۱۰۰سینماگر خطاب به رئیس سازمان سینمایی:
پیشنویس نظامنامه تهیهکنندگی، راه ورود سرمایههای مشکوک را هموارتر میکند(اخبار ادبی و هنری)
۱۰۰ نفر از اهالی سینما با ارسال نامهای به رئیس سازمان سینمایی نسبت به پیشنویس نظامنامه تهیهکنندگی سینما اعتراض کردند؛ به زعم آنها، این پیشنویس، راه ورود پولهای مشکوک به سینما را هموارتر میکند.
در متن نامه این سینماگرها، خطاب به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی آمده است: «ما سینماگران ایرانی اعتراض خود را نسبت به پیشنویس «نظامنامه تهیهکنندگی فیلم» اعلام میداریم.متأسفانه این نظامنامه بر پایه امکانات و اقتضائات روزآمد سینما طراحی نشده و با نگاهی کهنه نه تنها خارج شدن فناوریهای تولید و توزیع و نمایش را از انحصارهای مالی و سیاسی در نظر ندارد بلکه برعکس افقی را که پیش روی نسل جدید سینماگران گشوده شده و میتواند آنها را در ارتباطی آسان و گسترده با مخاطبان قرار دهد و مردم را به سفارشدهندگان و تامینکنندگان اصلی سرمایه برای سینمای ایران بدل کند، نادیده گرفته است.مبنای این نظامنامه حفظ و ایجاد انحصار و رانت برای عدهای خاص تحت عنوان راهاندازی موسسات فیلمسازی و بسترسازی برای ورود سرمایههای مشکوک است.
ما سینماگران معتقدیم سازمان سینمایی وظیفه دارد برخوردی روزآمد، آیندهنگر و عادلانه با سینما و تمامی تهیهکنندگان و فیلمسازان داشته باشد و تقسیمبندی آنان بر اساس ثروت و رابطه و قدرت، موجب زوال ویژگیهای فرهنگی و هنری و سینمایی فیلمهای ایرانی میگردد که این رویکرد عملاً به تقویت و بازتولید کلیشههای سیاسی و تجاری و حذف فیلمسازان و تهیهکنندگان مستقل و بخش خصوصی میانجامد. چنین مسیری قطعاً تضعیف و در نهایت سقوط سینمای ایران را در پی خواهد داشت.
ما از شما تقاضا داریم پشتیبان ذوق و تخصص و خلاقیت هنرمندان سینما باشید و نه حامی سرمایهداران رانتی و دولتی و محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید.