معاون وزیر نفت:
رفع تحریمها هنوز شامل صنعت پتروشیمی نشده است
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: تاکنون در زمینه رفع تحریمها و مقولات بیمه، فروش، حمل و نقل و مبادلات بانکی صنعت پتروشیمی گشایشی نشده است.
عباس شعری مقدم با بیان این که هماکنون الپیجی (LPG)، گلوگاه اصلی صنعت پتروشیمی کشور است، گفت: مالکان کشتیهای حملکننده LPG با وجود تمایل شدید به حمل این محصولات به دلیل تحریمهای بینالمللی قادر به تردد در بنادر ایران نیستند.
وی گفت: در بازه زمانی 6 ماه تعیین شده میان ایران و گروه 5+1، بیشتر جنبه اعتمادسازی و شروع مذاکرات آتی در صنعت پتروشیمی دنبال شده و در عمل سبب باز شدن بازار یا مراجعه مالکان قوی و عقد قراردادهای بلندمدت نشده است.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: شرکتهای بیمه بینالمللی پی اند آی (P&I) عملا تنها بازه زمانی 6 ماه را پوشش دادهاند و در مکاتبههای رسمی با مالکان کشتیهای حملکننده محصولات پتروشیمی نیز یادآوری و تاکید کردهاند که این موضوع هنوز آنها را از عقد قراردادهای بلندمدت منع میکند.
شعری مقدم ادامه داد: در دستورالعمل شرکتهای بیمه بینالمللی پی اند آی به مالکان کشتیها تاکید شده که در صورت بروز حادثه یا خسارت و باز بودن پرونده خسارتهای احتمالی تا پس از تاریخ 20 جولای، عملا شرکت بیمه پاسخگوی پرونده مذکور نخواهد بود؛ این مهم سبب شده شرکتهای معتبر بینالمللی مانند گذشته از اعزام کشتی خودداری کرده یا به صورت مورد به مورد به حمل محصولات اقدام کنند.
وی گفت: مالکان کشتی از دریافت کرایه یا هزینههایی که به نوعی مربوط به ایران است، خودداری میکنند، ضمن آنکه سیستم بانکی مشخصی برای انجام این مبادلات تعریف نشده است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: مالکان کشتی که از تسهیلات بانکی استفاده کردهاند با توجه به شرایط کنونی از عقد قرارداد یا اعزام کشتی به منطقه خودداری میکنند، البته همه مالکان اروپایی، ژاپنی، کرهای و یا شرکتهایی با شریکان آمریکایی ضمن تماس یا حتی دیدارهای حضوری در تهران، آمادگی کامل خود را برای شروع همکاری به شرط رفع محدودیتهای مربوطه، به ویژه برقراری پوشش بیمه «پی اند آی» اعلام کردهاند.
وی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای فروش محصولات پتروشیمی کشورمان اظهار کرد: در زمینه فروش محصولات پتروشیمی شرکتهای معتبر اروپایی، ژاپنی و کرهای علاقهمندی خود را برای حضور دوباره در بازار ایران اعلام کردهاند که در این زمینه جلسههای متعددی با شرکتهای مختلف در تهران برگزار شده است.
شعری مقدم افزود: بدون شک همکاری بلندمدت در زمینه فروش نیز همچون موضوع کشتیرانی در گرو پایان یافتن مهلت 6 ماه کشورهای 5+1 و دریافت مصوبههای قطعی برای همکاری بلندمدت ایران و این کشورهاست؛ ضمن آنکه بیشتر مذاکرههای فعلی با شرکتهای خارجی درباره محورهای جمعآوری اطلاعات تولید یا امضای قراردادهای STOP بوده است.
وی گفت: در بازه زمانی 6 ماه تعیین شده میان ایران و گروه 5+1، بیشتر جنبه اعتمادسازی و شروع مذاکرات آتی در صنعت پتروشیمی دنبال شده و در عمل سبب باز شدن بازار یا مراجعه مالکان قوی و عقد قراردادهای بلندمدت نشده است.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: شرکتهای بیمه بینالمللی پی اند آی (P&I) عملا تنها بازه زمانی 6 ماه را پوشش دادهاند و در مکاتبههای رسمی با مالکان کشتیهای حملکننده محصولات پتروشیمی نیز یادآوری و تاکید کردهاند که این موضوع هنوز آنها را از عقد قراردادهای بلندمدت منع میکند.
شعری مقدم ادامه داد: در دستورالعمل شرکتهای بیمه بینالمللی پی اند آی به مالکان کشتیها تاکید شده که در صورت بروز حادثه یا خسارت و باز بودن پرونده خسارتهای احتمالی تا پس از تاریخ 20 جولای، عملا شرکت بیمه پاسخگوی پرونده مذکور نخواهد بود؛ این مهم سبب شده شرکتهای معتبر بینالمللی مانند گذشته از اعزام کشتی خودداری کرده یا به صورت مورد به مورد به حمل محصولات اقدام کنند.
وی گفت: مالکان کشتی از دریافت کرایه یا هزینههایی که به نوعی مربوط به ایران است، خودداری میکنند، ضمن آنکه سیستم بانکی مشخصی برای انجام این مبادلات تعریف نشده است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: مالکان کشتی که از تسهیلات بانکی استفاده کردهاند با توجه به شرایط کنونی از عقد قرارداد یا اعزام کشتی به منطقه خودداری میکنند، البته همه مالکان اروپایی، ژاپنی، کرهای و یا شرکتهایی با شریکان آمریکایی ضمن تماس یا حتی دیدارهای حضوری در تهران، آمادگی کامل خود را برای شروع همکاری به شرط رفع محدودیتهای مربوطه، به ویژه برقراری پوشش بیمه «پی اند آی» اعلام کردهاند.
وی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای فروش محصولات پتروشیمی کشورمان اظهار کرد: در زمینه فروش محصولات پتروشیمی شرکتهای معتبر اروپایی، ژاپنی و کرهای علاقهمندی خود را برای حضور دوباره در بازار ایران اعلام کردهاند که در این زمینه جلسههای متعددی با شرکتهای مختلف در تهران برگزار شده است.
شعری مقدم افزود: بدون شک همکاری بلندمدت در زمینه فروش نیز همچون موضوع کشتیرانی در گرو پایان یافتن مهلت 6 ماه کشورهای 5+1 و دریافت مصوبههای قطعی برای همکاری بلندمدت ایران و این کشورهاست؛ ضمن آنکه بیشتر مذاکرههای فعلی با شرکتهای خارجی درباره محورهای جمعآوری اطلاعات تولید یا امضای قراردادهای STOP بوده است.