انسان بدون مربی الهی، حیوان عجیبی میشود(سلوک عارفانه)
(بدان ای سالک راه خدا!) در مقام خود مبرهن است که انسان در اول پیدایش- پس از طی منازلی- حیوان ضعیفی است که جز به قابلیت انسانیت، امتیازی از سایر حیوانات ندارد، و آن قابلیت انسانیت فعلیه نیست. اگر تحت تاثیر مربی واقع نشود پس از رسیدن به حد رشد و بلوغ، یک حیوان عجیب و غریبی میشود. (1)
____________
1- صحیفه نور، ج 3، هشدار نسبت به برداشتهای غلط از اسلام، مورخ 1356/7/6