kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲

صعود خیالی قیمت مسکن در کیش(یادداشت خبرنگار)



با آغاز شیوع ویروس «کرونا» بازار مسکن در کل کشور با افزایش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد که این رشد افزایش صعودی دامن جزیره کیش را نیز گرفته است. علی‌رغم تقاضای خرید در این وضعیت افسارگسیخته بازار که به شدت با کاهش خریدار روبه‌رو شده است تحقیقات و بررسی‌ها نیز نشان می دهد ویروس «کرونا» حتی مراجعه به دفاتر مشاوران املاک و فضای مجازی بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده و اکثریت دفاتر بنگاه‌های املاک را در خرید و فروش با کسادی بی‌سابقه‌ای مواجه کرده است.
با وجود افت بی‌سابقه تقاضای خرید و فروش به طور غیرمنتظره همچنان شاهد سیرصعودی 30 الی 40 درصدی افزایش قیمت خیالی مسکن بدون خریدار در جزیره کیش هستیم.
جولان این افزایش و گرانی بی‌سابقه افسارگسیخته در جزیره کیش با هزاران واحد آپارتمان نیمه‌ساخته و آماده خالی وضعیت نامشخص و ابهام‌آوری است که فقط نرخ افزایش ارز، پررنگ‌ترین بهانه و دلیل آن است که به گفته بعضی از مشاوران املاک در جزیره کیش باعث شده که بعضی از مالکان فردی و انبوه‌ساز تمایلی به فروش آپارتمان‌های خود به خاطر قیمت افزایش ارز و گرانی مصالح ساختمانی نداشته باشند و فقط قیمت را افزایش بدهند حتی با وجود افت تقاضای خرید که رکورد اقتصادی در بازار مسکن هم شده است.
بعضی از کارشناسان مسکن نیز اعتقاد دارند که اثرگذاری ویروس «کرونا» بر تقاضای بازار مسکن اتفاقی ناخواسته در افزایش قیمت مسکن در کل کشور و به ویژه در کیش بوده است که به هیچ وجه توجیه درست و منطقی برای خرید و فروش در میان مردم عادی ندارد مگر پای پولهای کثیف و بادآورده (پولشویی) در میان باشد برای اینکه بازار مسکن فقط در اختیار دلالان و بورسی‌ها در حال چرخش باشد تا روزی که اقتصاد در ایران ساماندهی و به ثبات و جایگاه اصلی خودش بازگردد و دست عدالت به جولان دادن مافیای بازار مسکن در کل کشور یک بار برای همیشه پایان بدهد.
کیش- فریدون پری‌نژاد