kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۸۸۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
معاون بورس کالا خبر داد

رانت‌خواری 1000 میلیاردی دلالان آهن

معاون عملیات بورس کالای ایران با انتقاد از تعیین سقف در محصولات فولادی گفت: امسال بیش از یک‌هزار میلیارد تومان رانت از محل تفاوت قیمت بورس کالا و بازار نصیب دلالان آهن شده است.





رضا محتشمی‌‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد تعیین سقف قیمت محصولات فولادی در بورس کالای ایران اظهار داشت: ‌تعیین سقف قیمت در واقع همان دستوری شدن قیمت در بورس است که این مسئله هم با مسئله قیمت رقابتی بورس کالا در تناقض است و هم باعث ایجاد رانت برای
عده‌ای می‌شود.
وی افزود: مشکل در سال 97 به این صورت بود که ستاد تنظیم بازار به خاطر جهش نرخ ارز، تصمیم گرفت، سقف قیمت مصوبه‌ای برای محصولات فولادی تعیین کند، اما این موضوع به هیئت دولت محول شد که هیئت دولت هم از خود سلب مسئولیت کرد و ستاد اقتصادی دولت بعد از بررسی اعلام کرد که سقف قیمت در بورس کالا باید برداشته شود.
معاون عملیات بورس کالای ایران ادامه داد: برداشته شدن سقف قیمتی در بورس به صورت عمومی بوده و به کالای خاصی مرتبط نمی‌شود. بعد از مصوبه دولت، سقف قیمت در هیچ کالایی در بورس وجود نداشت و این مسئله تعیین سقف قیمت از نظر حقوقی بررسی شد که این رانت باعث تشکیل پرونده قضایی زیادی در دادگاه‌ها شد.
محتشمی‌‌پور اضافه کرد: جدای از مصوبه قانونی که سقف قیمتی در بورس کالا مشکل ایجاد می‌کند، این امکان را به برخی دلالان می‌دهد که بین قیمت بازار و قیمت تولیدکننده تفاوت ایجاد می‌شود و کم‌کم دلالان جای تولیدکنندگان در بورس را می‌گیرند و هر کس بتواند محصولات را در بورس بخرد، رانت نصیبش می‌شود.
به گفته وی، در سال جاری در گروه فولادی تاکنون یک میلیون و 17 هزار تن محصول فولادی در بورس ارائه و فروخته شده که با توجه به تفاوت میانگین یک‌هزار تومان، قیمت هر کیلو آهن در بورس و بازار آزاد در واقع امسال بیش از یک‌هزار میلیارد تومان رانت از محل تفاوت قیمت بورس کالا و بازار نصیب دلالان
شده است.
به گفته معاون بورس کالا، قیمت هر کیلو تیرآهن در بازار آزاد نرخ عمده‌فروشی هفت هزار و 578 تومان است، در حالی که همین محصول در بورس کالا 5500 تومان، یعنی با 2000 تومان تفاوت قیمت ارائه می‌شود.
همچنین میلگرد ذوب‌آهن اصفهان در بازار کیلویی 6670 تومان و در بورس 5470 تومان یعنی در هر کیلو 1200 تومان تفاوت قیمت
وجود دارد.