کد خبر: ۱۸۸۲۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴

لازمه استغفار پشیمانی و درخواست بهترین ترمیم(سلوک عارفانه)



(بدان ای سالک راه خدا!) درخواست ما در شب‌های قدر از پروردگارمان دو چیز است:  یکی ترمیم نسبت به گذشته و دیگری ترسیم امور آینده
 وقتی می‌گوییم «استغفرالله ربی و اتوب الیه» و استغفار می‌کنیم، به مقام غفاریت خداوند پناه می‌بریم. ما امشب از خدا بهترین ترمیم را طلب می‌کنیم. یعنی می‌گوییم خدایا! این معاصی را از من جدا کن و مرا تطهیر کن. به شاهدان معصیت من نیز بگو، یادتان برود که این بنده چه کار کرده. هیچکس نتوانسته این مقامات الهیه را ادراک کند که «غافر الذنب» و «رحمهًْ للعالمین» بودن خداوند به چه معنا است، نه مقام رحمت او را کسی درک کرده و نه مقام مغفرت او را.
حتی نیازی نیست که بگوئیم: «استغفرالله» همین که خدا ببیند ما در دلمان پشیمان و خجالت‌زده هستیم، رحمت و غفرانش را شامل حال ما می‌کند.(1)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- خبرگزاری تسنیم، توصیه‌های آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی (ره) برای شب‌های قدر، مورخ 93/4/25