کد خبر: ۱۸۷۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
سرگئی لاوروف در نامه‌ای خطاب به ظریف تأکید کرد:

روسیه به اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی با ایران علی‌رغم تحریم‌ها ادامه می‌دهد

وزیر خارجه روسیه در نامه‌ای خطاب به همتای ایرانی خود تأکید کرد: اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی که روسیه علی‌رغم فشار تحریم‌ها و شرایط سخت، در ایران تحقق می‌بخشد را ادامه خواهیم داد و با این کار از مردم دوست ایران حمایت کاربردی خواهیم کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با ارسال نامه کتبی خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به مردم ایران با جمهوری اسلامی ایران درخصوص مخالفت با خط‌مشی ضد‌بشری آمریکا در زمینه گسترش تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه ایران اعلام همبستگی کرد.
در بخشی از این نامه آمده است: تمایل دارم همبستگی کامل ما با ارزیابی‌های شما درخصوص خط‌مشی ضد‌بشری واشنگتن در زمینه گسترش تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه ایران که همانند بسیاری از کشورهای جهان از شیوع عفونت جدید ویروس کرونا به‌طور جدی آسیب‌دیده است را یادآور شوم. این رویکرد اصولی در گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که در ۲۱ آوریل سالجاری برگزار شد، مورد تأکید قرار گرفت.
لاوروف در بخشی از این نامه تأکید کرد: روسیه دائما ماهیت غیرقانونی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را خاطرنشان می‌کند. همواره از آمریکا می‌خواهیم این تحریم‌ها را لغو کند و مانعی برای مبارزه تمام‌عیار با عفونت ویروس کرونا ایجاد نکند. کشورهای اروپای غربی را نیز فرا می‌خوانیم تحت تأثیر ارعاب و تهدید واشنگتن قرار نگیرد و به تعامل با شرکای ایرانی ادامه دهند.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: با توجه به اهمیت بسیاری که به روابط ایران و روسیه معطوف می‌داریم، در آینده نیز کار فعال دیپلماتیک خود را ادامه خواهیم داد. همزمان با آن، اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی که روسیه علی‌رغم فشار تحریم‌ها و شرایط سخت، در ایران تحقق می‌بخشد را ادامه خواهیم داد و با این کار از مردم دوست ایران حمایت کاربردی خواهیم کرد.
عزم روسیه برای گسترش روابط با ایران
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در ادامه رایزنی‌ها با مقامات روس، روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت با «مورگولف» معاون وزیر امور خارجه روسیه تلفنی گفت‌و‌گو کرد.
طرفین در این گفت‌و‌گو ضمن مرور آخرین تحولات در حوزه دوجانبه، تحولات منطقه‌ای از جمله افغانستان و حوزه‌های اقتصادی و هسته‌ای، چشم انداز همکاری‌های ۲ کشور را با توجه به شیوع  ویروس کرونا مورد بحث و بررسی قرار دادند.
مورگولف از تداوم توسعه روابط دو کشور در موضوعات مختلف ابراز خرسندی کرده و بر عزم روسیه برای گسترش روابط با ایران تأکید کرد.
اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا از دیگر موضوعات و محورهای این گفت‌وگوی تلفنی بود.
تماس تلفنی ظریف با همتای ازبکستانی
محمدجواد ظریف و «عبدالعزیز کامیلف» وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان تلفنی گفت‌وگو کردند.
در این گفت‌وگو وزیر امور خارجه ایران با توجه به سیل اخیر در ازبکستان با دولت و مردم این کشور خصوصاً با آسیب دیدگان ناشی از سیل ابراز همدردی کرد.
همکاری‌های ۲ کشور در حوزه روابط دوجانبه، به‌ویژه وضعیت حمل و نقل بین ۲ کشور، مقابله با شیوع کرونا و تحولات افغانستان از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر وزرای امور خارجه ایران و ازبکستان در این گفت‌وگوی تلفنی بود.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی و «شوکت میرضیایف» روسای جمهور ایران و ازبکستان نیز- ۱۷ اردیبهشت ماه-  در گفت‌وگویی تلفنی بر لزوم توسعه همکاری و همدلی دولت‌ها و کشورهای جهان برای مقابله با کرونا تأکید کردند.
رؤسای جمهور ایران و ازبکستان در این گفت‌وگو با بررسی وضعیت روابط و همکاری‌های ۲ کشور در بخش‌های گوناگون، توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله گسترش همکاری‌های بانکی، تسهیل در صدور روادید برای تجار ۲ کشور و بازگرداندن روابط تجاری و اقتصادی ایران و ازبکستان به روال قبلی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را مورد توافق قرار دادند.