kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۹۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
نماینده مجلس:

فقر، قرنطینه سیستان و بلوچستان را شکست



نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی درباره شدت گرفتن بحران کرونا در سیستان و بلوچستان می‌گوید: قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی مدتی جواب داد، اما وقتی افراد می‌بینند خانواده‌شان به‌خاطر بی‌غذایی دارد از هم می‌پاشد، مجبورند کار کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت از بحرانی شدن استان سیستان و بلوچستان و بالا رفتن شیب ابتلا به کرونا در این استان خبر  و گفت: گزارش‌هایی از وضعیت نابسامان کارگران فصلی در این استان منتشر شد که با شدت گرفتن شیوع کرونا و تعطیل شدن ساخت و سازها، بیکار شده‌اند و وضعیت معیشتی آنان به خطر افتاده است.
علیم یارمحمدی افزود: در استان سیستان و بلوچستان ۷۴/۵ درصد از مردم زیر خط امنیت غذایی قرار دارند. همچنین، غالب افراد کارگر هستند و روزانه باید در محل‌هایی جمع شوند تا افرادی که دنبال کارگر می‌گردند، آنها را پیدا کنند.
یارمحمدی با تأکید بر اینکه بسیاری از این افراد مشمول هیچ‌کدام از طرح‌های معیشتی دولت قرار نمی‌گیرند، افزود: این افراد باید در حال حاضر نیز کارگری کنند تا بتوانند برای خانواده خود غذا تهیه کنند. مشکلات معیشتی افراد را مجبور می‌کند تا از خانه‌های خود بیرون بروند.
نماینده مردم زاهدان گفت: البته شانس خوب ما این است که در استان سیستان و بلوچستان،
5/۵1 رصد از مردم روستانشین و مابقی شهرنشین هستند که بیشتر این شهرنشینان در زاهدان و سیستان هستند. البته‌تراکم جمعیتی در این شهرها بالاست و افراد بیکار زیادی هم وجود دارند.
او همچنین با‌ اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان، آب آشامیدنی غیربهداشتی مصرف می‌کنند، گفت: ما هرچقدر هم پروتکل‌های بهداشتی را در اختیارشان قرار بدهیم، وقتی قرار باشد آب آشامیدنی  خود را با گالن و به روش غیربهداشتی تهیه کنند، اوضاع تغییری نمی‌کند. ما باید فکری اساسی به حال معیشت آنان بکنیم، چراکه همه این مشکلات باعث شده که شیوع کرونا در زاهدان، شیب تندی داشته باشد.
نماینده مردم زاهدان با بیان اینکه امکانات بهداشتی در زاهدان توزیع نمی‌شود، بیان می‌کند: قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی مدتی جواب داد، اما وقتی افراد می‌بینند که خانواده‌شان به‌خاطر بی‌غذایی دارد از هم می‌پاشد، مجبورند کار کنند.