزان، در ابتدای این جلسه وکیل متهم سعیدی‌فر که در حال حاضر در خارج از کشور به سر می‌برد، در جایگاه قرار گرفت و به دفاع از موکل خود پرداخت.
وکیل متهم سعیدی‌فر گفت: موکلم در بخش صرافی هیچ کاری برخلاف قانون انجام نداده است، موکلم صرفاً با گروهی کار کرده است که امروز به عنوان متهم در دادگاه حضور دارند.
وی افزود: موکل من تمام اقدامات خود را در سامانه سنا ثبت کرده است. آیا نهاد‌های نظارتی که وظیفه‌شان نظارت بر عملکرد صرافی‌ها است در این باره گزارشی ارائه کرده‌اند؟ وزارت صمت و بانک مرکزی از نهاد‌های نظارتی هستند، آیا بانک مرکزی که لیست سیاه را اعلام می‌کند این افراد را در لیست سیاه قرار داده است؟
قاضی مسعودی مقام در پاسخ به این سخنان گفت: عدم نظارت توجیه رفتار مجرمانه نیست. اتهامات موکل شما معاملات غیر مجاز است. نهاد نظارتی که می‌گویید مانند بانک مرکزی خود متهم است. برخی از وجوه متهمین که مبالغی دریافت کرده‌اند در دادگاه کیفری2 بررسی خواهد شد. مقامات بانک مرکزی نیز باید پاسخگو باشند. سیستم بانکی ما نظارتی نداشته است، اگر نظارتی بود این همه پول نمی‌رفت و این نشان دهنده وجود فساد است. رئیس‌ دادگاه تاکید کرد: وظایفی که بر عهده برخی کارکنان دولت است درست انجام نمی‌شود که این موضوع به خاطر عدم تخصص، عدم رعایت موازین اخلاقی و دینی است و چینش‌ها طوری است که نه تخصصی دارند و نه خودشان تعقیب‌کننده هستند، همه پرونده‌های ما به علت عدم نظارت است.
در ادامه وکیل متهم سعیدی‌فر گفت: موکل من موردی به تنهایی انجام نداده است و شاید ۳۰، ۴۰ نفر دیگر هم بوده‌اند که با آنها نیز امضا داشته است. موکلم می‌گوید ما مرده‌شور بودیم و کاری نداشتیم این مرده کیست. اگر به ما می‌گفتند این ارز، ارز اتاق مبادلات است جریان متفاوت بود. همچنین موکلم بیان داشته در هر موردی از طرف بانک به وی دستور داده می‌شد همان کار را انجام می‌داده است.
در ادامه قاضی مسعودی مقام در پاسخ به تناقض‌ها در سخنان این وکیل گفت: پرونده را درست نخوانده‌اید. این توضیحاتی که درباره مراجع نظارتی و صرافی‌ها ارائه می‌دهید همه می‌دانند به چه شکلی است، شما به اظهارات دیگران هم توجه ندارید.
همه متهمان صفر تا صد پرونده
تعقیب خواهند شد
وی همچنین خطاب به وکیل مدافع که خواستار پاسخگویی همه افراد دخیل در پرونده بود، اظهارداشت: بقیه متهمان صفر تا صد تعقیب خواهند شد، هیچ مقامی مصون نخواهد بود. ابعاد این پرونده وسیع است. افرادی دیگر اضافه خواهیم کرد و تعیین تکلیف خواهد شد. ما تمام ‌اشخاص حقیقی و حقوقی را در این پرونده مورد بررسی و تعقیب قرار خواهیم داد و در حال انجام تحقیقات بیشتر در این پرونده هستیم.
بعد از پایان سخنان وکیل مدافع متهم سعیدی‌فر، متهمان رستمی و اسدبیگی برای پاسخ به سؤالات قاضی در جایگاه حاضر شدند.
در ادامه جلسه دادگاه، وکلای متهمان متواری یعنی منزوی و لارجانی که هر دو در خارج از کشور اقامت دارند، در جایگاه قرار گرفته و اعلام کردند: متن دفاعیات بر اساس صحبت‌های تماس تلفنی با این دو متهم بیان می‌شود.
در ادامه دادگاه قاضی با اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعدی دادگاه متعاقباً اعلام خواهد شد.