حمایت نعمتزاده از قیمت جدید خودروها
وزیر صنعت و تجارت با حمایت از گران شدن قیمت خودروها گفت: قیمتی که شورای رقابت اعلام کرد معقول است!
به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدرضا نعمتزاده در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: قیمت نهایی خودرو بین حدود 2/3 درصد تا 10 درصد نسبت به نوع خودرو تغییر پیدا کرده است، این افزایش قیمت شامل دو درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده است که مجلس امسال اضافه کرده است، حدود 25 درصد نرخ بیمه شخص ثالث که قوه قضائیه برای نرخ دیه تعیین کرده و ایربگ که امسال اجباری و در قیمت نهایی خودرو لحاظ شده است.
وی اضافه کرد: هر چند قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت مربوط میشود اما باید گفت قیمتی که مشخص شده نسبت به قیمت آخر 91 و براساس هزینههای 91 محاسبه شده بود و از اردیبهشت 92 به اجرا درآمد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بحث تغییر موتور از یورو 2 به یورو 4 نیز در قیمت جدید خودرو لحاظ شده است.
نعمتزاده گفت: اگر این هزینهها را که در قیمت قبلی خودرو نبوده است، کسر کنیم حتی حداقل قیمت هم، منفی میشود؛ حال این که ما تورم را هم در این دو سال داشتهایم.
وی با بیان اینکه دیگر هزینهها و تغییر نرخ ارز نیز در قیمتهای جدید لحاظ شده است، افزود: به نظر من قیمتی که شورای رقابت داد قیمت معقولی است و امیدواریم رسانهها هم کمک کنند تا آنچه مصوب شده به اطلاع مردم برسد.
نعمتزاده گفت: قیمتهای جدید در پایگاههای اینترنتی خودروسازها هم آمده که همان تصمیم شورای رقابت است و صنایع ما هم دارند تلاش میکنند با افزایش تولید، هزینهها را کاهش دهند.
وزیر صنعت افزود: ما در سه ماه و نیم گذشته بالای 90 درصد افزایش تولید خودروهای سبک و سواری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم که این نشان میدهد خودروسازان تلاش زیادی میکنند.
نعمتزاده در پاسخ به این سؤال که آیا تکدر رئيسجمهور از افزایش قیمت خودروها برطرف شد؟ گفت: اطلاعات را خدمتشان فرستادیم.
وی افزود: به آقای روحانی گزارشهایی اعلام شده بود که حتی تا 30 درصد قیمتها اضافه شده است و این اطلاعات از طریق بعضی رسانهها منتقل شده و نادرست بود!
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از اول مهر صددرصد خودروهای سواری و سبک تولیدی از استاندارد یورو 4 برخوردار خواهد شد.
این در حالی است که پیش از این، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش توسعه نقش بخش خصوصی در اهداف سازمان ملل متحد در اتاق بازرگانی ایران گفته بود: از ابتدای تیر همه خودروهای سواری کشور با استاندارد یورو 4 به بازار وارد میشود.
محمدرضا نعمتزاده در ادامه مصاحبه مشترک با وزیر بهداشت درباره میزان آمار بالای تصادفات در کشور به دلیل نبود خودرو با استانداردهای کافی و لازم گفت: صنایع ملزم هستند طبق استاندارد ملی عمل کنند مثلا در مورد خودرو بیش از 50 مورد استاندارد هست که مؤسسه استاندارد نظارت دارد و بر مبنای این استانداردها خودرو شمارهگذاری میشود.
وی گفت: البته این استانداردها به تدریج در حال تکمیل شدن است مثلا از اول امسال داشتن کیسه هوا و ایربگ در خودروها اجباری شد جز یک خودروی قدیمی که آنهم تا آخر شهریور مجاز به تولید است و بعد از آن تولیدش متوقف میشود.
نعمتزاده افزود: در سامانه ترمز هم ABS یا دیگر استانداردها اجباری شده است و رعایت میشود.
وی در مور مسايل زیست محیطی خودروها هم گفت: استاندارد بیش از 90 درصد خودروهای سواری از یورو 2 به یورو 4 تبدیل شده است که نیاز به سوخت کیفی دارد و آن را هم وزارت صنعت درصدد است به خصوص در شهرهای بزرگ تا آخر شهریور به بنزین یورو 4 تبدیل کند.
گفتنی است حمایت وزیر صنعت از گران شدن 7 میلیون تومانی برخی خودروها در حالی صورت گرفت که تا پیش از این سخنگوی دولت نسبت به این مسئله انتقاد کرده و گفته بود رئيسجمهور از شنیدن خبر افزایش قیمت خودروها مکدر شده است.
نوبخت همچنین بارها تاکنون تاکید کرده که دولت مخالف افزایش قیمتهاست.
اعتراض به قیمت های جدید
از سوی دیگر برخلاف حمایت نعمتزاده از قیمت جدید خودروها یک عضو ناظر شورای رقابت از اعتراض شدید برخی از اعضای این شورا به قیمتهای جدید خودرو در جلسه 25 تیر ماه شورای رقابت خبر داد.
محمدعلی مددی در گفتوگو با فارس با تشریح جزئيات جلسه مذکور اظهار داشت: در این جلسه اعتراض شدید اعضای ناظر شورای رقابت نسبت به قیمتگذاری جدید خودروها مطرح شد و سؤال کردیم که تعیین این قیمتها بر چه مبنایی صورت گرفته است؟
وی افزود: در این جلسه مقرر شد جزئیات نحوه قیمت گذاری خودروها در جلسه بعدی شورای رقابت برای اعضای این شورا ارائه شود و در صورتی که اعضای شورا قانع نشدند، در قیمت گذاری خودرو تجدید نظر شود.
وی اضافه کرد: هر چند قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت مربوط میشود اما باید گفت قیمتی که مشخص شده نسبت به قیمت آخر 91 و براساس هزینههای 91 محاسبه شده بود و از اردیبهشت 92 به اجرا درآمد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بحث تغییر موتور از یورو 2 به یورو 4 نیز در قیمت جدید خودرو لحاظ شده است.
نعمتزاده گفت: اگر این هزینهها را که در قیمت قبلی خودرو نبوده است، کسر کنیم حتی حداقل قیمت هم، منفی میشود؛ حال این که ما تورم را هم در این دو سال داشتهایم.
وی با بیان اینکه دیگر هزینهها و تغییر نرخ ارز نیز در قیمتهای جدید لحاظ شده است، افزود: به نظر من قیمتی که شورای رقابت داد قیمت معقولی است و امیدواریم رسانهها هم کمک کنند تا آنچه مصوب شده به اطلاع مردم برسد.
نعمتزاده گفت: قیمتهای جدید در پایگاههای اینترنتی خودروسازها هم آمده که همان تصمیم شورای رقابت است و صنایع ما هم دارند تلاش میکنند با افزایش تولید، هزینهها را کاهش دهند.
وزیر صنعت افزود: ما در سه ماه و نیم گذشته بالای 90 درصد افزایش تولید خودروهای سبک و سواری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم که این نشان میدهد خودروسازان تلاش زیادی میکنند.
نعمتزاده در پاسخ به این سؤال که آیا تکدر رئيسجمهور از افزایش قیمت خودروها برطرف شد؟ گفت: اطلاعات را خدمتشان فرستادیم.
وی افزود: به آقای روحانی گزارشهایی اعلام شده بود که حتی تا 30 درصد قیمتها اضافه شده است و این اطلاعات از طریق بعضی رسانهها منتقل شده و نادرست بود!
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از اول مهر صددرصد خودروهای سواری و سبک تولیدی از استاندارد یورو 4 برخوردار خواهد شد.
این در حالی است که پیش از این، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش توسعه نقش بخش خصوصی در اهداف سازمان ملل متحد در اتاق بازرگانی ایران گفته بود: از ابتدای تیر همه خودروهای سواری کشور با استاندارد یورو 4 به بازار وارد میشود.
محمدرضا نعمتزاده در ادامه مصاحبه مشترک با وزیر بهداشت درباره میزان آمار بالای تصادفات در کشور به دلیل نبود خودرو با استانداردهای کافی و لازم گفت: صنایع ملزم هستند طبق استاندارد ملی عمل کنند مثلا در مورد خودرو بیش از 50 مورد استاندارد هست که مؤسسه استاندارد نظارت دارد و بر مبنای این استانداردها خودرو شمارهگذاری میشود.
وی گفت: البته این استانداردها به تدریج در حال تکمیل شدن است مثلا از اول امسال داشتن کیسه هوا و ایربگ در خودروها اجباری شد جز یک خودروی قدیمی که آنهم تا آخر شهریور مجاز به تولید است و بعد از آن تولیدش متوقف میشود.
نعمتزاده افزود: در سامانه ترمز هم ABS یا دیگر استانداردها اجباری شده است و رعایت میشود.
وی در مور مسايل زیست محیطی خودروها هم گفت: استاندارد بیش از 90 درصد خودروهای سواری از یورو 2 به یورو 4 تبدیل شده است که نیاز به سوخت کیفی دارد و آن را هم وزارت صنعت درصدد است به خصوص در شهرهای بزرگ تا آخر شهریور به بنزین یورو 4 تبدیل کند.
گفتنی است حمایت وزیر صنعت از گران شدن 7 میلیون تومانی برخی خودروها در حالی صورت گرفت که تا پیش از این سخنگوی دولت نسبت به این مسئله انتقاد کرده و گفته بود رئيسجمهور از شنیدن خبر افزایش قیمت خودروها مکدر شده است.
نوبخت همچنین بارها تاکنون تاکید کرده که دولت مخالف افزایش قیمتهاست.
اعتراض به قیمت های جدید
از سوی دیگر برخلاف حمایت نعمتزاده از قیمت جدید خودروها یک عضو ناظر شورای رقابت از اعتراض شدید برخی از اعضای این شورا به قیمتهای جدید خودرو در جلسه 25 تیر ماه شورای رقابت خبر داد.
محمدعلی مددی در گفتوگو با فارس با تشریح جزئيات جلسه مذکور اظهار داشت: در این جلسه اعتراض شدید اعضای ناظر شورای رقابت نسبت به قیمتگذاری جدید خودروها مطرح شد و سؤال کردیم که تعیین این قیمتها بر چه مبنایی صورت گرفته است؟
وی افزود: در این جلسه مقرر شد جزئیات نحوه قیمت گذاری خودروها در جلسه بعدی شورای رقابت برای اعضای این شورا ارائه شود و در صورتی که اعضای شورا قانع نشدند، در قیمت گذاری خودرو تجدید نظر شود.